عصر خودرو

معاون توسعه بازار فرابورس ایران خبر داد:

رونق معاملات اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران

عصر بازار- معاون توسعه بازار فرابورس ایران از رونق معاملات اسناد خزانه اسلامی خبر داد و تأکید کرد: تاکنون ۱۴۳ میلیارد تومان ازاین اوراق مبادله شده و هم‌اکنون بازده مؤثر این اوراق به ۲۵.۵ درصد رسیده است.

رونق معاملات اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، با افزایش حجم بدهی دولت به پیمانکاران قرار شد دولت به جای پول نقد به پیمانکاران اسناد خزانه اسلامی پرداخت کند، این کار به این دلیل انجام شد که دولت در تنگنای مالی زیادی قرار دارد و امکان پرداخت نقدی مطالبات پیمانکاران برایش وجود نداشت؛ به همین دلیل در طول سال‌های گذشته روزبه‌روز بر حجم بدهی دولت به پیمانکاران اضافه شد.
    بر همین اساس قرار شد دولت امسال هزار میلیارد تومان و در سال آینده 5 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر کند. در عین حال قرار شد که معاملات ثانویه این اوراق نیز در فرابورس انجام شود.
    پیمانکاران می‌توانند اوراقی را که دریافت کرده‌اند از طریق فرابورس بفروشند یا تا موعد سررسید این اوراق را نگه دارند. قیمت اسمی هر یک از اوراق 100هزار تومان و سررسید این اوراق تا 23اسفند‌ماه سال‌جاری است.
    در همین رابطه، رضا غلامعلی‌پور، معاون توسعه بازار فرابورس با اعلام اینکه در روز‌های اخیر حجم مبادلات این اوراق افزایش و مبادلات اسناد خزانه اسلامی رونق یافته، گفت: در مبادلات روز شنبه 8میلیارد تومان و در مبادلات دیروز 8میلیارد و 700میلیون تومان اسناد خزانه اسلامی مورد مبادله قرار گرفت، این میزان معاملات نسبت به روز‌های گذشته روند رو به رشدی داشته و نشان‌دهنده رونق معاملات این اسناد است.
    غلامعلی پور تأکید کرد: در مبادلات دیروز در مجموع 22 هزارو 254 برگه مبادله شد و قیمت آخرین سر رسید 94هزارو 950تومان مبادله شد و این به‌معنای این است که هر کس این اوراق را در مبادلات دیروز خریداری کرده است در سررسید می‌تواند 5 هزار و 50 تومان سود کند.
    به گفته وی، این اوراق کوپن سود ندارد و فاصله قیمت 94هزار و 950تومان تا ارزش اسمی این اوراق بازده این اوراق تلقی می‌شود.
    معاون فرابورس ایران با بیان اینکه براساس قانون بودجه 94دولت مجاز است تا سقف هزارمیلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی به پیمانکاران بدهد تصریح کرد:معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی از 8مهر‌ماه آغاز و به قیمت 90هزارو 50تومان کشف قیمت شد یعنی هر کس این اوراق را در آن روز خریداری کرده است در موعد سررسید 9950تومان سود خواهد کرد.
    او با اشاره به اینکه فرایند عرضه اسناد خزانه از سوی دولت یک فرایند تدریجی است اضافه کرد: دولت تا 8مهر‌ماه در مجموع 250میلیارد تومان اسناد خزانه به پیمانکاران پرداخت کردو پس از آن در روز‌های بعد آرام‌آرام این مقدار را به 430میلیارد تومان رساند. او با بیان اینکه در نخستین روز از معاملات اسناد خزانه اسلامی 34 میلیارد و 500 میلیون تومان از این اسناد مبادله شد اعلام کرد: تا‌کنون 143 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی مورد دادوستد قرار گرفته است.
    غلامعلی پور توضیح داد: خزانه داری کل کشور باید در زمان سررسید این اوراق به دارندگان این اوراق مبلغ اسمی آنها را پرداخت کند.
    * سود اسناد خزانه اسلامی چقدر است؟
    او در پاسخ به این پرسش که نرخ بازده این اوراق چقدر است تأکید کرد: نرخ بازده به‌صورت لحظه‌ای مورد محاسبه قرار می‌گیرد و امکان محاسبه این اوراق از طریق سایت فرابورس فراهم است.غلامعلی پور ا ضافه کرد:بازده این اوراق به 2شکل بازده مؤثر و بازده ساده محاسبه می‌شود. با درنظر گرفتن قیمت اسناد خزانه در مبادلات دیروز، هم‌اکنون نرخ بازده مؤثر این اوراق 25.5درصد و نرخ بازده ساده اوراق 23.2درصد است.
    به گفته او، معاملات این اوراق در روز 8 مهر‌ماه با بازده مؤثر 26.1 درصد آغاز شد.
    غلامعلی پور افزود: براساس قانون دولت باید در سال آینده نیز با انتشار 5 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه بدهی‌اش را به پیمانکاران پرداخت کند که مراحل انتشار و آغاز معاملات این اوراق از هم‌اکنون آغاز شده است و ما امیدواریم تا پایان سال‌جاری نماد‌های مختلف این اوراق را نیز در سررسید‌های مختلف در تابلوی فرابورس نمایش دهیم.
    * اسناد خزانه اسلامی چیست؟
    اسناد خزانه اسلامی ابزاری برای شفاف‌کردن بدهی‌های دولت به پیمانکاران است. در واقع دولت به جای بدهی هایش به پیمانکارانش اسناد خزانه اسلامی تحویل داد. سررسید این اوراق یکساله است و اوراقی که هم‌اکنون در فرابورس دادوستد می‌شود موعدشان در 23اسفند‌ماه سال‌جاری به پایان می‌رسد.
    پیمانکارانی که به جای بدهی‌شان این اوراق را دریافت کرده‌اند براساس نیاز و شرایط مالی‌شان می‌توانند این اسناد را نگه دارند و در سررسید قیمت اسمی این اوراق را دریافت کنند یا اگر نیاز به پول نقد دارند این اوراق را از طریق بازار ثانویه فرابورس بفروشند؛ در عین حال متقاضیان نیز می‌توانند این اوراق را درفرا بورس خریداری و در زمان سررسید قیمت اسمی این اوراق را از خزانه داری کل کشور دریافت کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها