عصر خودرو

جزئیات ونحوه عرضه گندم در بورس کالا

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران جزئیات عرضه گندم در بورس طی سال آینده را تشریح کرد و گفت: مکانیزم عرضه در بورس تفاوت میان گندم‌ باکیفیت و بی‌کیفیت را مشخص می‌کند.

جزئیات ونحوه عرضه گندم در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، حامد سلطانی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قرار است کل گندم تولیدی سال آینده از طریق بورس مورد مبادله قرار بگیرد، اظهارداشت: براساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی؛ محصولاتی که قرار است در بورس عرضه شوند و شکل حمایتی آنها از قالب خرید تضمینی  به قیمت تضمینی تبدیل شود هر سال باید تعیین شوند و برای سال بعد آنها تصمیم گیری شود، درباره محصول گندم نیز ما هم اکنون در آستانه تصمیم گیری هستیم و با وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران طرح را پیش می‌بریم.

    وی تصریح کرد: همه به این نتیجه رسیده اند که اجرای سیاست خرید برای دولت امکان پذیر نیست چراکه بار مالی بسیار سنگینی را به دولت تحمیل می کند بنابراین ما به سمتی پیش می رویم که سیاست قیمت تضمینی را در قالب بورس کالا اجرایی کنیم.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران ادامه داد: بر این اساس کشاورزان محصول خود را در بورس عرضه می کنند و مابه التفاوت قیمت فروش در بورس و نرخ حمایتی تعیین شده برای گندم؛ توسط دولت به حساب تولیدکنندگان واریز خواهد شد.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه درباره گندم ملاحظاتی وجود دارد و دولت در بخش‌های مختلف از این محصول حمایت کرده است، افزود: در این زمینه فقط بحث خرید مطرح نبوده بلکه  در بحث حمل و نقل آن تا انبارها، نگهداری در انبارها و حتی در قسمت فروش در نانوایی‌ها نیز ما شاهد حمایت دولت از آن هستیم.

    وی با اشاره به اینکه در یک دوره زمانی خیلی کوتاه شاهد عرضه حجم انبوهی از گندم هستیم، گفت: برداشت گندم  از فصل بهار تا پاییز ادامه دارد و نهایتا طی 6ماه باید تکلیف کل محصول تولیدی مشخص شود، قطعا این حجم از تقاضا طی چنین مدت کوتاهی وجود ندارد.

    سلطانی نژاد اضافه کرد: هم اکنون دولت گندم خریداری شده را ذخیره و آن را به تدریج به نانوایی ها و دیگر مراکزی که نیاز دارند، واگذار می کند.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه باید چنین مشابهت سازی هایی در اجرای عملیات قیمت تضمینی نیز انجام شود، گفت: چرا که اگر قرار باشد در مدت کوتاهی این حجم از محصول وارد بازار شود، قیمت ها می شکند؛ بنابراین وجود یک بازار ساز و  کسی که ذخایر استراتژیک را نگهداری می کند ضروری است.

    سلطانی نژاد ادامه داد: ما با شرکت بازرگانی دولتی مذاکراتی می کنیم که ابتدا بازار گردان هایی داشته باشیم چون سیستمی را که وابسته به دولت بوده نمی توان طی یکسال از آن جدا کرد.

    وی تصریح کرد: بنابراین حداقل  باید حمایتی که از جانب خرید انجام می شود ادامه داشته باشد و بخش حمل و نقل و انبارداری به بخش خصوصی واگذار شود یا اینکه دولت هم حضور داشته باشد ولی نگرش بخش خصوصی را داشته باشد.

    سلطانی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تلاش های خوبی در راستای استاندارد سازی کیفیت گندم انجام شده است، گفت: ولی این اتفاق رخ نداده که کیفیت گندم همه استانها با هم برابر باشد.

    تفاوت میان گندم‌های باکیفیت و بی‌کیفیت مشخص می‌شود

    این مقام مسئول با بیان اینکه وقتی گندم در بورس عرضه می شود بحث کیفی بودن آن مورد توجه قرار می گیرد، گفت: در این راستا بحث عدم اختلاط گندم مورد بررسی و پایش قرار می گیرد.

    وی با تاکید بر اینکه در برابر شفافیت مقاومت زیادی وجود دارد، افزود: مهم این است که تصمیم گیرندگان چقدر به این مقاومت اهمیت می دهند؟ بالاخره ما باید یکبار در اقتصاد تکلیف خود را روشن کنیم که آیا میخواهیم به سمت شفافیت حرکت کنیم یا خیر؟ در بحث گندم بنده فکر می کنم باید به سمت شفافیت پیش برویم.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در پاسخ به این سوال که گفته می شود« دولت قیمت خرید تضمینی گندم را مشخص می کند و این با رقابتی بودن قیمت در بورس کالا منافات دارد» گفت: این ابهام درباره ذرت و جو نیز وجود داشته است، دولت اجازه می دهد این محصول وارد بورس شده و با قیمتی که آنجا تعیین می شود، معامله شود و سپس مابه التفاوت آن را به حساب تولیدکننده واریز می کند.

    وی ادامه داد: ضمن اینکه  ما دو نوع گندم داریم آزاد و یارانه ای. در قسمت گندم یارانه ای هدف از عرضه در بورس فقط شفافیت است، اما در قسمت گندم صنف و صنعت که یارانه ای نیست هدف کیفیت هم هست یعنی اگر کیفیت گندمی بالاتر است قیمت آن نیز بالاتر است؛ به عنوان مثال وقتی قیمت گندم معمولی 800 تومان است گندم با کیفیت بالا به بورس می آید و با نرخ 1000 تومان به فروش می رسد، قیمت تضمینی نیز 1300 تومان است بنابراین دولت فقط 300 تومان مابه التفاوت آن را پرداخت می کند. بنابراین در این میان تفاوت گندم های  باکیفیت و بی کیفیت نیز مشخص می شود.

    برچسب ها