عصر خودرو

دکتر سعد محمدی در همایش آموزشی تخصصی روابط کار:

بهبود روابط کارگر و کارفرما ، ارتقاء بهره وری را به دنبال دارد

عصر بازار: همایش آموزشی تخصصی روابط کار با موضوع بررسی وضعیت قراردادهای کار کشورها به همت معاون روابط کار وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و محوریت اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با حمایت ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه به مدت دو روز در هتل آسمان برگزار گردید .

بهبود روابط کارگر و کارفرما ، ارتقاء بهره وری را به دنبال دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، دکتر سعد محمدی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در حاشیه این همایش به خبرنگار ما گفت : در این همایش آخرین  اطلاعات روز دنیا  در خصوص قوانین و وضعیت قراردادهای کار در کشورها با حضورکارشناسان سازمان جهانی کار (ILO) مطرح می شود .  وی افزود : امید است با بهره گیری از مطالب عنوان شده در این همایش با تجربیات کشورهای دیگر در خصوص روابط کارفرما و کارگر  آشنا شویم . 

    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : تلاش ما این است که روابط کارگر و کارفرما را به گونه ای تنظیم نماییم که امنیت شغلی در سیستم تولیدی برای کارگران و هم شرایط انظباطی کار حفظ شود . این امر در نهایت موجب آرامش کارکنان و ارتقاء بهره وری می گردد .
    دکتر سعد محمدی ارتقاء سیستم بهره وری را در تحول اقتصادی بسیار موثر دانست و گفت : بر اساس تجربیاتی که در گذر زمان در کشورهای مختلف صنعتی شکل گرفته می توان روابط کارگر و کارفرما را در جهت حفظ آرامش و امنیت شغلی کارکنان و افزایش بهره وری بازنگری نمود .
    وی در این راستا به طرح تغییر ساختار ذوب آهن اشاره نمود و گفت : خوشبختانه این طرح در حال انجام است و تدوین فرایندها صورت گرفته که با تایید نهایی شورای معاونین ، تغییر ساختار شرکت تحقق می یابد .
    بهبود فضای کسب و کار و رفاه سرمایه های انسانی از اصلی ترین رویکردهای دولت تدبیر و امید است
    دکتر سید حسن هفده تن معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این همایش ضمن تشکر از مسئولین ذوب آهن به دلیل حمایت های آنها از برگزاری این کارگاه آموزشی تخصصی ، طی سخنانی گفت: بهبود فضای کسب و کار و رفاه سرمایه های انسانی از اصلی ترین رویکردهای دولت تدبیر و امید است.
    وی اظهار کرد: برای پیشرفت در امر توسعه و کسب و کار، هیچ چیز بهتر از ایجاد نشاط برای نیروی کار نیست. لذا اگر شرایطی ایجاد شود که تشکل های کارگری بتوانند حضور بهتری در عرصه تولید داشته باشند کارایی و راندمان افزایش می یابد.
    معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: بازار نیروی کار باید دارای انعطاف باشد تا نیروی کار بتواند به راحتی و با کمترین هزینه از یک فعالیت به فعالیت دیگر بپردازد.
    وی با اشاره به گزارش رقابت پذیری جهانی سالهای 2013 تا 2014 گفت: ایران در بین 148 کشوری که با یازده شاخص سنجیده شدند جایگاه خوبی ندارد . ضمن اینکه ایران در شاخص روابط کارگر و کارفرما رتبه 128 ، در شاخص انعطاف پذیری حقوق و دستمزد رتبه 138 ، در شاخص رویه های استخدام و اخراج رتبه 109 و در شاخص انتصاب در واحدهای تولیدی رتبه 127 را دارد .
    وی اضافه کرد: جایگاه ایران در شاخص بهره وری رتبه 130 و در مباحث آموزشی رتبه 135 است و وضعیت کلی ایران در حوزه رقابت پذیری جهانی در عرصه کار و تولید مطلوب نیست.
    وی گفت: حضور قدرتمند و اثر بخش تشکل های کارگری می تواند این شاخص نگران کننده را به شرایط بهتر سوق دهد.
    وی با بیان اینکه نیروی کار صاحب دانش و تخصص بهترین سرمایه کشور است تصریح کرد: اگر ساختار تعاونی ها اصلاح شود کارگر امروز می تواند به کارفرمای آینده تبدیل و شکاف فقر و ثروت بین کارگر و کارفرما جبران شود.
    معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: در ایران روابط کار مبتنی بر محکم ترین روابط انسانی و عاطفی است اما شرایط اقتصادی کنونی این وضع را تحت الشعاع قرار داده است.
    دکتر هفده تن با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار و رفاه سرمایه های انسانی از اصلی ترین رویکردهای دولت تدبیر و امید است، اضافه کرد: اگر چه دستیابی به رشد بالای اقتصادی تا چند سال آینده میسر نیست اما کشور نیازمند یک نظام تامین اجتماعی برای حمایت های اجتماعی از نیروی کار و ایجاد زندگی شرافتمندانه است.
    وی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت : خوشبختانه ذوب آهن اصفهان هم اکنون از مدیریتی بسیار خوب و مسلط برخوردار است که می تواند در این شرایط رکود اقتصادی برای این شرکت گره گشا باشد .
    معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  یادآور شد : کارکنان شرکتی ذوب آهن اصفهان تبدیل وضعیت شده اند که این امر در بهبود روابط کارگر و کارفرما در این شرکت نقش بسیار مهم دارد اما قطعاً آموزش این کارکنان باید مد نظر باشد.
    برای بازنگری در قوانین کار ذوب آهن اصفهان از تجارب بین المللی بهره می گیریم
    مهندس محمودپور سرپرست معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت نیز در حاشیه این همایش در  گفتگو با خبرنگار ما گفت : هدف از برگزاری این همایش بررسی قراردادهای کار بین کارفرمایان و کارگران در ایران و سایر کشورهای  جهان است و هدف آن ، شناسایی نقاط ضعف و قوت این قراردادها می باشد .
    وی در خصوص اهمیت این همایش که با حضورکارشناسان سازمان جهانی کار (ILO) و کارشناسان شرکت برگزارگردید افزود : امیدوارم از طریق مباحث مطرح شده در این همایش و با بهره گیری از  تجارب بین المللی ، قراردادهای کار شرکت را اصلاح کنیم .
    سرپرست حوزه معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت گفت : در آمار و اطلاعاتی که از سوی دکتر هفده تن معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کشور ارائه گردید متاسفانه از نظر قراردادها و شرایط کارگری رتبه جهانی مناسبی نداریم . 
    مهندس محمود پور یادآور شد : این آمار و اطلاعات در حد یک خبر نیست و نشان دهنده این است که قوانین کارگری ما نیاز به بازنگری دارد . لذا باید با اخذ قوانین از سایر کشورها و همچنین بررسی آنها و سپس با توجه به قوانین کشور و شرایط شرکت ، استاندارد و قوانین جدیدی را  بر اساس تکالیف دینی  و روحیه مذهبی بومی سازی و تنظیم نماییم  که این موضوع در دستور کار حوزه منابع انسانی قرار گرفته است . در این راستا برنامه ریزی لازم در دستور کار مدیریت های آموزش و توسعه منابع انسانی ، امور اداری و سازماندهی و روشها قرار گرفته است .
    وی افزود : ضعف هایی در  قوانین کار و قراردادهای کشور و به تبع در شرکت وجود دارد . در واقع قانون کار موجود که در حال حاضر از آن تبعیت می شود برای کارگاههای کوچک و با تعداد نفرات کم تدوین شده است زیرا در گذشته کارخانه هایی مانند ذوب آهن ، فولاد مبارکه ، نفت و ... بدنه دولتی داشته است و هدف این نبوده است که با این قوانین چنین صنایعی اداره شود . در نتیجه با شرکت در چنین همایش ها و کارگاههای آموزشی می توان با اقتباس از آنها در این زمینه بازنگری کرد تا قانون جامع و کاملی از سوی مجلس تصویب شود که به پیشرفت کار و امنیت شغلی کارکنان نیز کمک شایانی خواهد نمود .
    وی در تشریح قراردادهای شرکت خاطر نشان کرد : قرارداد به دو دسته موقت و دائم تقسیم می شوند . در قرارداد موقت احساس امنیت شغلی برای کارکنان کم است و در قرارداد دائم احساس تمامیت مدیریت برای سازمان کم است . انشاا... با برگزاری این سمینارها  و پیگیری های مسئولین وزارت کار اقداماتی انجام گیرد که نه قرارداد دایم ، غیر قابل تغییر باشد و نه قرارداد موقت به نحوی باشد که هر موقع کارفرما تصمیم گرفت عذر کارگر یا کارمند را بخواهد . این خلاها وجود دارد و آسیب شناسی آنها در این برنامه ها مورد توجه است تا بر این اساس اقدامات اصلاحی صورت گیرد .
    مهندس محمود پور در پاسخ به این سوال که مبحث ساماندهی ساختار ذوب آهن در چه مرحله ای قرار دارد گفت : هر ساختاری در  هر سازمان برای ساماندهی نیاز به بررسی فرایندهای کاری دارد . لذا در ذوب آهن نیز با همکاری مهندسی صنایع ، مدیریت سازماندهی و روشها و سایر حوزه های مربوطه پیمانکاری در این خصوص انتخاب شده و در معاونت برنامه ریزی و توسعه بررسی آن مراحل تکمیلی را طی می کند . در این راستا فرایندهای کاری شرکت شناسایی شده است و با اتمام این مرحله ، بازنگری ساختار سازمانی شرکت آغاز می شود که در دستور کار مدیریت سازماندهی و روشها قرار دارد . امید است با این تلاشها و با بهره گیری از تجارب اساتید دانشگاه و همکاران شرکت ساختار شرکت متناسب با شرایط جدید طراحی می شود .
    عدم امنیت شغلی کارگران باعث کاهش بهره وری می شود
    غلامعلی قادری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در آیین آغاز بکار کارگاه آموزشی تخصصی بررسی وضعیت قراردادهای کار کشورها، گفت : بیشتر قراردادهای کار در کشور تضمین کننده امنیت شغلی کارگران نیست و قوانین و مقررات موجود در این زمینه نیاز به بازنگری و تعیین الگوی دقیق دارد.
    وی با اشاره به نقش دولت در تنظیم رابطه بین کارفرما و کارگر اظهار کرد: رضایت همه طرفین یعنی دولت، کارفرمایان و کارگران باید در ساماندهی قوانین کار مورد توجه باشد.
    وی کار شایسته را فرصتهای شغلی برابر همراه با آزادی در انتخاب شغل، امنیت شغلی، ایمنی در کار، کرامت انسانی و قرارداد درست خواند و گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جهت رسیدن به این ایده آل و تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط امروز ایران، برنامه های دقیق دارد.
    قادری افزود: رفع موانع تولید و سرمایه گذاری، تقویت واحدهای کوچک و متوسط، تعامل با تشکل های کارفرمایی و کارگری، توجه به اصل سه جانبه گرایی، ساماندهی نظام نوآوری و خلاقیت، رشد بهره روی با توانمند سازی نیروی کار و اقتصاد دانش بنیان از جمله این برنامه هاست.
    وی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما ، ذوب آهن را دارای برندی جهانی دانست و گفت : رویکرد جدید این شرکت در توسعه تولیدات خود و از جمله تولید ریل و تیرآهن های بال پهن ، می تواند جهش اقتصادی و صنعتی خوبی را در پی داشته باشد . امید است با بهره برداری از این طرح ها شاهد رونق بیش از پیش این مجتمع عظیم صنعتی باشیم  .
    شایان ذکر است آنجلینا مولر و شان کیونی از کارشناسان ارشد سازمان بین المللی کار (ILO) طی دو روز در خصوص بررسی وضعیت قراردادهای کار کشورها ، کارگاه آموزشی برگزار کردند . عبدالوهاب سهل آبادی کامران فنی زاده معاون دپارتمان مدیریت کار و سه جانبه گرایی سازمان بین المللی کار (ILO) و اولیاء علی بیگی رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از دیگر سخنرانان این همایش بودند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها