عصر خودرو

وزیر نفت:

امسال یک سال استثنائی برای صنعت پتروشیمی کشور است

عصر بازار- وزیر نفت گفت: با سرمایه گذاری های انجام شده بخش خصوص و وزارت نفت در بخش پتروشیمی امسال را باید یک سال استثنائی برای صنعت پتروشیمی کشور دانست.

امسال یک سال استثنائی برای صنعت پتروشیمی کشور است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بیژن نامدار زنگنه دوشنبه شب در مراسم افتتاح فاز 2 شرکت پتروشیمی کارون شهرستان ماهشهر گفت: در طول سه سال گذشته سرمایه گذاری های خوبی در صنعت پتروشیمی کشور شده به طوری که این روزها شاهد افتتاح بسیاری از این طرح ها هستیم.

    وی به طرح پلی اتیلن خطی لرستان اشاره کرد و گفت: این طرح با ظرفیت 330 هزار تن پلی اتیلن امسال به بهره برداری رسید.

    وی گفت: طرح تولید اسید سولفوریک ارومیه با ظرفیت 50 هزار تن، پلی اتیلن خطی مهاباد با ظرفیت 330 هزار تن، اوره و آمونیاک مرودشت با ظرفیت 1.8 میلیون تن امسال به بهره برداری رسیده اند که نقطه عطفی در صنعت پتروشیمی کشور به حساب می آیند.

    وزیر نفت افزود: طرح های پتروشیمی جدیدی شامل طرح جدید پلی استایلن تخت جمشید با ظرفیت 80 هزار تن و فاز دو کارون با ظرفیت حدود 100هزار تن امروز افتتاح شدند.

    به گفته وی ، فاز دو پتروشیمی کاویان با ظرفیت یک میلیون و 100 هزار تن تولید اتیلن، طرح پلی استایلن عسلویه با ظرفیت 250هزار تن ، پلی اتیلن سبک کردستان با ظرفیت 300 هزار تن و فاز 3 پردیس با ظرفیت 1.7 میلیون تن آمونیاک و اوره از جمله طرح های پتروشیمی هستند که در روزهای آینده به بهره برداری می رسند.

    زنگنه افزود: مجموع طرح هایی که قبل از پایان دولت به بهره برداری می رسند جمعا ظرفیتی حدود 9 میلیون تن و با سرمایه گذاری 5.5 میلیارد دلار است که می تواند به افزایش تولید کشور کمک شایانی کند.

    وی اظهار کرد: با توجه به این میزان افزایش محصولات پتروشیمی می توان یک سال استثنایی برای صنعت پتروشیمی ایران به حساب آورد.

    وی گفت: واحدهایی که امروز افتتاح شدند همه جز طرح های اقتصاد مقاومتی و از مصادیق بارز تکمیل زنجیره تولید هستند زیرا پتروشیمی کارون و تخت جمشید خوراک های متفاوتی را از واحد هایی که در این منطقه فعال هستند دریافت می کنند و با تکمیل زنجیره تولید به ایجاد ارزش افزوده بالاتری می رسند.

    وزیر نفت اضافه کرد: برای احداث پتروشیمی در عسلویه تقریبا زمین جدیدی نداریم و باید جریان توسعه ای در منطقه ایجاد شود.

    وی افزود: جهش صنعت پتروشیمی کشور باید به جهش سال 76 و 77 که تولید ایران را از یک میلیارد دلار به بالای 20 میلیارد دلار رساند ، برسد.

    وی اضافه کرد: تا پایان دولت تدبیر و امید، 6 میلیارد دلار ظرفیت و ارزش تولید کشور در صنایع پتروشیمی افزایش پیدا می کند که این تنها یک شعار نیست.

    وزیر نفت افزود: برای اولین بار ابلاغ کرده ام تا تولید گاز بخشی از میدان ها را با هدف تولید خوراک برای پتروشمی در نظر بگیرند زیرا قبلا خوراک پتروشیمی از محصول جانبی تولید نفت تامین می شد اما اکنون برخی از میدان های گازی می توانند خوراک شرکت های پتروشیمی را تهیه کنند.

    وی گفت: اکنون برجام باعث شده تا بتوانیم نزدیک به 2 میلیارد دلار منابع برای نیروگاه بیدبلند خوزستان بدون کمک از صندوق توسعه از منابع خارجی تامین شود که این یک تحرک بزرگ در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

    وزیر نفت در پایان گفت: پتروشیمی یک نقش محرک و مولد در گذشته داشت که این نقش در سال های آینده پررنگ تر می شود.

    برچسب ها