عصر خودرو

رسانه آمریکایی:

احتمال نقض توافق کاهش تولید اوپک از سوی عراق وجود دارد

عصر بازار- پایگاه خبری «اویل پرایس» آمریکا نوشت: ممکن است عراق توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید را نقض کند.

احتمال نقض توافق کاهش تولید اوپک از سوی عراق وجود دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این پایگاه در تحلیلی به قلم «مایکل مک دونالد» نوشت: بر اساس توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که سی ام نوامبر (دهم آذرماه) امضا شد، عراق با کاهش 210 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود موافقت کرد.

اویل پرایس افزود: این توافق روی کاغذ ساده به نظر می رسد اما در واقعیت چنین نیست.
بر پایه این تحلیل، عراق با مسائل زیادی روبروست. این کشور با شرکت های نفتی بین المللی که در میدان های بزرگ نفتی جنوب این کشور مشغول فعالیتند قرارداد بسته است.
این شرکت ها بر اساس دستورهای صادر شده دولت عراق حرکت نمی کنند، بلکه مطابق قرارداد عمل می کنند و تلاش دارند در چارچوب این قرارداد سود خود را به حداکثر برسانند. بنابراین در حقیقت عراق برخلاف عربستان، قادر به کنترل سطح تولید خود نیست.
از سوی دیگر، دولت عراق بر قسمت شمالی این کشور که در کنترل اقلیت کرد این کشور است، کنترل کمی دارد.
کردها ممکن است نخواهند با برنامه کاهش تولیدی که دولت عراق درباره آن متعهد شده است همراهی کنند. به معنی دیگر، در این زمینه باید قرارداد دومی میان دولت عراق و کردهای این کشور منعقد شود تا مشخص شود این تعهد چگونه باید اجرا شود.
کردها ترجیح می دهند میدان های نفتی واقع در جنوب عراق، همه بار این کاهش تولید را بر دوش بکشند؛ در حالی که دولت این کشور با عکس آن موافق است.
اویل پرایس از توافق کاهش تولید اوپک به عنوان مهمترین تصمیم سال 2017 این سازمان یاد کرد و نوشت: مانند همه کسانی که در آغاز سال نو تصمیم می گیرند برنامه ای را عملی کنند اما سپس درمی یابند جامه عمل پوشاندن به این تصمیم چندان ساده نیست، اوپک نیز بزودی درمی یابد عملی کردن این توافق کار آسانی نیست.
 به طور کلی تولید نفت عراق در پنج سال گذشته افزایش یافته است و شرکت های بین المللی بویژه از آمریکا در میدان های نفتی این کشور مشغول فعالیتند.
اوپک در نشست رسمی سی ام نوامبر (دهم آذرماه) در وین برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن سطح تولید به میزان پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنا شد.
براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. این قرارداد از آغاز سال 2017 میلادی (دوازدهم دی ماه) به مدت 6 ماه اجرا می شود.
اوپک همچنین موفق شد دهم دسامبر (بیستم آذرماه)، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
این نخستین توافق اوپک و غیراوپک از سال 2001 میلادی تاکنون بود.

برچسب ها