عصر خودرو

"آرامکو" گاز "فرزاد B" را بالا کشید

سود عربستان از ۱۷ سال فرصت‌سوزی ایران

عصر بازار- درحالیکه ایران بعد از گذشت ۱۷سال از امضای قرارداد اولیه با شرکت های هندی،هنوز در حال مذاکره برای توسعه میدان فرزاد B است، عربستان از سال ۲۰۱۳ توسعه میدان عربیه (مشترک با فرزاد) را آغاز کرده و به زودی به تولید روزانه ۱.۲ میلیارد فوت مکعبی می رسد.

سود عربستان از ۱۷ سال فرصت‌سوزی ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در میانه خلیج فارس و در مرز آبی ایران و عربستان،  یکی از مخازن گازی مهم کشور واقع شده که این مخزن با عربستان مشترک است. این میدان گازی در بخش ایران با نام "فرزاد B" و در بخش عربستان با نام "عربیه" شناخته می شود.

    میزان ذخایر درجای گاز در میدان مشترک فرزاد B بالغ بر 18 تریلیون و 750 میلیارد فوت مکعب برآورده شده است.

     

    در سمت ایران امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد B با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به سال 2000 میلادی بازمی‌گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان نشد.

    در طول 17 سال اخیر، بارها در خصوص توسعه این میدان با شرکت های هندی مذاکره شده اما سالها تعلل ایران تا امروز فقط به عقب افتادگی ایران در برداشت از این مخزن مشترک گازی منجر شده است. به گفته «محمد مشکین فام» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، هنوز مشخص نیست که در خصوص توسعه این میدان با شرکت های هندی توافقی حاصل شود و تا پایان سال جاری، قرار است تعیین تکلیف شود که با شرکت های هندی در توسعه فرزاد B قراردادی منعقد می شود یا خیر. 

    در طرف مقابل، برعکس بلاتکلیفی ایران، عربستان برنامه ای مشخص برای توسعه میدان گازی "عربیه" دارد. شرکت آرامکوی عربستان با اعلام آغاز تولید گاز از میدان "حصبه" (مشترک با میدان فرزاد A) برنامه تولید مشترک 2.5 میلیارد فوت مکعب گاز از میادین "حصبه" و "عربیه" را در دستور کار قرار داده است.  از مجموع 2.5 میلیارد فوت مکعب تولید روزانه گاز از این دو میدان، 1.2 میلیارد فوت مکعب تولید روزانه میدان "عربیه" خواهد بود.

     

    شرکت آرامکوی عربستان قرارداد 6 میلیارد دلاری توسعه میادین "عربیه" و "حصبه" را در سال 2013 با کنسرسیومی متشکل از شرکت های SNC-Lavalin کانادا، SK Engineering & Construction کره جنوبی، Samsung Engineering کره جنوبی و Saipem ایتالیا به امضا رسانده بود که بعد از تولید اولیه 500 میلیون فوت مکعبی گاز طبیعی از میدان "حصبه" قرارداد دیگری به ارزش بیش از یک میلیارد دلار با شرکت های Larsen & Toubro هند و Emas AMC سنگاپور در تاریخ 16 می سال 2016 ، با هدف رساندن تولید 500 میلیون فوت مکعبی به تولید 2 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در روز به امضا رسید اما توسعه میدان "عربیه" با کنسرسیومی به رهبری SNC-Lavalin کانادا به منظور تولید روزانه 1.2 میلیارد فوت مکعبی از این میدان ادامه دارد.

     

    برچسب ها