عصر خودرو

سکوی فاز٢١ پارس جنوبی به بهره برداری رسید

عصر بازار- با آغاز بهره برداری از سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز ایران از میدان پارس جنوبی به ٥١٥ میلیون متر مکعب در روز رسید.

سکوی فاز٢١ پارس جنوبی به بهره برداری رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا عبادی مجری طرح توسعه فازهای 20 و ٢١ اعلام کرد: سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی با ظرفیت برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز، بامداد امروز پنجشنبه به بهره برداری رسید.

    برهمین اساس با بهره برداری از این سکو و سکوی B ١٨ در هفته گذشته، بیش از ٤٢ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور از پارس جنوبی افزوده شد.

    عبادی گفت: با ارسال گاز سکوی ٢١ به پالایشگاه خشکی این فازها، فعالیت های فراورش گاز ترش فراساحل و تولید محصولات این فازها شامل گاز شیرین و میعانات گازی آغاز شد.

    وی عنوان کرد: ردیف های اول و دوم شیرین سازی فازهای 20 و٢١ با ظرفیت پالایش ٢٨ میلیون متر مکعب، گاز ارسالی از این سکو را دریافت و پس از فراوری به واحد صدور گاز( 106_ U) ارسال می کنند.

    سکوی فاز ٢١، بیست و یکمین عرشه میدان مشترک پارس جنوبی است که در شرایط ایمن راه اندازی و به بهره برداری رسیده است. این سکو با وزن 2700 تن، هشتم مردادماه در موقعیت مخزن فاز ٢١ نصب شده بود.

    پیش از این محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به آغاز تولید گاز از سکوهای 21 و ١٨B تا پایان آذر ماه اشاره کرده و گفته بود که با برداشت گاز از این دو سکو، ظرفیت تولید گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان آذرماه امسال به 515 میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

    پیمانکار فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در بخش خشکی شرکت اویک (O1) و پیمانکار بخش دریایی نیز شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران است.

    هدف از توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی تامین روزانه ٥۰ میلیون مترمکعب گاز تصفیه ‌شده برای مصارف داخلی است که با راه اندازی این فاز سالانه یک میلیون تن گاز اتان قابل مصرف در صنایع پتروشیمی، بیش از یک میلیون تن گاز مایع برای صادرات، روزانه 75000 بشکه میعانات گازی و روزانه 400 تن گوگرد تولید خواهد شد.

    برچسب ها