عصر خودرو

توافق اوپک پلاس نردبان صعود نفت شد

عصر بازار- قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا در پی توافق اعضای اوپک پلاس برای تمدید کاهش تولید نفت تا پایان سه ماهه دوم که تا حدودی مطابق با انتظارات بازار بود، افزایش یافت.

توافق اوپک پلاس نردبان صعود نفت شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با 14 سنت معادل 0.2 درصد افزایش، به 83 دلار و 69 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 2 سنت افزایش، به 79 دلار و 99 سنت در هر بشکه رسید.

    اختلاف قیمت معاملات برای تحویل در ماه آینده نسبت به قراردادهای 6 ماهه، افزایش یافته که نشان می‌دهد بازار انتظار محدودیت عرضه در کوتاه مدت را دارد.

    تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: سیگنال‌های محدودیت عرضه در بازار فیزیکی، همچنان قیمت نفت را بالاتر می‌برد. کاهش تولید اوپک اوپک، عرضه به بازار را کمتر کرده و بازار نگران تجدید تنش‌ها در خاورمیانه است.

    اوپک و متحدانش در گروه اوپک پلاس روز یکشنبه، با تمدید کاهش تولید 2.2 میلیون بشکه در روز نفت در سه ماهه دوم، موافقت کردند. انتظار می‌رود این اقدام در بحبوحه نگرانی‌های اقتصادی جهانی و رشد تولید در خارج از این گروه، از بازارهای نفت حمایت کند. تصمیم روسیه برای افزایش کاهش تولید هم برخی از تحلیلگران را غافلگیر کرد.

    الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد روسیه، تولید و صادرات نفت خود را به میزان 471 هزار بشکه در روز در سه ماهه دوم کاهش خواهد داد.

    یورگه لئون، نائب رئیس ارشد شرکت مشاوره «ریستاد انرژی» در یادداشتی نوشت: کاهش تولید اوپک پلاس به تولید کمتر 34.6 میلیون بشکه در روز این گروه در سه ماهه دوم منتهی می‌شود در حالی که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود تولید این گروه ممکن است در ماه مه، به بالای 36 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. این اقدام جدید از سوی اوپک پلاس، به شکل روشنی همبستگی در میان اعضای این گروه را نشان می‌دهد که پس از نشست نوامبر وزیران و خروج آنگولا از عضویت اوپک، زیر سوال رفته بود. همچنین عزم قوی برای دفاع از کف قیمت نفت در بالای 80 دلار در هر بشکه در سه ماهه دوم را نشان می‌دهد.

    رشد تنش‌های ژئوپلیتیکی به دلیل جنگ غزه و عملیات دریایی یمن در دریای سرخ، از قیمت نفت در سال 2024 حمایت کرده است اما نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی، روی قیمت‌ها سنگینی می‌کند.

    بر اساس گزارش رویترز، یمن پس از غرق شدن یک کشتی انگلیسی، روز یکشنبه، همچنان کشتی‌های انگلیسی را در خلیج عدن، هدف قرار داد.

    برچسب ها