عصر خودرو

با وجود تهدید ترامپ;

شرکت خدمات نفتی آمریکایی با ایران قرارداد بست

عصر بازار- شرکت شلومبرگر که بزرگترین شرکت حفاری نفت جهان از نظر ارزش بازار است با وجود تهدید دونالد ترامپ برای لغو توافق هسته‌ای با تهران اعلام کرد برای مطالعه یک میدان نفتی ایرانی، توافق مقدماتی امضا کرده است.

شرکت خدمات نفتی آمریکایی با ایران قرارداد بست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این قرارداد یکی از مهم‌ترین قراردادهایی است که از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر و پیروزی دونالد ترامپ امضا شده است.

    رئیس جمهور جمهوری‌خواه منتخب آمریکا وعده داده است توافق هسته‌ای که سال گذشته میان تهران و قدرت‌های جهانی امضا شد را لغو کند.

    این تهدید باعث شده است بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی برنامه‌هایشان برای ورود به ایران را با وجود پتانسیل عظیمی که این کشور به عنوان یک بازار انرژی و مصرفی بزرگ دارد، متوقف کنند.

    اما سخنگوی شلومبرگر که یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات نفتی جهان است به وال استریت ژورنال اظهار کرد: این شرکت یک تفاهم‌نامه با شرکت ملی نفت ایران برای عدم افشای اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی فنی دورنمای توسعه یک میدان نفتی امضا کرده است.

    اگر این قرارداد نهایی شود نخستین قرارداد شلومبرگر در ایران از زمان وضع تحریم‌های اروپایی در سال 2010 است که این شرکت را ناچار به خروج از ایران کرد.

    شلومبرگر اعلام کرد این قرارداد شامل اجرای فعالیتهای خدمات میدان نفتی نبوده و این شرکت قصد دارد از قوانین و مقررات کشورهایی که در آنها فعالیت می‌کند تبعیت کند.

    با وجود اینکه بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت انرژی ایران در ژانویه لغو شدند، واشنگتن همچنان ممنوعیت سرمایه گذاری شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی در میادین نفتی ایران را حفظ کرده است.

    اما غول‌های نفتی اروپایی در بخش انرژی ایران وارد شده اند. غول نفتی توتال فرانسه برای پیوستن به یک سرمایه گذاری به ارزش 4.8 میلیار دلار در یک میدان گازی ایرانی پیش از پیروزی ترامپ در انتخابات توافق نامه امضا کرده است.

    با وجود ابهام نسبت به تصمیمی‌ که رئیس جمهور منتخب امریکا درباره توافق هسته‌ای ایران خواهد گرفت، شلومبرگر تنها شرکتی نیست که فرصت‌ها در بخش انرژی ایران را دنبال می‌کند و بلافاصله پس از پیروزی ترامپ در انتخابات شرکت DNO نروژ برای مطالعه یک میدان نفتی ایرانی نزدیک مرز عراق قرارداد امضا کرد.

    شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس‌ هم اخیرا از حمایت دولت آمریکا برای صادرات بیش از 100 فروند هواپیمای مسافربری به ایران به رغم تلاش قانون گذاران آمریکایی برای محدود کردن چنین مبادلاتی برخوردار شده است.

    برچسب ها