عصر خودرو

تاثیر وام های بانک مرکزی بر بازار خودرو

عصر بازار- ارائه وام ۲۵ میلیونی خودرو در سال گذشته با هدف خروج بازار از رکود توانست مدت کوتاهی خودروسازان داخلی را یاری کند و برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که تسهیلات ارائه شده در بازار خودرو باید هدف‌دار باشد.

تاثیر وام های بانک مرکزی بر بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از میزان، حدود یک سال از پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو که هدف خروج بازار از رکود را برعهده داشت می‌گذرد و در این بین برخی از کارشناسان ورود این گونه وام ها را در بازار خودرو موثر می‌دانند و برخی از هدف‌دار کردن ورود وام به بازار خودرو سخن می‌گویند.

    چندی پیش کمرئی مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی با اعلام این موضوع که دیگر خبری از وام‌های ویژه برای خروج از رکود در بازار خودرو نیست اظهار کرد: این‌گونه وام‌ها تنها برای مدت کوتاهی در بازار خودرو به خودروسازان کمک کرد و دیگر خبری از وام‌های این‌چنینی نخواهد بود.

    وی افزود: حدود 2 هزار و 700 میلیون تومان سرمایه برای فروش 119 هزار خودرو به خودروسازان ارائه شد که توانست برای مدت محدودی مؤثر باشد اما به دلیل مطالبه زیاد بانک‌ها از خودروسازان و نبود سرمایه لازم برای اهداء وام، دیگر چنین طرح‌هایی اجرایی نمی‌شود.

    در این میان برخی از کارشناسان معتقدند که ارائه تسهیلات از سوی دولت به خودروسازان تنها مُسکنی برای بازار خودرو بوده و باید برای خروج بازار از رکود فکر چاره بود.

    عملکرد خصوصی ها موفق تر از دولتی هاست

    در همین راستا علی شکوهی کارشناس ارشد فروش خودرو در خصوص تزریق وام های 25 میلیون تومانی به بازار خودرو و تاثیر آن  گفت: ارائه تسهیلات خودرو در سال گذشته تاثیر به‌سزایی در بازار خودرو داشت اما مشکل این گونه وام‌ها که هدف خروج بازار از رکود را دارد تنها خودروهای زیر 30 میلیون تومانی را هدف خود قرار داده است.

    وی با بیان هدف قرار گرفتن خودروهای زیر 30 میلیون تومان در این طرح گفت: مشکل وام های ارائه شده به گونه‌ای بود که تنها بخشی از خودروهای داخلی را با فروش بالا روبرو کرد و در این طرح خودروهای با قیمت بالا جایی نداشتند.

    این کارشناس ارشد خودرو با بیان اینکه وام های ارائه شده در ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی تاثیر مثبتی نداشت گفت: این تسهیلات تنها مُسکنی بر بازار خودروهای تولید داخل بود و خودروهای فروخته شده در این طرح از لحاظ کیفیت تنها دارای یک ستاره بودند.

    شکوهی ارائه تسهیلات ویژه از سوی تولیدکنندگان را گامی مثبت در خروج بازار خودرو از رکود دانست و گفت: شرکت‌های خصوصی در گرفتن تسهیلات، از سوی دولت حمایت نمی‌شوند ولی از برخی خودروسازان که مورد حمایت دولت هستند موفق‌تر عمل می‌کنند.

    وی تغییر کیفیت خودرو داخلی را در گرو موازی شدن سازمان‌های نظارتی در کنترل کیفیت محصولات تولیدی اعلام کرد و گفت: در صورتی که وزات صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان کنترل کیفیت در یک راستا با هم حرکت کنند می‌توان شاهد تغییرات اساسی در بازار تولید خودرو داخلی بود.

    وام های خودرو فقط پارکینگ داخلی ها را خالی کرد

    در همین راستا وهاب عقیقی کارشناس بازاریابی و فروش خودرو تاثیر ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو را در بازار مثبت دانست و گفت: وام‌های ارائه شده در سال گذشته موج مثبتی در بازار خودروهای داخلی ایجاد کرد و قشر متوسط جامعه با مبلغ اندک سرمایه به همراه تسهیلات ارزان قیمت صاحب خودرو شدند، اما این وامها بیشتر مُسکن بود نه درمان کامل رکود بازار خودرو.

    وی ادامه داد: این وامهای تونست مقطعی و کوتاه مدت به بازار خودرو کمک کند و اگر قرار باشد ایجاد رقابت کنیم باید وامهای اینچنینی را به صورت هدفدار و با مبالغ بالاتر ارائه کنیم تا بازار خودروهای وارداتی را هم شامل شود.

    عقیقی همچنین به تاثیر کوتاه مدت این وامها بر بازار خودرو اشاره کرد و گفت: این وامها بیشتر از هرچیز به کمک خودروسازان دولتی و خودروهای ارزان قیمت آمد و به خاطر مبالغ پایین نتوانست بازار وارداتی ها را هم تکان دهد.

    وی افزود: این‌گونه تسهیلات که وارد بازار خودرو می‌شوند باید هدف‌دار باشند، درغیر اینصورت ممکن است بحث فاکتور سوری مطرح شود که به ضرر بازار خودرو و تولیدکننده خواهد بود.

    این کارشناس بازاریابی و فروش خودرو هدف دار کردن ارائه تسهیلات خودرویی را یکی از عوامل تاثیر گذار در بازار خودرو اعلام کرد و گفت: درنظرگرفتن رقم بالا برای تسهیلات خودرو با هدف فروش خودروهای با کیفیت داخلی می‌تواند گشایش بزرگی در صنعت خودرو ایجاد کند و افراد را به خرید خودرو مناسب و با کیفیت بالا تشویق کند.

    عقیقی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در بازار خودرو را ارائه کارت اعتباری مختص خرید خودرو دانست و بیان کرد: درصورتی که کارت‌های اعتباری با رقم حدود 50 میلیون تومان برای خرید خودرو به افراد اهدا و فقط در خرید خودرو از آن استفاده شود می‌تواند در خرید خودروهای با کیفیت داخلی گشایش بزرگی ایجاد کند.

    برچسب ها