عصر خودرو

اوباما:

تا ایران به توافق پایبند بماند ما نیز به برجام متعهدیم

عصر بازار- اوباما در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد برجام با اشاره به این که هنوز اختلافات جدی میان آمریکا و ایران باقی مانده تاکید کرد: برجام جهان را امن‌تر کرده است.

تا ایران به توافق پایبند بماند ما نیز به برجام متعهدیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، باراک اوباما در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد توافق هسته‌ای برجام گفت: هم‌اکنون آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای (IAEA) تضمین می‌کند که ایران در راستای تعهدات خود در برجام گام برداشته است.

    از زمانی که برجام در جولای سال گذشته حاصل شد ایران همان‌طور که قرار بود تحت نظارت آژانس دو سوم از 19 هزار سانتریفیوژ فعال خود را از رده خارج کرده است. بنابر ادعای اوباما ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را که می‌تواند به سمت ساخت سوخت هستة‌ای مناسب سلاح هسته‌ای حرکت کند را پایان داده است. ذخائر اورانیوم خود را از 12 هزار کیلوگرم به 300 کیلوگرم کاهش داده و درصد غنای آن کم‌تر از 3.67 درصد است. هم‌چنین هسته‌ای راکتور آب سنگین اراک خارج شده و در آن سیمان ریخته شده است. ایران همه تجهیزات هسته‌ای خود در تاسیسات زیرزمینی فوردو را از این مکان خارج کرده است.

    او در ادامه مدعی شد: هم‌اکنون تمامی مسیرهای ایران برای حرکت به سمت ساخت سلاح هسته‌ای مسدود شده است و گریز هسته‌ای ایران از دو تا سه ماه به یک سال افزایش یافته است. ما و متحدان‌مان تعهدات‌شان را در راستای لغو تحریم‌های هسته‌ای انجام داده‌اند و تا زمانی که ایران به توافق پایبند بماند؛ ما نیز به برجام متعهد خواهیم ماند.

    اوباما اظهار کرد: برنامه جامع اقدام مشترک، نشان می‌دهد که دیپلماسی اصولی چه دستاوردهایی دارد و چگونه تعهدات پایدار برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایجاد شود.

    ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش کاملاً صلح‌آمیز بوده و دارای اهداف نظامی نیست.

    او افزود: تمایل آمریکا برای تعامل مستقیم با ایران درهای گفت‌وگو را باز کرد و باعث اتحاد جامعه بین‌المللی و تعامل پایدار شد که در نتیجه آن برجام حاصل شد.

    اوباما در ادامه تاکید کرد: ما هنوز اختلافات جدی با ایران داریم اما توافق هسته‌ای برجام جهان را امن‌تر کرده است.

    برچسب ها