عصر خودرو

مشکلات صنعت سیمان در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شود

عصر بازار- مشکلات سیمانی‌ها موضوع روز جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران شد. در این جلسه به مشکلات صنعت سیمان در زمینه تولید و صادرات اشاره و البته پیشنهادهایی برای رفع این مشکلات نیز ارائه شد.

مشکلات صنعت سیمان در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، آنطور که سیمانی‌ها می‌گویند درحال‌حاضر 15 میلیون تن سیمان مازاد در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان مصرف و صادرات سیمان کشور روند کاهشی داشته باشد. بنابراین در این جلسه به منظور رفع این معضلات پیشنهادهایی ارائه شده که افزایش قیمت سیمان یعنی حساب کردن مابه‌تفاوت قیمت ثابت تحمیل‌شده به تولیدکنندگان و افزودن به قیمت فعلی سیمان از مهم‌ترین این اقداماتی است که به آن پرداخته می‌شود.

    افزایش قیمت سیمان
    مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس خوزستان با اشاره به برگزاری این جلسه اظهار کرد: با توجه به درخواست اعضای اتاق تهران که در زمینه صنعت سیمان نیز فعالیت دارند جلسه‌ای درباره این موضوع تشکیل شد. مرتضی لطفی خاطرنشان کرد: درباره موضوع نرخ ارز در این جلسه صحبت شد که بیانیه‌ای درباره آثار تک‌نرخی ارز صادر و به موضوع سیمان نیز پرداخته شد.

    لطفی عنوان کرد: ابتدا به برنامه‌های توسعه‌ای صنعت سیمان که از دهه 80 تا امروز انجام شده و ظرفیت تولید سیمان را از 29 میلیون تن به 80 میلیون تن رسیده بود با عنوان تلاش دست‌اندرکاران و حمایت‌های دولت به اعتبار پرداخت ارز از محل صندوق ذخیره ارزی اشاره شد. وی ادامه داد: اعتراضی درباره صدور پروانه احداث کارخانه‌های دیگر سیمان نیز انجام شد که به دلیل وجود مازاد سیمان در کشور بود. همچنین به فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای صادرات هم در مبادی بندری و هم در مبادی خروجی پرداخته شد. لطفی گفت: در این جلسه پیرامون کاهش تقاضای سیمان به دلیل فعال نبودن پروژه‌های عمرانی و کاهش ساخت‌وسازها در کشور صحبت شد؛ در این شرایط کارخانه‌های سیمان نمی‌توانند تسهیلات بانکی و هزینه‌های انرژی را پرداخت کند و در تامین حقوق کارکنان نیز با مشکل روبه‌رو شده‌اند و از این جهت تقاضا شد تا اتاق همراهی جدی با این صنعت به منظور حل مشکلات آن داشته باشد.

    معاون انجمن صنفی کارفرمایان سیمان عنوان کرد: در این جلسه پیشنهاد شد در ستاد اقتصاد مقاومتی کارگروهی برای رسیدگی به مشکلات صنعت سیمان تشکیل شود علاوه بر آن افزایش قیمت سیمان نیز مطرح شد همچنین پیشنهاد شد تا فرصتی 2 ساله برای بازپرداخت تسهیلات به سیمانی‌ها داده شود. لطفی افزود: سال گذشته با وزارت نفت توافق شد به شرکت‌های سیمانی یک توقف دوماهه بدهند تا دولت مازاد گاز را در فصل زمستان صادر کرده و برای هر مترمکعب گاز صادراتی به این صنعت کمک کند اما این اقدام عملی نشد. معاون انجمن صنفی کارفرمایان سیمان گفت: در این جلسه اتاق بر افزایش قیمت سیمان متمرکز شد تا در آینده اگر شاهد بهبود بازار سیمان کشور بودیم این قیمت‌ها نیز متناسب با افزایش تقاضا کاهش پیدا کند.

    صنعت سیمان نیازمند اقدامات فوری
    رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران از وضعیت بحرانی صنعت سیمان ایران سخن گفته است. سید محمد اتابک اظهار کرده: اقدام فوری برای نجات صنعت سیمان این است که مابه‌تفاوت قیمت ثابت تحمیل‌شده به تولیدکنندگان حساب شده و به قیمت فعلی سیمان افزوده شود. اتابک تصریح کرد: درحال‌حاضر73 کارخانه سیمان در کشور وجود دارد، ایران در سال 93 پنجمین تولیدکننده بزرگ سیمان جهان بود که سال گذشته این رتبه به 7 کاهش پیدا کرد.  وی معتقد است در زمینه صادرات سیمان در جهان رتبه نخست را برعهده داریم اما امسال این عنوان را هم از دست می‌دهیم. اتابک خاطرنشان کرده تولید سیمان ایران در سال 94 به 79/7میلیون تن رسید. رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: توسعه صنعت سیمان در جهان بعد از چین مربوط به ایران است؛ 58 پروژه توسعه صنعت سیمان در ایران اجرا شده و 47 میلیون تن به ظرفیت تولید سیمان کشور اضافه شد. وی عنوان کرد: سال گذشته صادرات سیمان ایران با کاهش 25 درصدی به 15/1میلیون تن رسید. اتابک پیش‌بینی کرده سال جاری مصرف داخلی و صادرات سیمان کشور کاهش پیدا می‌کند. وی مطرح کرده هم‌اکنون ظرفیت تولید سیمان کشور حدود 80 میلیون تن است که سال گذشته47 میلیون تن مصرف داخلی بود و امسال این رقم در بهترین حالت به 40 میلیون تن می‌رسد. اتابک ادامه داد 15 میلیون تن سیمان مازاد وجود دارد و این رقم معادل 6 ماه تولید سیمان در کشور است. رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشان کرده هم‌اکنون قیمت سیمان در بازار کشور 68 درصد زیرقیمت پایه سال 80 است و ادامه این وضعیت فاجعه‌ای برای صنعت سیمان است.

    اتابک ادامه داد: سال گذشته فروش شرکت‌های سیمان داخلی 21 درصد کاهش یافت؛ این در حالی است که صنعت سیمان نیازمند راهکارهای فوری است و لازم است وضعیت این صنعت در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شود. وی گفت: 93خط تولید سیمان در کشور داریم که 40 خط با ظرفیت پایین فعال و 28 خط نیز به طور کامل تعطیل شده درواقع شرایط به گونه‌ای است که درحال‌حاضر قادر به پرداخت حقوق نیروی‌انسانی صنعت سیمان نیستیم. رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشان کرد: مرزهای عراق بسته است و سیمان صادراتی به کشور برگشته است. بازار عراق نفتی است البته رقابت منفی هم در این بازار داشتیم اما متوقف شدن صادرات به عراق ربطی به رقابت منفی ندارد. وی اذعان کرد: درحال‌حاضر صادرات سیمان ایران به عراق به طور کامل متوقف شده است؛ عراق 12 میلیون تن ظرفیت تولید سیمان دارد و با پول نفت فعلی بیشتر از این نمی‌تواند سیمان بخرد و این کشور با کلینکر ارزانی که عراق از ایران خریده تا آخر سال دیگر نیازی به سیمان ندارد. اتابک گفت: در صورتی‌که برای صنعت سیمان فکر فوری نشود باید منتظر بحران اجتماعی در استان‌ها باشیم و اگر هم تاکنون صنعت سیمان زنده مانده به دلیل صادرات بوده است. به گفته رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، تعرفه‌گذاری عراق روی صادرات سیمان ایران صحت ندارد و صادرات به طورکلی متوقف شده است.

    تعیین مسئول ویژه برای رفع مشکل صادراتی سیمانی‌ها
    یک کارشناس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران نیز به برخی از پیشنهادهای انجمن سیمان به منظور نجات این صنعت از وضعیت بحرانی کنونی اشاره کرد. وی گفت: باید مسئول ویژه‌ای برای رفع مشکل توقف صادرات سیمان ایران به عراق تعیین شود.  او تصریح کرد: باید مسئول ویژه‌ای برای رسیدگی به مشکل توقف صادرات سیمان ایران به عراق تعیین شود تا هرچه زودتر برای حل این مشکل اقدام جدی انجام شود. وی بیان کرد: از دیگر اقداماتی که می‌تواند انجام شود این است که وزارت راه و شهرسازی به جای قیر از روکش‌های سیمانی برای جاده‌ها استفاده کند که این اقدام باعث افزایش مصرف سیمان در کشور خواهد شد. وی افزود: همچنین می‌توان تشویق کرد که از اسکلت بتنی در ساخت بناها در کشور استفاده شود.

    برچسب ها