عصر خودرو

کمک به کاهش ناترازی گاز صنایع با گواهی صرفه‌جویی بورس انرژی

عصر بازار- مدیر عامل بورس انرژی گفت: گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی به کاهش ناترازی گاز صنایع کمک می‌کند به نحوی که صنایع فرصت تولید بیشتر را پیدا می‌کنند.

کمک به کاهش ناترازی گاز صنایع با گواهی صرفه‌جویی بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: گواهی صرفه جویی گاز طبیعی یک ابزار مالی است که نشان دهنده حق مالکیت بر مقدار مشخص حجم گاز طبیعی صرفه جویی شده در یک دوره زمانی مشخص است.

    او می‌گوید: به عبارتی سرمایه‌گذار در یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند در آن پروژه صرفه جویی گاز محقق می‌شود این صرفه جویی برای یک بازه مشخص در اختیار سرمایه گذار قرار میگیرد که می‌تواند این گاز صرفه جویی شده را در قالب گواهی در بورس اننرژی ایران عرضه کند. در سمت تقاضا هم صنایع مختلفی که برای دوره پیک یا غیر پیک نیاز به گاز دارند می‌توانند از طریق این ابزار خرید خود را انجام دهند. مزیتی که ابزار برای شرکت‌ها در دوره پیک دارد این است که دیگر شرکت شاهد قطعی گاز نخواهد بود و قاعدتا عدم‌النفع آنها کاهش یافته و تولید آنها افزایش می‌یابد. در دوره غیر پیک ممکن است نرخ این گواهی که کشف می‌شود در بازار نسبت به قیمت گازی که شرکت گاز از صنایع دریافت می‌کند کمتر باشد که شرکت‌ها می‌توانند ابا خرید گاز از طریق گوای بهای تمام شده خود را کاهش دهند.

    نقوی افزود: در کل این ابزار به کاهش ناترازی گاز صنایع کمک می‌کند؛ به نحوی که صنایع فرصت تولید بیشتر را پیدا کنند.

    این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: معاملات این‌گواهی به شکل پیوسته است یعنی معاملات ثانویه دارد و اشخاص حقیق و حقوقی می‌تواند معامله داشته باشند ولی افراد و بخش‌هایی می‌توانند وارد فرآیند تحویل شوند که مشترک شرکت ملی گاز ایران باشند.

    گفتنی است، معاملات اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی محقق شده گاز طبیعی از روز گذشته (سه‌شنبه 12 تیرماه) در تابلو گواهی صرفه‌جویی انرژی بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران آغاز  شد. روزهای معاملاتی این ابزار از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح تا 12:30 ظهر است و تمامی سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو بورس انرژی ایران که نشانی آن‌ها در سایت بورس انرژی ایران نیز درج شده نسبت به خرید گواهی صرفه‌جویی انرژی اقدام کنند.

    برچسب ها