عصر خودرو

طی روز دوازدهم تیر ماه در بورس انرژی ایران به ثبت رسید؛

فروش ۲۵ میلیون اوراق صرفه‌جویی گاز

ارزش معاملات روزانه ۱۱.۹ هزار میلیارد ریالی شد

عصر بازار- ارزش معاملات روزانه ثبت شده در این بازار طی روز سه‌شنبه دوازدهم تیر ماه به ۱۱ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریال رسید؛ این رقم مربوط به معاملات حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل، فروش برق سلف در تابلو مشتقه و تابلو مشتقه برق سبز و همچنین معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی بود.

فروش ۲۵ میلیون اوراق صرفه‌جویی گاز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس انرژی، روز سه‌شنبه دوازدهم تیر ماه از بازار بهینه‌سازی و محیط زیست بورس انرژی ایران رونمایی شد؛ در پی بازگشایی این بازار در اولین روز کاری، بالغ بر 25 میلیون اوراق صرفه‌جویی گاز در دو نماد «صگاز04او» و همچنین «صگاز04غ» از این تابلو مورد دادوستد قرار گرفت و مجموع ارزش ریالی برابر هزار و 756 میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.


    معاملات برق 900 میلیارد ریالی شد

    طی رروز سه‌شنبه 12 تیر ماه بالغ بر 53 معامله در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران انجام شد و طی آن یک میلیون و 566 کیلووات برق معادل 59 میلیون و 586 هزار کیلووات ساعت برق در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش ریالی برابر 739 میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که در همین روز 18 معامله در تابلو مشتقه برق سبز نیز انجام شد و طی آن 2 میلیون و 497 هزار کیلووات ساعت برق به فروش رفت، این معاملات نیز ارز ریالی برابر 167 میلیارد ریال را در پی داشت.


    رقابت 28 درصدی برای سی‌اوسی پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

    بررسی داده‌های بورس انرژی ایران برای روز سه‌شنبه دوازدهم تیر ماه از ثبت فروش 10 هزار و 78 تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی و کسب ارزش ریالی برابر 2 هزار و 472 میلیارد ریال در این تابلو حکایت دارد. شرکت پالایش نفت امام خمینی در این روز با فروش 6 هزار تن سی‌اوسی با مجموع ارزش ریالی برابر هزار و 266 میلیارد ریال در صدر برترین فروشندگان رینگی داخلی طی روز دوازدهم تیر ماه قرار گرفت. در این روز 6 هزار تن سی‌اوسی با قیمت پایه‌ای برابر 164  هزار و 929 ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 17 هزار تن به ثبت رسید و برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه باعث شد تا این محصول با متوسط رقابت قیمتی 28 درصدی معامله شده به نحوی که میانگین نرخ فروش سی‌او‌سی پالایش نفت امام خمینی شازند به 211 هزار و 111 ریال به ازای هر کیلوگرم از این محصول رسید.


    ارزش روزانه رینگ بین‌الملل 6.7 هزار میلیارد ریالی شد

    26 هزار و 512 تن حامل انرژی با مجموع ارزش ریالی معادل 6 هزار و 741 میلیارد ریال نیز طی روز دوازدهم تیر ماه از رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت. معامله 10 هزار تن ته‌مانده برج تقسیر پالایش نفت امام خمینی شازند برترین فروش این رینگ در این روز بود. طی روز دوازدهم تیر ماه برابر 10 هزار تن ته‌مانده برج تقطیر با قیمت پایه‌ای برابر صفر پریمیوم دلار در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی معادل 10 هزار تن به ثبت رسید و کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت؛ با در نظر گرفتن نرخ دلار سنا برابر 45رهزار و 959 تومان این معامله ارزش ریالی برابر 2 هزار و 804 میلیارد ریال را رقم زد.


    مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

    بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی روز سیزدهم تیر ماه در رینگ داخلی و بین‌المللی میزبان عرضه‌های متعددی است. در این روز شرکت ستاره نفت خلیج‌فارس، محصولات متعددی را در رینگ بین‌الملل عرضه می‌کند؛ 30 هزار تن نفتای سبک، 6 هزار تن گاز مایع، 3 هزار تن ته‌مانده برج تقطیر و 280 هزار بشکه نفت سفید. این در حالی است که شرکت پتروشیمی خارک نیز با عرضه 20 هزار تن متانول در صدر برترین عرضه‌کنندگان رینگ بین‌الملل در روز سیزدهم تیر ماه خواهد بود.

    رینگ داخلی بورس انرژی طی آخرین روز کاری هفته میزبان عرضه‌های محدودتری خواهد بود؛ شرکت پالایش گاز بیدلند در این روز نسبت به عرضه 4 هزار تن برش پنتان اقدام می‌کند.

    برچسب ها