عصر خودرو

در معاملات روز یکشنبه دهم تیر ماه به ثبت رسید؛

نفتا پرفروش‌ترین کالای رینگ داخل

معامله گاز مایع صادراتی پالایش نفت تبریز با رقابت ۱.۲ درصدی

عصر بازار- طی روز یکشنبه دهم تیر ماه عرضه نفتا در رینگ داخلی و گاز مایع در رینگ بین‌الملل با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شدند. این در حالی بود که تابلو مشتقه برق بورس انرژی نیز با رشد در حجم و ارزش معاملات مواجه شد.

نفتا پرفروش‌ترین کالای رینگ داخل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس انرژی، ارزش معاملات روزانه ثبت‌شده در این بازار طی روز یکشنبه دهم تیر ماه به 5 هزار و 133 میلیارد ریال رسید؛ از این میزان برابر 2 هزار و 209 میلیارد ریال مربوط به فروش برق سلف در تابلو مشتقه و برق سبز در تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران بود.

    بررسی داده‌های معاملاتی بورس انرژی ایران برای روز دهم تیر ماه از فروش یک میلیارد و 725 میلیون کیلووات ساعت برق سلف طی 128 معامله در تابلو مشتقه بورس انرژی ایران حکایت دارد. به این ترتیب در حالی‌که نیروگاه‌های برق برابر 7 میلیون و 559 هزار کیلووات ساعت برق را در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه از طریق تابلو برق سلف به فروش رساندند، ارزش ریالی برابر 2 هزار و 150 میلیارد ریال در این تابلو رقم خورد.

    همچنین طی دومین روز از هفته 10 معامله برق سبز سلف در تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران نیز به ثبت رسید که طی آن 914 هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر 59 هزار میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت.


    نفتای پالایش نفت تهران در صدر فروش‌های رینگ داخلی

    طی روز یکشنبه دهم تیر ماه بالغ بر 6 هزار و 143 تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت و ارزش ریالی برابر هزار و 579 میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. در این روز شرکت پالایش نفت تهران نسبت به عرضه 5 هزار تن نفتای سنگین با قیمت پایه‌ای برابر 242 هزار و 620 ریال به ازای هر کیلوگرم اقدام کرد؛ برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه در بازار به ثبت رسید و در نهایت نیز کل محصول با نرخ پایه به فروش رفت و ارزش ریالی برابر هزار و 213 میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد.


    رقابت، نرخ فروش گاز مایع صادراتی را 1.2 درصد گران کرد

    بررسی داده‌های معاملاتی رینگ بین‌الملل بورس انرژی در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی از فروش 7 هزار و 500 تن محصول در این تابلو و ثبت ارزش ریالی برابر هزار و 344 میلیارد ریال حکایت دارد. شرکت پالایش نفت تبریز در روز دهم تیر ماه بالغ بر 4 هزار و 50چ تن گاز مایع را با قیمت پایه‌ای برابر 405 دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی برابر 9 هزار تن به ثبت رسید. رقابت میان متقاضیان برای کسب سهم از عرضه گاز مایع پالایش نفت تبریز باعث شد تا کل محصول عرضه‌شده با متوسط رقابت 1.2 درصدی به فروش رود. با در نظر گرفتن نرخ دلار سنا برابر 45 هزار و 864 تومان این معامله ارزش ریالی برابر 846 میلیارد ریال را رقم زد.

    همچنین طی روز دهم تیر ماه، شرکت پتروشیمی بافت نیز نسبت به عرضه 7 هزار تن رافینت با قیمت پایه‌ای برابر 362 دلار در هر تن اقدام کرد. برای این محصول تقاضایی برابر 4 هزار و 500 تن به ثبت رسید، اما در نهایت 3 هزار تن از محصول عرضه‌شده در قیمت پایه به فروش رفت و با احتساب نرخ دلار سنا ارزش ریالی معادل 498 میلیارد ریال را رقم زد.


    مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

    در روز دوشنبه یازدهم تیر ماه رینگ داخلی بازار فیزیکی حامل‌های انرژی میزبان عرضه‌های متعددی خواهد‌بود. شرکت ملی نفت ایران در این روز نسبت به 3 عرضه 30 هزار بشکه‌ای از میعانات گازی در رینگ داخل اقدام می‌کند. این در حالی است که رینگ داخل میزبان عرضه‌های مهمی از جمله عرضه 7 هزار تن آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز نیز خواهد‌بود. در عین حال رینگ داخل به سیاق هفته‌های قبل در روز دوشنبه میزبان عرضه‌های متعدد متانول نیز هست، شرکت پتروشیمی زاگرس و شرکت متانول کاوه هر یک 2 هزار و 200 تن متانول در رینگ داخلی عرضه می‌کنند؛ این در حالی است که بازار میزبان متانول سایر شرکت‌های سازنده دیگری نیز خواهد‌بود.

    رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران نیز برای روز دوشنبه یازدهم تیر ماه میزبان عرضه‌های مهمی است؛ شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در این روز 35 هزار تن فول رنج نفتا و 280 هزار بشکه نفت سفید را به رینگ صادراتی می‌آورد.

    برچسب ها