عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

افزایش رقابت و شفافیت دارایی شرکت‌ها با تجدید ارزیابی

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: انجام تجدید ارزیابی دارایی ناشران باعث ارتقای شفافیت دارایی آن ها می شود و به همین دلیل سهامداران با آگاهی واقع بینانه تری نسبت به سرمایه گذاری اقدام می کنند.

افزایش رقابت و شفافیت دارایی شرکت‌ها با تجدید ارزیابی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مصطفی صفاری در رابطه با مزایای درمورد مزایای تجدید ارزیابی تمام طبقات دارایی‌ها برای شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، اظهار کرد: دو نوع استهلاک در اقتصاد داریم، نخست اقتصادی و دوم حسابداری. در گروه دوم ممکن است شخصی ماشینی را به قیمت 7 میلیون تومان خریداری کرده و می‌بایست ظرف پنج سال آن را مستهلک کرده در همین راستا سالانه یک میلیون و دویست فرضا کنار می‌گذارد تا پس از هفت سال بتواند ماشین را دوباره خریداری کند.

    وی افزود: استهلاک اقتصادی بدین معنا است که اگر شخص می‎خواهد پراید بخرد دیگر قیمت آن 7 میلیون نبوده و فرد باید 300 میلیون تومان را بپردازد، در همین راستا فرد 7 سال بعد باید 300 میلیون را مستهلک سازد، قانون در گذشته به شرکت‌ها اجازه داده بود که هر 5 سال یکبار دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی کنند تا استهلاک مورد نیاز خود را به دست آورند.

    این کارشناس گفت: قانون مالیات می‌گوید استهلاکی که توسط شرکت‌ها اخذ می‌شود مورد قبول نیست، به عبارتی این استهلاک بیشتر به لحاظ دفتری دارایی‌ها و استهلاک را افزایش میدهد و اثر منفی بر سودآوری شرکت‌ها می‌گذارد.

    صفاری گفت: بسیاری از مسئولان فکر می‌کنند قیمت سهام و حاشیه سود 30 الی 35 درصد شرکت‌ها مربوط به سود عملیاتی آن‌ها است در حالی که اگر استهلاک شرکت‌های پتروشمی، سیمانی، فولادی و پالایشگاهی را محاسبه کنید خواهید دید که بیشتر شرکت‌های ما زیان ده هستند.

    او بیان کرد: بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها تاکنون اختیاری بوده اما اکنون سازمان آن را به عنوان یک لایحه برای درج در برنامه هفتم پیشنهاد کرده است، تا شرکت‌ها این مسئله را در پنج سال انجام دهند، می‌توان گفت این امر در صورت عدم همکاری دولت به منظور کاهش مباِلغ مالیاتی میتواند کاهش سودآوری سهامداران را به دنبال آورد.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در پایان گفت: برای صندوق‌ها براساس NAV، تجدید ارزیابی را انجام می‌دهیم، این امر عموما در بخش ترازنامه زیر حساب سرمایه افشا می‌شود اما علی‌رغم اعلام سرمایه، مبلغی را تحت عنوان استهلاک دریافت نمی‌شود حال اگر مجلس پیشنهاد سازمان بورس را در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها بپذیرد رقابت شرکت‌ها افزایش و قیمت‌ها شفاف خواهد شد.

    برچسب ها