عصر خودرو

پیشنهاد انتقال ارز واردات برنج به تالار دوم

عصر بازار- رئیس انجمن تولید کنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران با بیان اینکه به دولت پیشنهاد شده ارز واردات برنج به تالار دوم برود، گفت: این موضوع تاثیر زیادی بر روی قیمت تمام شده برنج دربازار ندارد و میزان افزایش قیمت برنج، به اندازه تفاوت دو نرخ ارز نیست.

پیشنهاد انتقال ارز واردات برنج به تالار دوم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، مسیح کشاورز دبیر انجمن انجمن تولید کنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران در نشست خبری اظهار داشت: توقف مقطعی واردات برنج در سال 1400 قیمت این محصول را 300 درصد افزایش داد  اما اکنون به ثبات رسیده است به طوری که هر کیلوگرم برنج هاشمی، امروز حدود 80 هزار تومان به فروش می رسد.

    وی افزود: از دیگر اقدامات که با ورود شرکت های بزرگ به بازار برنج ایرانی انجام شد، خرید محصول کشاورزان داخلی بود که محصولات روی دستشان باقی مانده بود؛ به طوری که با هماهنگی انجمن و وزارت جهاد کشاورزی محصول کشاورزان خرید توافقی شد و همین محصولات در نهایت برای تنظیم بازار داخلی استفاده شد.

    دبیر انجمن انجمن تولید کنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران ادامه داد: برخی از اظهار نظرهای غیر کارشناسی که حتی توسط برخی از نمایندگان مجلس انجام شده است می‌تواند منجر به بر هم خوردن بازار این محصول در کشور شود به طوری که یکی از نمایندگان در حالی اعلام کرده بود که 3 میلیون تن برنج در کشور تولید شده است که وزارت جهاد کشاورزی این رقم را 2.3 میلیون تن اعلام کرده بود.

    اختصاص ارز واردات برنج بعد از توزیع در بازار

    محمد مختاریانی رییس انجمن انجمن تولید کنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران نیز در این نشست در واکنش به اختصاص 700 میلیون دلار ارز برای واردات برنج تنها به یک شرکت، اظهار داشت: سندی در این خصوص ارائه نشده است و از طرف هیچ مرجع رسمی در این باره اظهاراتی نداشته ایم.

    وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده توسط گمرک در سال جاری 805 هزار تن برنج به کشور وارد شده است که شرکتی که بیشترین سهم واردات را داشته حدود 17 درصد است.

    رئیس انجمن انجمن تولید کنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران ادامه داد: اختصاص ارز به واردات برنج نیز همواره بعد از توزیع و مصرف آن اختصاص می یابد و شرکت هایی که برنج خود را در ماه های گذشته توزیع کرده اند هنوز بخشی از ارز خود را دریافت نکرده اند.

    وی اظهار داشت: به دولت پیشنهاد شده ارز واردات برنج به تالار دوم برود، این موضوع تاثیر زیادی بر روی قیمت تمام شده برنج دربازار ندارد و میزان افزایش قیمت برنج، به اندازه تفاوت دو نرخ  ارز نیست، زیرا ارز تالار دوم با سرعت بیشتری تامین و در نهایت هزینه های مالی کمتری به واردکنندگان تحمیل می‌شود.

    برچسب ها