عصر خودرو

خرید برنج بدون برگزاری تشریفات مناقصه در بورس کالا

عصر بازار- مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران گفت: عرضه برنج در بورس کالا باعث می‌شود کشاورزان و مردم به قیمت واقعی برنج دسترسی پیدا کنند.

خرید برنج بدون برگزاری تشریفات مناقصه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، جواد فلاح، مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران گفت: انباری که امسال گشایش پیدا کرد همان انبار معاملات برنج در سال گذشته بود و با توجه به این که برنج محصول کشاورزی است و شرایط نگهداری دارد، برنج پذیرش شده پارسال برای تولید سال گذشته بود و معاملات برنج تولیدی امسال از چهارشنبه آغاز شد.

    این مقام مسئول بیان کرد: در قالب گواهی سپرده کالایی کشاورز می‌تواند محصول خود را به انبار بورس کالا منتقل کند و پس از بررسی محصول از لحاظ کمی و کیفی از سوی انباردار، برای کالا قبض انبار صادر می‌شود و این قبض انبار به گواهی سپرده کالایی تبدیل می‌شود. در واقع گواهی سپرده کالایی همان معاملات قبض انبار کالایی است و فردی که گواهی را خریده می‌تواند در بازار ثانویه به فروش رساند یا برای تحویل فیزیکی برنج به انبار مراجعه کند.

    فلاح با بیان‌اینکه حداقل مقدار تحویل فیزیکی برنج 100 کیلوگرم است،گفت: این میزان براساس مقدار مصرف متعارف یک خانواده بر اساس الگوی مصرف کشور است در نتیجه مصرف‌کننده می‌تواند برنج خود را بدون واسطه از روی تابلو خریداری کند. علاوه بر این بر اساس ماده 17 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید معاملات در بورس کالا از تشریفات مناقصه و مزایده معاف است در نتیجه دولت و سازمان و نهادهای اجرایی دولتی بدون تشریفات مناقصه به راحتی می‌توانند برنج مورد نیاز برای مصارف خود و یا کمک‌های معیشتی به پرسنل خود را از این مسیر تهیه کنند.

    او بیان کرد: معاملات در قالب گواهی سپرده کالایی بر اساس مکانیزم حراج پیوسته است و این بازار کمک می‌کند که کشاورزان و مردم به قیمت واقعی برنج دسترسی پیدا کنند و شبکه دلالی را به حداقل ممکن می‌رساند چرا که کشف نرخ بر روی تابلو بورس کالا به شکل شفاف است.

    این مقام مسئول در خصوص نحوه تحویل فیزیکی برنج گفت: خریدار می‌تواند تا قبل از سررسید نماد هر زمان که تمایل داشته باشد از طریق کارگزار خود برای تحویل کالا اقدام کند. همچنین مشتری پس از ثبت درخواست ترخیص، می‌تواند با مراجعه به انبار کالای خود را تحویل بگیرد. البته انباردار در این حوزه با دریافت هزینه، خدمات اضافه هم به مردم ارائه می‌کند و اگر کسی تمایل به استفاده از این خدمات را داشته باشد می‌تواند با انباردار هماهنگ کند و انباردار کالا برنج را سورت و در بسته‌های 10 کیلوگرمی از طریق پست برای خریدار ارسال می‌کند.

    برچسب ها