عصر خودرو

فروش محصولات پتروشیمی ایران به ۵۵۰ هزار میلیارد ریال رسید

عصر بازار- رییس هیات‌ مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: فروش اعتباری در بسیاری از محصولات پتروشیمی کشور از ابتدای سال تاکنون به ۵۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده که در مجموع عدد خیلی کمی است اما امکان افزایش آن وجود دارد و باید در این زمینه از پتروشیمی‌ها کمک بیشتری بگیریم.

فروش محصولات پتروشیمی ایران به ۵۵۰ هزار میلیارد ریال رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، سعید تُرکمان روز پنجشنبه در نُهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: بدلیل شرایط تورمی کشور و افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در این روزها و هفته‌ها با مسائل مُتعدد از جمله رکود بازار کالا و رقابت‌های غیرقابل تصور مواجهیم.

    وی ادامه داد: در زمان حاضر واردات «پت» انجام می‌شود و ثبت سفارش برای واحدهای فعالی که نیاز به این مواد اولیه دارند انجام خواهد شد تا بازار به آرامش و ثبات بیشتری برسد.

    رییس هیات‌ مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان‌اینکه امروز با باز شدن فضا اگر واحدها ثبت سفارش کنند می‌توانند آن را انجام دهند، اظهار داشت: مقرر است حدود 30 میلیون دلار ارز برای واردات پت تخصیص یابد تا در آینده شاهد رقابت‌ بیشتری در این زمینه باشیم.

    وی اضافه کرد: انجمن ملی پُلیمر، نماینده واحدها و انجمن‌های استانی در کارگروه تنظیم بازار محسوب می‌شود و باید انجمن‌های استانی و واحدها به ما کمک کنند تا بتوانیم با اطلاعات کامل از مشکلات واحدها، وظیفه ذاتی خود را بدرستی انجام دهیم.

    ترکمان بیان کرد: کارگروه تنظیم بازار مرجع رسیدگی به بسیاری از معضلات واحدهای تولیدی و پتروشیمی‌هاست اما بیشتر اعضای این کارگروه دولتی هستند و آشنایی چندانی با مسائل بخش خصوصی ندارند.

    وی افزود: نیازمند کمک اعضای انجمن‌ها و واحدها برای حل این موضوع‌ها در کارگروه مزبور هستیم اما در بعضی مواقع هیچ مذاکره‌ای با انجمن استانی و ملی انجام نشده است و در جلسه با این موضوع‌ها مواجه می‌شویم.

    ترکمان گفت: انجمن ملی صنایع پلیمر در نمایشگاه «ایران پلاست 1401» تفاهمنامه سه‌جانبه‌ای را به نمایندگی انجمن‌های استانی و تخصصی، پتروشیمی و بانک تجارت امضا کرد.

    وی خاطرنشان کرد: بانک تجارت به تعهدات خود در این تفاهمنامه عمل کرده است و انجمن‌ها هم خریدار و پای کار هستند اما بعضی از پتروشیمی‌ها از گرفتن تعهد پرداخت آتی منع شده‌اند.

    مزیت نسبی و رقابتی در حوزه پلیمر در منطقه وجود دارد

    عضو هیات مدیره انجمن پلیمر استان اصفهان و تحلیلگر بازار پلیمر نیز در این همایش گفت: مزیت نسبی و رقابتی در حوزه پلیمر با وجود 600 میلیون نفر جمعیت همسایگان منطقه وجود دارد و فقر توان همسایگان در این بازار بکر در حوزه پلیمر وجود دارد.

    بیژن سحرناز افزود: یکی از موارد کارشناسی شده در هیات مدیره انجمن این بود که بقا در گرو توسعه صادرات است و بدون آن و دسترسی به منابع ارزی بطور قطع شکست خواهیم خورد.

    وی با بیان‌اینکه توانمندی بسیاری در اعضای انجمن پلیمر استان اصفهان وجود دارد و همه این واحدها دانش بنیان هستند، ادامه داد: این انجمن کوشیده است تا با توسعه گسترده برای بقای یک سازمان، سودآوری و توسعه فیزیکی و نرم‌افزاری، آگاهی زیادی به اعضای خود ارائه دهد.

    این تحلیلگر بازار پلیمر خاطرنشان کرد: در بعضی از این حوزه‌ها با تعریف پیچیدگی محصول، امکان این وجود دارد که یک واحد کالا را بجای یک دلار به قیمت پنج دلار عرضه کنیم.

    وی بیان کرد: سه مولفه قدرت، منافع و منطق برای کمک این انجمن به اعضای خود جزو راهبردهای اصلی محسوب می‌شود و تلاش شده است که آنها در همه مباحث پلیمر بویژه در حوزه‌های بازرگانی و تولید بخوبی تعمیم داده شود.

    عضو هیات مدیره انجمن پلیمر اصفهان اضافه کرد: بر اساس قرارداد این انجمن با پژوهشگاه پلیمر در چهار حوزه ظرفیت، کیفیت، منابع انسانی و موجودی کوشیدیم تا به توسعه اعضا کمک شود.

    وی گفت: گردهمایی امروز با هدف تامین مالی پیش بینی شده است و امیدواریم با کمک مسوولان بانکی شرایطی فراهم شود تا مشکل استقراض که یکی از موانع توسعه برای یک واحد صنعتی است، برطرف شود.

    بر اساس این گزارش، نُهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر اصفهان، امروز با حضور مقامات و فعالان اقتصادی استان در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
    این گردهمایی با موضوع‌ ابزارهای بانک تجارت در تامین مالی زنجیره تامین صنعت پتروشیمی، آخرین بخشنامه‌ها و روش‌های رفع تعهد ارزی و تحول زنجیره لُجستیک با فناوری‌های مالی برگزار شد.

    پلیمر نخستین صنعت صادراتی کشور در سال‌های گذشته بوده و بیش از 2.7 میلیارد دلار صادرات بصورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه انجام شده است.

    صنعت پلیمر در زندگی روزمره، خودرو، پزشکی، هوافضا و سایر موارد استفاده می‌شود و این رشته پیشران صادرات صنایع کشور است و 1.5 درصد از تولید ناخالص کشور متعلق به صنعت پلیمر و 3.6 اشتغال کشور در این صنعت است.
    بیش از 400 واحد تولیدی و صنعتی و 850 واحد تولیدی و صنفی در صنعت پلیمر استان اصفهان فعال است.

    برچسب ها