عصر خودرو

صادرات پتروشیمی امسال به ۱۲ میلیارد دلار هم نمی‌رسد

عصر بازار- عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: کل صادرات محصولات پتروشیمی ایران که مربوط به صادرات اوره، متانول، پلیمرها و آروماتیک‌هاست در سال جاری بعید است به ۱۲ میلیارد دلار هم برسد و در مقایسه با سال گذشته، کاهشی قابل توجهی خواهد داشت.

صادرات پتروشیمی امسال به ۱۲ میلیارد دلار هم نمی‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، سید حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آمار صادرات 7 ماهه نشان می‌دهد که در سال جاری در میزان صادرات فرآورده‌های روغنی با 2 میلیون و 155 هزار تن، یک میلیارد و 89 میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به صادرات 3 میلیون و 530 هزار تنی در سال گذشته که به‌میزان یک میلیارد و 850 میلیون دلار ارزآوری داشت، کاهشی 39درصدی داشته است.

    وی افزود: همچنین در این مدت، صادرات پارافین به‌میزان 160هزار تن و به‌ارزش 122 میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات 141هزار تنی به ارزش 145 میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل، ارز نظر تناژ افزایش اما از نظر ارزش صادراتی با کاهش مواجه بوده است.

    حسینی میزان صادرات قیر در 7 ماهه امسال را 3 میلیون و 339 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 284 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان صادرات قیر در 7ماهه ابتدایی سال قبل، 2 میلیون و 552 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 14 میلیون دلار بوده که مقایسه این رقم با میزان صادرات 7ماهه امسال، از رشد 14درصدی در ارزش صادرات قیر، حکایت دارد؛ البته قیر صادراتی ایران بسیار ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی به‌فروش می‌رسد که اگر ارزش واقعی خود را در بازارهای جهانی داشت، این ارزآوری بیش از این ارقام بود.

    وی ادامه داد: در تولید گاز مایع ظرفیتی 12 میلیون تنی در سال در کشور داریم، درحالی که با گازرسانی به 97درصد جمعیت کشور، مصرف داخلی گاز مایع حدود 2 میلیون تن در سال است و ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات این فرآورده ارزشمند در کشور وجود دارد.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: خیلی از خودروها به صورت غیرقانونی به سمت استفاده از گاز مایع به جای بنزین و CNG رفته اند که دولت به دنبال مدیریت فرآیند عرضه گاز مایع برآمده است.

    وی افزود: در 7ماهه نخست امسال، 6 میلیون و 750 هزار تن گاز مایه به ارزش یک میلیارد و 205 میلیون دلار صادر شده، درحالی که میزان صاردات گاز مایع کشور در زمان مشابه سال قبل، 5 میلیون و 170 هزار تن به ارزش 964 میلیون دلار بوده است.

    حسینی با ابراز نگرانی از آینده تولید متانول در کشور گفت: ظرفیت فعلی تولید متانول 14 میلیون تن در سال است و این ظرفیت با بهره‌برداری از طرح‌های جدید به 24 میلیون تن در سال می‌رسد؛ این درحالی است که کل بازار جهانی متانول، 80 میلیون تن در سال است و به‌شدت این وضعیت نگران کننده است.

    وی ادامه داد: در 7ماهه ابتدایی سال جاری یک میلیارد و 536 میلیون دلار صادرات متانول داشتیم، در حالی که میزان صادرات متنول کشور در 7ماهه ابتدایی سال گذشته یک میلیارد و 248 میلیون دلار بود.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در خصوص میزان صادرات پلیمرها گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، یک میلیارد و 713 میلیون دلار پلیمر صادر شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل، بالغ بر 2 میلیارد و 674 میلیون دلار بوده است.

    وی افزود: حذف معافیت‌های مالیاتی و اخذ عوارض از صادرات، دلیل اصلی کاهش حدودا یک‌میلیارد دلاری صادرات پلیمر کشور است.

    حسینی خاطرنشان کرد: کل صادرات محصولات پتروشیمی ایران که مربوط به صادرات اوره، متانول، پلیمرها و آروماتیک‌هاست در سال جاری بعید است به 12 میلیارد دلار هم برسد و در مقایسه با سال گذشته، کاهشی قابل توجهی خواهد داشت.

    وی ادامه داد: در مورد صاردات اوره، در سال جاری در آمار 7ماهه، صادراتی 3 میلیون و 111 هزار تنی به ارزش یک میلیارد و 48 میلیون دلار داشته‌ایم که این رقم برای مدت شمابه سال قبل، 3 میلیون و 351 هزار تنی به ارزش یک میلیارد و 855 میلیون دلار بود.

    برچسب ها