عصر خودرو

حرکت سایپا با محصولات الکتریکی متنوع و همکاری با برندهای معتبر به سمت برقی‌سازی

عصر بازار- گروه خودروسازی سایپا با برنامه‌ریزی‌های مدون و قابل قبول محمدعلی تیموری طی سال‌های گذشته ضمن تعریف پروژه‌های برقی‌سازی متعدد در همکاری با مراکز دانشگاهی و دانش‌بنیان موفق به توسعه محصولات اختصاصی در حوزه الکتریکی شده است. آخرین نمود این تلاش‌ها، رونمایی از نسخه الکتریکی خودرو جدید اطلس در نمایشگاه تحول صنعت خودرو سال ۱۴۰۲ بود.

حرکت سایپا با محصولات الکتریکی متنوع و همکاری با برندهای معتبر به سمت برقی‌سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، حرکت صنعت خودروسازی جهان با شتاب زیاد به سمت تولید خودروهای تمام الکتریکی و پاک امری اجتناب‌ناپذیر است و گروه خودروسازی سایپا نیز از حدود 3 سال قبل با جدیت قابل توجهی در این مسیر گام برداشته است.

    علاوه بر توسعه پلتفرم‌های الکتریکی بر پایه محصولات بومی، محصولاتی نظیر کراس‌اوور R9 EVR، هاچ‌بک چانگان E-STAR، سدان چانگان ایدو EV، سدان اسپرت دیپال SL03 و سدان برقی سینوگلد نیز در نمایشگاه تحول صنعت خودرو سال 1402 به نمایش گذاشته شد که نمودی از مهمترین دستاوردهای این گروه خودروسازی برای حرکت سریع به سمت برقی‌سازی تولیداتش است.

     

    اطلس برقی
    پلتفرم X200 سایپا که پرتیراژترین پلتفرم صنعت خودرو ایران به حساب می‌آید به تازگی میزبان نسخه الکتریکی بر پایه اطلس شده است. سایپا در این گزینه اختصاصی و بومی از باتریهایی با ظرفیت 35 کیلووات ساعت استفاده کرده است که شارژ کامل آن 4 ساعت و شارژ سریع آن‌ها 40 دقیقه به طول می‌انجامد و توانایی پیمایش 270 کیلومتر با شارژ کامل را دارد و شتاب صفر تا صد این خودرو نیز 12 ثانیه اعلام شده است.

    همکاری با برندهای معتبر
    یکی از مهمترین نکاتی که سرعت سایپا برای دستیابی به علم روز خودروهای الکتریکی را چندبرابر می‌کند همکاری با به روز ترین و معتبرترین برندها در این حوزه است. هم اکنون حدود 60 درصد از کل باتری‌های الکتریکی جهان تولد کشور چین و عمدتا از دو برند CATL و BYD تامین می‌شود و در این بین دو سوم کل باتری‌های تولیدی چین توسط برند معتبر CATL تامین می‌شود.

     

    سدان اسپرت SL03 از برند دیپال که تا کنون در دو نمایشگاه از سوی سایپا به نمایش درامده، محصول مشترک بین چانگان، هوآوی و شرکت CATL است. پیش از هر چیز طراحی مسحورکننده این خودرو نشانگر پیشرفت بی‌نظیر صنعت خودروسازی چین و برند معتبر چانگان است. این خودرو به 27سنسور مختلف در اطراف بدنه مجهز شده و از تکنولوژی‌های سطح 4 رانندگی خودکار بهره می‌برد. مهمترین ترکیب قوای محرکه این خودرو که احتمال عرضه به بازار ایران دارد از نوع هایبریدی است که یک موتور 95 اسب بخاری بنزینی روی آن قرار دارد و موتور الکتریکی توانایی تولید حداکثر قدرت 221 اسب بخار را دارد. طراحی ظاهری این خودرو با ضریب درگ 0.230 نوید یک خودرو اسپرت را می‌دهد که توانایی پیمایش تا 1200 کیلومتر با مخزن سوخت کامل و شارژ کامل باتری‌ها را دارد. سیستم هایبرید این خودرو EREV یا Extended Range است که در آن عملا موتور بنزینی صرفا برای شارژ باتری ها وارد مدار می شود و مستقلا یا به صورت موازی به حرکت خودرو کمک نمی کند و از این جهت تنها جنبه ژنراتور را خواهد داشت و همین موضوع مصرف سوخت این خودرورا تاحد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

    شرکت CATL بزرگترین تولیدکننده باتری در جهان است که از سال 2011 شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر بیش از یک سوم تولید جهانی (حدود 37 درصد) و در 30 منطقه در سطح کشور چین تولید دارد. این شرکت به فناوری سدیم یون (گونه‌ای از باتری‌های قابل شارژ هستند که در آن یون‌های سدیم عامل اصلی ایجاد جریان در مدار هستند. این باتری‌ها که در حال گسترش و بهینه‌سازی هستند، توانایی‌هایی مشابه با باتری‌های لیتیوم - یون دارند) دست یافته، همچنین این باطری ها توان دستیابی به نرخ شارژ سریع تا 80 درصد در مدت 5 دقیقه را دارند.

    کلان شهرها با آلایندگی بالایی روبرو هستند، به همین جهت با ورود خودروهای برقی و هیبرید می‌توان میزان آلایندگی هوا را کاهش داد، خاطرنشان کرد: برای کاهش آلایندگی هوا،‌ نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت دارد، ‌به عنوان مثال تهران با کمبود 7 هزار دستگاه اتوبوس روبرو است، همچنین این کلان شهر به نوسازی 15 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و 35 هزار تاکسی و  1500 واگن قطار نیاز دارد که بایستی خریداری شود. بدین جهت می‌توان بخشی از این نیازها را با خودروهای برقی تامین کرد.
    دو گزینه اصلی سایپا برای تامین نیاز تاکسی های برقی بخصوص در کلان شهرها، چانگان ایدو برقی و سدان سینوگلد است که هر دو با قیمت اقتصادی در مقایسه با دیگر گزینه ها در کشور چین نیز به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند به سرعت در زمینه جایگزین تاکسی ها با نمونه های برقی مورد استفاده قرار بگیرند.

    برچسب ها