عصر خودرو

اقتصاد انگلیس امسال و سال آینده کوچک می‌شود

عصر بازار- روزنامه گاردین با استناد به مطالعه مؤسسه اقتصاد بین الملل پیترسون (PIIE) که در واشنگتن مستقر شده است، گزارش داد که اقتصاد انگلیس در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کوچک خواهد شد.

اقتصاد انگلیس امسال و سال آینده کوچک می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، روزنامه گاردین روز چهارشنبه با استناد به مطالعه مؤسسه اقتصاد بین الملل پیترسون (PIIE) که در واشنگتن مستقر شده است، گزارش داد که اقتصاد انگلیس در سال 2023 و 2024 کوچک خواهد شد.

    بر اساس این گزارش، تورم مداوم، کاهش درآمد واقعی خانوارهای کم درآمد و کمبود کارگر در بریتانیا منجر به کاهش 0.3 درصدی تولید ناخالص داخلی (GPD) این کشور در سال جاری میلادی و کاهش 0.2 درصدی بیشتر در سال آینده میلادی خواهد شد.

    آدام پوسن، رئیس مؤسسه اقتصاد بین الملل پیترسون در این باره به گاردین گفت: بریتانیا در تمام سال آینده در رکود به سر نخواهد برد، اما بهبود (اقتصادی) نیز به علت تورم بالاتر از حد انتظار متوقف خواهد شد و در واکنش به این وضعیت، بانک مرکزی انگلستان باید نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد.

    پوسن که پیش از این در کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس کار می‌کرد، خاطرنشان کرد که اقتصاد بریتانیا همچنان تحت تأثیر پیامدهای برگزیت قرار دارد و احتمالاً از کاهش برنامه‌ریزی‌شده برای هزینه‌های دولت در سال آینده رنج خواهد برد.

    هفته گذشته، این بانک پس از کاهش غیرمنتظره نرخ تورم در ماه اوت و رسیدن آن به 6.7 درصد در بحبوحه رشد ضعیف قیمت مواد غذایی و کاهش هزینه‌های اقامت و سفرهای هوایی، برای اولین بار در نزدیک به دو سال گذشته از افزایش نرخ بهره خودداری کرد. با این حال، تورم بریتانیا همچنان بالاترین نرخ را در میان اقتصادهای گروه 7 دارد.

    پوسن هشدار داد که در صورت کاهش بیشتر تورم، افزایش نرخ بهره در ماه های آینده امکان پذیر است.

    کارن دینان، یکی از نویسندگان این گزارش، هشدار مؤسسه پیترسون را تکرار کرد و گفت که این هشدار تنها در مورد بریتانیا صدق نمی‌کند.

    وی گفت: اگرچه به نظر می‌رسد تورم در بیشتر کشورها در حال کاهش است، اما همچنان بالاتر از اهداف بانک مرکزی آن‌هاست. در نتیجه، اکثر بانک‌های مرکزی مجبور هستند نرخ‌های بهره خود را در سال آینده بالا نگه دارند و شرایط مالی سخت ناشی از این اقدام باعث کاهش تقاضا و کندی فعالیت اقتصادی می‌شود.

    برچسب ها