عصر خودرو

لزوم بازنگری در تجارت ایران و عراق

عصر بازار- دبیرکل اتاق ایران و عراق ضمن تاکید بر لوزم برقراری تجارت ترجیحی میان دو کشور، گفت: اگر با شیوه فعلی در بازار عراق حضور داشته باشیم، نمی توان به توسعه تجارت با این کشور امید بست.

لزوم بازنگری در تجارت ایران و عراق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، جهانبخش سنجابی شیرازی امروز در همایش راهکارهای توسعه تجارت پایدار ایران و عراق در افق 2025 اظهار داشت: در حال حاضر تراز تجاری ما با عراق 10 میلیارد دلار است که 95 درصد آن به نفع ما است اما لازم است پیش بینی کنیم که با توجه به اتفاقات و رویدادها و اقدامات، وضعیت تجاری ما با عراق چگونه است.

    دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه باید در این بازار خودمان را حفظ کنیم و با توجه به حضور رقبا، با آینده نگری و برنامه‌ریزی های لازم را انجام دهیم، افزود: از هر 5 دلار صادرات ما یک دلار آن مربوط به صادرات به عراق است بنابراین اگر پیش‌بینی‌های لازم و آینده‌نگری برای آینده تجارت با عراق نداشته باشیم و این بازار را از دست بدهیم یعنی 20 درصد تجارتمان را از دست می‌دهیم.

    وی ادامه داد: در تجارت پیش روی ایران و عراق ما باید آینده‌نگری کنیم که آیا همگرایی فعلی را خواهیم داشت و آیا مجموعه محیط خاورمیانه به سمت امنیت می‌رود.

    سنجابی با بیان اینکه دو سناریو برای تجارت با عراق در سال 2025 داریم، گفت: باید مفروض ذهنی ما به سمت سناریوی تجارت طلایی پیش رود و برای این کار لازم است تراز تجاری را بالانس کنیم و به سمت تجارت ترجیحی پیش برویم.

    دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در کوتاه مدت تجارت ما با عراق خوب خواهد بود و حتی تا سال 2025 ایده آل است اما در بلند مدت با توجه به شرایط، وجود رقبا و سایر مسائل و کنش گری عراقی‌ها، تجارت ما با عراق سخت خواهد بود و لذا لازم است برای حفظ بازار آینده عراق برنامه ریزی و آینده نگری داشته باشیم.

    سنجابی گفت: اگر با همین شیوه فعلی در بازار عراق حضور داشته باشیم متأسفانه نباید به توسعه تجارت با این کشور امیدی داشته باشیم.

    برچسب ها