عصر خودرو

سهم ۱۸ درصدی عراق از صادرات ایران

عصر بازار- در ۵ ماهه نخست امسال ایران بیش از ۳.۵ میلیارد دلار به عراق صادرات داشته که صادرات به این کشور ۱۸.۳ درصد از صادرات کل ایران را در مدت زمان یاد شده تشکیل می دهد.

سهم ۱۸ درصدی عراق از صادرات ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳:۰۰

      به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سطح روابط اقتصادی ایران و عراق براساس حجم و تراز تجاری دو جانبه  20 میلیارد دلار هدف گذاری شده است در مقطعی از زمان روابط تجاری دو کشور تا سطح 14 میلیارد دلار هم رسیده است و با توجه به ظرفیت های موجود همکاری بین دو کشور که در تمامی حوزه های اقتصادی وجود دارد رسیدن به تجارت 20 میلیارد دلاری بین ایران و عراق در سال  های آینده حتما امکان پذیر خواهد بود.

    یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه تا 10 سال آینده عراق بزرگترین کشور برای سرمایه گذاری در منطقه به شمار می رود لذا کسانی که برای حضور در این کشور اقدام می کنند، برنده هستند.

    وی اظهار داشت: آتیه روابط ایران و عراق بسیار روشن است زیرا شرایط و اقتضائات و ظرفیت هایی که ما داریم و هم چنین شرایطی که عراق دارد وفضایی که در این و منطقه حاکم است و همچنین امکانات مالی کشور عراق بیانگر این موضوع است که روابط ایران و عراق در مجموع دارای مزیت است.

    به گفته سید حمید حسینی عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق با توجه به اینکه دولت عراق بودجه خود را تصویب و ابلاغ کرده است و  پروژه های زیادی در عراق آغاز شده است افزایش صادرات به عراق نسبت به سال گذشته پیش بینی می شود.

    در این شرایط، طی پنج ماه نخست سال 1402 صادرات ایران به عراق بالغ بر 3 میلیارد و 508 میلیون دلار و سهم 18.3 درصدی از صادرات کشور را داشته است.

    به گزارش فارس، ارزش تجارت کالایی عراق در سال 2021 بالغ بر 148 میلیارد دلار بود که که 87 میلیارد دلار (59 درصد) مربوط به صادرات و 61 میلیارد دلار (41) درصد آن نیز مربوط به واردات است.

    بررسی روند تجارت عراق طی دهه اخیر نشان می دهد که همواره صادرات کالا (عمدتا متکی به نفت) در سطحی بالاتر از واردات کالا بوده است، در مقابل فراز و نشیب های صادرات، بخش واردات از ثبات نسبی برخوردار بوده است.

    مهمترین شرکای تجاری عراق، امارات متحده عربی، چین و ایران است که ایران در سال 2021 با 8.9 میلیارد دلار صادرات، 14.6 درصد بازار عراق و رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

    بهترین جایگاه ایران در بازار عراق مربوط به سال 2018 با اختصاص سهمی در حدود 16.7 درصد از بازار مذکور بوده است.

    با توجه به این که سیاست تجاری عراق در سه حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه فعالیت بخش خصوصی و کاهش وابستگی به صادرات نفت متمرکز است لذا ایران باید در هر یک از این بخش ها برنامه ریزی کند تا همکاری دامنه داری با عراق داشته باشد.

    همچنین روابط تجاری ایراو عراق نامتعادل و به نفع ایران است که این اختلاف ناشی از فقدان تنوع و ساختار ناپایدار اقتصاد عراق است اما این وضعیت ممکن است به پایداری و تداوم تجارت دو جانبه لطمه وارد کند لذا لازم است که ایران برای جلوگیری از به خطر افتادن تجارت به عراق رویکرد جدیدی در تجارت با این کشور داشته باشد از جمله اینکه به فکر سرمایه‌گذاری‌های مشترک با این کشور باشد.

    برچسب ها