عصر خودرو

راه اندازی نمایندگی سایپا در روسیه و بلاروس

حرکت سایپا با ۹۰هزار کوییک به سمت روسیه

عصر بازار- سایپایی ها با مطالعه دقیق وضعیت رقابت در بازار خودرو روسیه کوییک را به عنوان محصول اصلی برای عرضه در این بازار انتخاب کرده اند چرا که چینی ها نیز مانند خودروسازان ایرانی حضور پررنگی در این نمایشگاه دارند و از آنجایی که چینی ها کلاس C و D را برای ورود به بازار روسیه بیشتر ترجیح می دهند، سایپا با ورود به بازار خودروهای کلاس B با کوییک عملا تنها لادای روسیه را به عنوا نرقیب پیش رو خواهد داشت.

حرکت سایپا با ۹۰هزار کوییک به سمت روسیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه به عنوان معتبرترین و بزرگترین نمایشگاه تخصصی خودرو و صنایع وابسته این کشور از 30 مردادماه با حضور خودروسازان ایرانی آغاز شد و سایپا این بار با مشخص بودن شریک همکار در بازار کشور روسیه و برنامه ریزی برای حضور در بازار خودرو این کشور و کشورهای همسایه، در این نمایشگاه حاضر شد.

    محمدعلی تیموری در سومین روز از این نمایشگاه از برنامه صادرات 90 هزار دستگاه خودرو کوییک به بازار روسیه طی یک سال خبر داد که براین اساس در سال نخست، 20 هزار کوییک به روسیه صادر خواهد شد. سایپایی ها طی دوره قبلی نمایشگاه اتومبیلیتی، فرصت ها حضور در بازار روسیه را بررسی کردند و به گفته محمدعلی تیموری، 10 شرکت به این خودروساز ایرانی پیشنهاد همکاری داده اند که از بین آن ها 2 شرکت انتخاب شده اند و در این نمایشگاه، کوییک برای امکان سنجی ورود گسترده به بازار روسیه انتخاب و از سوی شرکای روسی به نمایش درآمده بود.
    شرکت خودروسازی سایپا هم اکنون در حال گذراندن مراحل کسب استاندارد و مجوز های لازم برای عرضه محصولاتش به بازار روسیه است ک هبه گفته تیموری تا پایان شهریور ماه این مجوزها اخذ خواهد شد.
    حضور سایپا در روسیه و بلاروس تا حدی جدی و نزدیک به قدم های نهایی است که در روز 31 مرداد و اول شهریورماه، 2 مرکز فروش و خدمات پس از فروش این شرکت در مسکو راه اندازی شده و یک مرکز نیز در بلاروس راه اندازی خواهد شد. لازم به ذکر است که به گفته تیموری، این دو مرکز خدمات و فروش پیشتر به برند های هوندا و هیوندای در کشور روسیه سرویس رسانی می کرده اند.
    بلاروس، بازار استراتژیک و مهم دیگر سایپا در کار روسیه است که به گفته تیموری طی مذاکرات با یکی از شرکای تجاری این خودروساز ایرانی قرار است سایپا در این کشور از صادرات خودرو کامل CBU به سمت مونتاژ CKD حرکت کند. با این رویداد، سدان ساینای سایپا که هم اکنو نبا عوارض واردات 25 درصدی و هزینه 2 هزار دلاری خودرو فرسوده در بلاروس به حدود 13 هزار دلار می رسد با کاهش این هزینه ها خودرویی 10 هزار دلاری در بازار بلاروس خواهد بود که تقریبا بدون رقیب می تواند به تیراژ بالایی دست پیدا کند.
    نماینده سایپا در روسیه که اقدام به نمایش کوییک اتوماتیک در اتومبیلیتی 2023 کرده بود این محصول را با شمخصات فنی پیشرانه 1.5 لیتری و گیربکس اتوماتیک CVT به نمایش گذاشت که امکانات نسخه آپشنال یعنی مواردی نظیر فرمان کمکی برقی، سیستم کروز و لیمیتر، سنسور نور، نمایشگر 7 اینچ لمسی، فرمان دی-کات و ... در آن به چشم می خورد.
    وجود مناطق ویژه اقتصادی (SEZ) در اقصی نقاط روسیه که از زیرساخت های تولید خودرو بهره‌مند هستند، گمرک مستقل در اختیار داشته و کارگاه‌های تولیدی دارند، تولید خودروهای ایرانی در این کشور در صورت تمایل روس‌ها را امکان‌پذیر می کند. سایپا از گذشته با صادرات اجزا و قطعاتی هم‌چون رادیاتور، قطعات تعلیق خودرو، کمک فنر، میله موج گیر، فنر و قطعات ریخته گری، همچنین تولید رینگ خودروهای تجاری در این منطقه فعال بوده است. نکته دیگر، تولید خودرو در کشورهای عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا است که در این صورت می‌توان با تعرفه صفر درصد محصولات را به سایر کشورهای اوراسیا صادر کرد؛ بنابراین تولید خودرو در روسیه به معنای حضور در بازار 400 میلیونی اوراسیا نیز خواهد بود.

    برچسب ها