عصر خودرو

نگاهی به ظرفیت‌های همکاری تجاری ایران و آفریقا

عصر بازار- حجم تبادلات تجاری آفریقا در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار بود که سهم ایران از این تبادلات ناچیز بوده است، اما با توجه به ویژگی‌های مشترک و جمعیت رو به رشد آفریقا، می‌توان در راستای توسعه همکاری‌ها گام برداشت.

نگاهی به ظرفیت‌های همکاری تجاری ایران و آفریقا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، شب گذشته رئیس جمهوری عازم قاره آفریقا شد و در طی این سفر سه روزه از سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه بازدید خواهد کرد. طبق اعلام سخنگوی دولت، هدف اصلی سفر رئیس‌جمهوری به قاره آفریقا ارتقای روابط با کشورهای دوست و همسو، توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و صادرات خدمات فنی، مهندسی، کشاورزی و پزشکی است.

    طبق اظهارات قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا، در سال قبل بیش از 128.5 هزار تن کالا به ارزش 73 میلیون و 781 هزار دلار، تجارت ایران با کنیا ، اوگاندا و زیمباوه بود که  124 هزار و 214 تن کالای ایرانی به ارزش 54 میلیون و 667 هزار دلار، سهم صادرات ایران و 4351 تن کالا به ارزش 19 میلیون و 114 هزار دلار، سهم واردات ما از این سه کشور بوده است .

    صادرات ایران به کنیا 53.2 میلیون دلار، به اوگاندا 1.2 میلیون دلار و به زیمباوه 236 هزار دلار بوده و قیر با 41 میلیون دلار، 75 درصد ارزش صادرات ایران به این سه کشور را به خود اختصاص داده و بعد از آن روغن صنعتی با 3.7 میلیون دلار، سایر فراورده های نفتی با 2.3 میلیون دلار و رشته‌های خوراکی  با 1.9 میلیون دلار و پلی اتیلن با 955 هزار دلار قرار دارند.

    عسل، پسته، کشمش، میوه خشک، زعفران ، کنسرو ماهی، شیرینی و شکلات، بیسکوئیت، رب گوجه، مکمل غذایی، گچ و سیمان، دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، اوره، محصولات آرایشی، کائوچو، چمدان، فرش و گلیم، کفش و کلاه، ظروف شیشه‌ای، ماشین آلات صنعتی، سیم و کابل، تراکتور، مبل ، سایبان و شیرآلات از دیگر کالاهای صادراتی ایران به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه بودند که 97 درصد صادرات انجام شده به مقصد کنیا بوده است.

    به طور کلی حجم تبادلات تجاری آفریقا در سال گذشته حدود 1200 میلیارد دلار بوده، اما سهم ایران از این تبادلات ناچیز بوده است.

    ظرفیت‌های همکاری ایران و آفریقا بیشتر از این ارقام است. آفریقا از 54 کشور تشکیل شده و بر اساس پیش‌بینی‌های موسسات معتبر بین المللی، جمعیت آفریقا، تا سال 2050 به 2.5  میلیارد نفر می‌رسد و در آن زمان، حدود 40 درصد از کل جمعیت زیر 18 سال جهان، آفریقایی خواهند بود. بنابراین آفریقا در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بازار کالاها و خدمات مصرفی دنیاست.

    بخش تکنولوژی دیجیتال آفریقا شامل نرم‌افزار، تکنولوژی ابری و خدمات اینترنت، از سال 2010 رشد قابل توجهی را تجربه کرده و نفوذ اینترنت در 12 سال گذشته، 10 برابر شده و اقتصاد اینترنتی در آفریقا تا سال 2050 به 712 میلیارد دلار خواهد رسید. بیش از600 قطب دیجیتال در این قاره وجود دارد که همگی پیشرفت‌های قابل توجهی در پرورش نوآوری داشته‌اند.

    همکاری در ارائه خدمات درمانی، فنی، آموزشی، رفاهی و توانمندسازی نسل جدید آفریقا، همکاری دانشگاه‌های ایرانی و آفریقایی و تبادل فناوری، به ویژه با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان از جمله راهکارهای توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی است.

    برچسب ها