عصر خودرو

سفیر آفریقای جنوبی در ایران پیشنهاد داد:

لیست شدن شرکت های آفریقای جنوبی در بورس ایران

عصر بازار- فصل اول برنامه تلوزیونی «سفیران» کاری از گروه اقتصاد شبکه پنج در ۷ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای تولید شده است که به گفتگو با سفرای کشورهای مختلف اختصاص دارد. از این مجموعه تلویزیونی تا کنون مصاحبه با سفرای روسیه، آفریقای‌جنوبی و ترکیه پخش شده و مصاحبه با سفرای برزیل، جمهوری آذربایجان و پاکستان در نوبت پخش قرار دارد.

لیست شدن شرکت های آفریقای جنوبی در بورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در سلسله  گفت‌وگوهای مشروح «برنامه سفیران» با رضا هاکان‌تکین سفیر کشور ترکیه و  ویلیام مکس‌وایتد سفیر آفریقای جنوبی در جمهوری اسلامی گفتگو شد که بخشی از این گفتگو ها به قرار زیر است:

    ویلیام مکس‌وایتد دیپلمات عالی رتبه آفریقای جنوبی در مورد تعاملات اقتصادی ایران و این کشور تصریح کرد: پیش از تحریم های سال 2010 حجم تعاملات اقتصادی بین دوکشور حدود سه میلیارد دلار بود که حدود 33 درصد آن شامل صادرات نفتی ایران به آفریقای جنوبی بود . ولی بعد از تحریم‌ها به خاطر مشکلات بانکی سطح روابط تجاری دو کشور کاهش پیدا کرد و اکنون این روند به 750 میلیون دلار رسیده است.

    وی با بیان اینکه پس از برجام و برداشتن تحریم‌های شورای امنیت سطح روابط دو کشور افزایش پیدا کرد ولی همچنان مشکلات بانکی یکی از مشکلات اصلی در تعاملات دو کشور است، ادامه داد: از حجم فعلی معاملات بین دو کشور راضی نیستیم و باید این رقم افزایش پیدا کند.

    وی افزود: در جریان سفر رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به تهران دو کشور توافق کردند که تا سال 2020 حجم معاملات را به بیش از دو میلیارد دلار افزایش دهند و این موضوع شامل نفت نمی شود.

    سفیر آفریقای جنوبی در تهران با اشاره به اینکه در جریان سفر وزیر امور خارجه ایران به آفریقای جنوبی سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی برگزار شد، به فعالیت‌های کمیته‌های تخصصی این کمیسیون برای پیگیری توافق‌های دو کشور در راستای گسترش تعاملات اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم که سرمایه‌گذاری مشترک بین بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور افزایش پیدا کند و از این امر حمایت می کنیم.

    ویلیام مکس‌وایتد با اشاره به اینکه در تلاش هستیم که قرارداد مبارزه با پول‌شویی و حذف مالیات مضاعف را بین ایران و آفریقای جنوبی به امضا برسانیم، تاکید کرد: هیچ کشوری برای ما نمی‌تواند تعیین تکلیف کند که با چه کشوری معامله کنیم و با چه کشوری معامله نکنیم.

    این دیپلمات آفریقای جنوبی در پاسخ به این سوال که چه قدر از بازار سرمایه ایران اطلاع دارید و وضعیت آن را چه طور ارزیابی می کنید؟ گفت: درمورد ظرفیت های بازار سرمایه متاسفانه اطلاعات زیادی ندارم. اما مراوداتی بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی آفریقای جنوبی وجود دارد و تفاهم نامه ای در دست تهیه است. بورس ایران تمایل دارد برای انتقال تجربیات با بورس ژوهانسبورگ در ارتباط باشد. ما خیلی علاقه داریم این اتفاق بیافتد ولی هنوز نتوانستیم یک قرارداد قطعی و رسمی را بدست بیاوریم. بورس ژوهانسبورگ یکی از قدیمی ترین و برجسته ترین بورس ها در دنیا و قاره آفریقا است.

    ویلیام مکس‌وایتد در پاسخ به این پرسش که امسال بورس ایران پنجاهمین سال تاسیس خودش را جشن گرفته، پیام سفیر آفریقای جنوبی به بازار سرمایه و بورس ایران چیست؟ عنوان کرد: این که بورس ایران پنجاهمین سال تاسیش را جشن گرفته نشان دهنده این است که سطح اقتصاد ایران به رشد و پیشرفت رسیده و ظرفیت های آینده این بازار در بافت منطقه ا ی بسیار زیاد است. در واقع ایران و آفریقای جنوبی می توانند در زمینه تبادل تجارب حوزه بازار سرمایه همکاری کنند.

    وی افزود: به هر حال هر دو کشور در منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار دارند و منتظر هستیم که شرایطی فراهم شود که شرکت های هر دو کشور در بورس یکدیگر لیست و فهرست شوند و بتوانیم در زمینه انتقال تجربیات با یکدیگر همکاری کنیم.

    اراده ایران و ترکیه برای گسترش روابط

    رضا هاکان‌تکین سفیر کشور ترکیه نیز در این سلسله گفتگو ها عنوان کرد: حجم تجارت بین ایران وترکیه رقم کوچکی نیست، اما رضایت بخش هم نیست. در 11 ماه اول سال 2017 حجم صادرات ترکیه به ایران 2.8 دهم میلیارد دلار و حجم صادرات ایران به ترکیه 7.1 دهم میلیارد دلار بوده یعنی مجموعش 9.9 دهم میلیارد نزدیک به 10 میلیارد دلار است! بنابر این حدود 10، 11 میلیارد دلار تجارت داریم.  رویسای جمهور دو کشور هدفی مبنی بر حجم 30 میلیارد دلار مشخص کرده اند که متاسفانه از این هدف دور هستیم.

    وی گفت: باید به آینده امیدوارانه نگاه کنیم چرا که ظرفیت‌های زیادی داریم و هر دو کشور اراده شان مبنی بر گسترش روابط تجاری است.

    سفیر ترکیه ادامه داد: اگر بتوانیم راه پیش روی بخش خصوصی دو کشور را باز کنیم می‌توانیم به ارقام بالاتر دست یابیم. صادرات ایران به ترکیه افزایش نشان می‌دهد یعنی از 4.7 دهم میلیارد دلار به 8 میلیارد دلار خواهد رسید. اما برای اینکه بتوانیم تجارت پایداری بین خودمان داشته باشیم باید یک تعادلی را بین تجارت دو کشور برقرار کنیم. البته در این رابطه ما مشکلی نداریم! یعنی اینکه این تعادل به نفع ایران باشد!

    هاکان تکین در پاسخ به این سوال که اگر امریکا از برجام به صورت کامل خارج شود شما برنامه تان برای ادامه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران چیست؟ گفت: این درست نیست که براساس فرضیه‌ها صحبت کنیم ما معتقدیم که برجام به صلح بین المللی و ثبات منطقه‌ای کمک کرده معتقدیم که در امریکا اتفاق نظری در این خصوص نیست اینکه چه اتفاقی قرار است بیفتد سه ماه و نیم دیگر تقریبا خواهیم دید و آرزوی این که برجام پایدار بماند، اما اگر امریکا از این موافقت نامه و از این معاهده بخواهد خارج شود یا بخواهد برعلیه آن فعالیت کند،آخر دنیا نیست! با شرایط جدیدی که شکل بگیرد خودمان را تطبیق می‌دهیم و محکوم به پذیرش سیاست‌های تحمیلی هیچ کشوری نیستیم.

    سفیز ترکیه در برابر این پرسش که شما اقدامات مهمی در بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران انجام دادید توافقات بسیار مهمی بین بورس تهران و بورس استامبول صورت گرفته است نظر شما در مورد این اتفاق چیست؟ عنوان کرد: همان طور که گفتید در این خصوص گام‌های مهمی برداشته شده ولی هنوز اجرایی نشده است. هنوز مشکلاتی در خصوص روابط بانکی و همکاری‌های بانکی وجود دارد. امیدواریم در دوران پیش رو در نقطه بهتری باشیم و همکاری بین بورسی ما در چارچوب موافقت‌هایی که امضا شده پیش برود.

    یادآور می شود برنامه «سفیران» از 23 تا 29 بهمن ماه هر شب ساعت 22 بر روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

    برچسب ها