عصر خودرو

استقبال بهاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی

عصر بازار- بررسی بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران در بهار ۱۴۰۲ از افزایش قابل توجه دادوستدها به خصوص در حوزه صندوق‌های کالایی حکایت دارد. بازار مالی بورس کالا شامل سه بازار گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های کالایی و اوراق سلف موازی استاندارد در بهار امسال در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۲۱۹ درصدی در حجم و ۲۲۵ درصدی در ارزش معاملات همراه بود.

استقبال بهاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در سه ماهه اول امسال در بازار ابزارهای مالی بورس کالا 4 میلیارد و 759 میلیون قرارداد به ارزش 29.5 هزار میلیارد تومان منعقد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش 219 درصدی در حجم و 225 درصدی در ارزش همراه بود.

    رشد چشمگیر حجم و ارزش بازار مالی بورس کالا

    در این بازار علاوه بر انعقاد 169.5 هزار گواهی سپرده کالایی به ارزش 7.5 هزار میلیارد تومان، شاهد دادوستد 7.9 میلیون اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش 2.4 هزار میلیارد تومان و معامله 4 میلیارد و 582 میلیون واحد صندوق سرمایه گذاری به ارزش 19.5 هزار میلیارد تومان بودیم.

    معاملات گواهی سپرده کالایی در مدت یادشده با افزایش 35 درصدی در ارزش همراه بود و رشد حجم و ارزش قراردادهای صندوق سرمایه‌گذاری چشمگیر بوده و به ترتیب با افزایش 268.5 درصد در حجم و 225 در ارزش معاملات همراه شد.

    در حوزه صندوق‌ها از این تعداد، 4 میلیارد و 116 میلیون واحد به ارزش 18.7 هزار میلیارد تومان متعلق به 11 صندوق طلا و 465 میلیون واحد به ارزش 817 میلیارد تومان مربوط به صندوق زعفران بود.

    رشد 98 درصدی ارزش معاملات بازار مشتقه

    در سه ماهه نخست امسال در بازار مشتقه نیز 538 هزار قرارداد به ارزش 7 هزار و 214 میلیارد تومان دادوستد شد که از لحاظ ارزش معاملات با افزایش 98 درصدی روبه‌رو بود.

    به این ترتیب در بازار مشتقه 532 هزار قرارداد آتی به ارزش 7.2 هزار میلیارد تومان معامله شد که با افزایش 103 درصدی در ارزش همراه بود.

    همچنین در این بازار بیش از 6 هزار قرارداد اختیار معامله (آپشن) به ارزش 4.6 میلیارد تومان منعقد شد. از این میزان، 2 هزار و 116 قرارداد به ارزش 2.1 میلیارد تومان از نوع قرارداد اختیار معامله و 4 هزار و 23 قرارداد به ارزش 2.5 میلیارد تومان از نوع قرارداد اختیار آتی (اختیار معامله مبتنی بر کالا) بود.

    برچسب ها