عصر خودرو

هدایت نقدینگی به سمت توسعه میادین نفتی با اوراق سپرده نفت خام

عصر بازار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اوراق گواهی سپرده نفت خام موجب کنترل و هدایت نقدینگی شده و این امکان را فراهم می‌کند که منابع حاصل از فروش اوراق، به سمت توسعه میادین و سرمایه‌گذاری در حوزه پالایش نفت برود.

هدایت نقدینگی به سمت توسعه میادین نفتی با اوراق سپرده نفت خام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، ایران یکی از تولیدکنندگان نفت در جهان است و صادرات نفت خام به طور سنتی، منبع اصلی درآمد کشور بوده است‌، اما تحریم‌های آمریکا تاثیر بسزایی در تجارت این کالا داشته است. تحت فشار قرار گرفتن اقتصاد به دلیل کاهش درآمده‌ای ارزی از محل فروش نفت، نیاز به بازطراحی تجارت انرژی را، روز به روز پررنگ‌تر می‌کند.

    یکی از راهکارهای بالقوه، حضور بخش خصوصی در تبادلات حوزه نفت خام کشور است. بر اساس این طرح، وزارت نفت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فرآورده‌های نفتی را به قیمت رقابتی، به فروش برساند.

    عرضه نفت در بورس انرژی مزیت‌های زیادی دارد. متنوع کردن مبادی فروش نفت خام و امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بر روی نفت و هدایت نقدینگی بازار به سمت تامین مالی پروژه‌های زیرساختی صنعت نفت و گاز از مزیت‌های عرضه نفت در بورس انرژی با اوراق گواهی سپرده نفت خام است.

    ایجاد تنوع در مبادی فروش نفت خام یک استراتژی سودآور برای صنعت نفت است؛ همچنین با معرفی گواهی سپرده نفت خام در بورس انرژی امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در این صنعت فراهم می‌کند. علاوه بر این، امکان هدایت نقدینگی بازار به سمت تامین مالی پروژه‌های زیربنایی صنعت نفت و گاز نیز از این محل ایجاد خواهد شد.

    متنوع سازی مبادی فروش نفت از مهم‌ترین راهکارهای ضدتحریمی است

    «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: این اقدام، کار بزرگی برای جهت‌دهی نقدینگی موجود به سمت تولید است و متنوع سازی مبادی فروش نفت از مهم‌ترین راهکارهای ضدتحریمی در حوزه تجارت نفت است.

    وی افزود: یکی از کانال‌هایی که موجب فروش بیشتر نفت می‌شود، فروش داخلی از طریق بورس است، این راهکار این فرصت را فراهم می‌کند که پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های خصوصی بتوانند نفت مورد نیاز خود را خریداری و به فرآورده تبدیل کنند و یا از طریق تبادلات در بازارهای بین‌المللی، خوراک مورد نیاز خود را تامین کنند.

    این نماینده مجلس تاکید کرد: هدایت منابع حاصل از عرضه نفت در بورس انرژی، به سمت توسعه میادین جدید نفتی از مزیت‌های مهم این راهکار است.

    فروش بیشتر نفت از طریق عرضه در بورس انرژی

    قادری گفت: فروش بیشتر نفت از طریق عرضه در بورس انرژی، موجب کنترل و هدایت نقدینگی می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که منابع حاصل از فروش این اوراق با پشتوانه نفت خام، به سمت توسعه میادین و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فرآوری و پالایش نفت برود که خود اقدام بزرگی برای جهت‌دهی نقدینگی موجود به سمت تولید است؛ این نکته حائز اهمیت است که این کار توسط اشخاص حقوقی انجام شود تا با در نظر گرفتن احتیاطات لازم، ریسک انجام آن به حداقل برسد و تبعاتی متوجه کشور نشود.

    وی به چگونگی تاثیر این راهکار به هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه پرداخت و افزود: مزیت بورس این است که شرایط رقابتی را برای محصول فراهم می‌کند. پیش‌بینی شده که اوراق گواهی سپرده نفت با ماهیت دارایی و معادل ریالی هر بشکه نفت خام، به مردم عرضه خواهد شد و از همین جهت جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاری خواهد داشت که امکان هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه و از طرفی هزینه‌های پروژه‌های نفتی را فراهم خواهد کرد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس امکان وثیقه سازی برای تجارت خارجی به پشتوانه نفت خام را یکی دیگر از پیامدهای مثبت این راهکار دانست و ادامه داد: خریداران این نوع فروش نفت، با استفاده از اوراقی که در اختیار دارند می‌توانند بازارهای خارجی را برای تامین مالی خود انتخاب کنند و با استفاده از فرصتی که در اختیارشان قرار گرفته به واردات بپردازند و تجهیزات و امکانات مورد نیاز را وارد کنند.

    قادری در پایان خاطرنشان کرد: تمام مزیت‌ها و مطلوبیت‌های حاصل از عرضه نفت در بورس انرژی، می‌تواند به نفع تولیدکننده، مصرف‌کننده و عرضه‌کننده که وزارت نفت است، باشد.

    برچسب ها