عصر خودرو

عرضه بیش از ۷۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی

عصر بازار- کارشناس بازار‌های مالی گفت: معاملات نماد‌های (نفتگ ۰۴۱۲ پ ۱ د) و (میعا ۰۴۱۲ پ ۱ د) نشان دهنده ۳۶ میلیون بشکه نفت خام و ۳۶ میلیون بشکه میعانات گازی، به صورت گواهی سپرده در بورس انرژی هستند.

عرضه بیش از ۷۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صداوسیما، هابیل خاوری افزود: از این مقدار به ترتیب تا آخرین معامله‌ای که روی آن‌ها انجام شده است، 99 هزار و 586 گواهی سپرده نفت خام و 99 هزار و 737 گواهی نیز در میعانات گازی مورد معامله قرار گرفته است که در مجموع هر دو گواهی سپرده 199323 گواهی مورد معامله بوده است که از لحاظ ارزش ریالی معادل 4,981,413,657,351 ریال می‌باشد که به نسبت 76 میلیون گواهی منتشر شده عددی بسیار پایین است و نشان دهنده عدم استقبال سرمایه گذاران به این گواهی‌های سپرده بوده است.

    وی تصریح کرد: اجازه به اشخاص حقیقی برای وارد شدن به معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی و همچنین کاهش حداقل خرید دارندگان کد PRX به 10 گواهی را می‌توان اقداماتی مهم برای رونق معاملات این گواهی‌ها دانست که این اتفاق می‌توانست نقطه آغاز خوبی برای تحقق نقش‌آفرینی بخش خصوصی در صادرات نفت باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هرچند تسهیل روند معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی می‌تواند پتانسیل‌های آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که بازار‌های جدیدی برای نفت ایجاد کنند را آزاد کند، اما تا به حال استقبال خاصی از سوی حقیقی‌ها و حقوقی هایِ فعال در بازار سرمایه را نداشته است.

    گفتنی است از 21 خرداد ماه دارندگان کد PRX می‌توانند با رعایت حداقل خرید 10 برگه در بازار این گواهی‌ها شرکت کنند، همچنین سایر اشخاص حقیقی مجاز شدند که با رعایت حداقل خرید 1000 بشکه در این معاملات شرکت کنند.

    برچسب ها