عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی مس ایران

عصر بازار: از آنجایی که افزایش سرمایه ی شرکت ثبت نشده است امکان تقسیم سود وجود ندارد. تقسیم سود حداکثر تا ۴۵ روز دیگر در مجمع عمومی به صورت فوق العاده تصویب خواهد شد. فملی طرح های توسعه ای را که در سالهای ۸۹ تا ۹۱ برنامه ریزی شده بود را بازنگری نموده و برخی ازآنها را به دلیل عدم صرفه اقتصادی متوقف و در برخی تغییراتی ایجاد شده است.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی مس ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، اطلاعات این مجمع به شرح زیر می باشد:

    گزارش مجمع سالیانه شرکت ملی مس ایران
    محل برگزاری مجمع: ساعت 14 روز دوشنبه مورخ 29/4/94 ، سالن همایش رازی
    سال مالی 29/12/93
    اعضای هیات رئیسه:
    رییس مجمع : سلطانی
    ناظران مجمع : بابازاده (ایمیدرو) ،
    مدیر عامل:مراد علیزاده
    منشی:رحمتی(رئیس امور سهام)
    حاضرین در مجمع:85٪
    گزارش هیات مدیره
    آقای مراد علیزاده گزارش هیات مدیره را به شرح زیر ارائه داد:
    شرکت ملی مس ایران در سال 93  موفق به ثبت رکورد تولید 193600 تنی شد این در حالی است که در سال قبل 188000 تن تولید داشته است.صادرات نسبت به سال 93 بالغ بر 93٪ رشد داشته و از 270 میلیون دلار به 520 میلیون دلار رسیده است. از جمله اقدامات مهم شرکت در سال 93 راه اندازی 2 پروژه ی تغلیظ  فاز 2سونگون وفاز2 سرچشمه است که حاشیه سود 60٪ را به همراه دارند. در بهره برداری از این 2 پروژه در حدود 4.5 ماه تاخیر وجود داشت ،چرا که قرار بود تجهیزات از برزیل بدون توقف وارد کشور شود ولی اتحادیه ی اروپا مانع شد و 3 ماه توقف در انتقال تجهیزات اتفاق افتاد و نهایتا 2 پروژه ی مذکور از بهمن راه اندازی شدند و تا اردیبهشت سال 94 تولید ازمایشی داشتند و از اردیبهشت سونگون با 50٪ ظرفیت و سرچشمه با 70٪ ظرفیت تولید دارند. ظرف سه سال با 100٪ ظرفیت به تولید مبادرت میکنند.
    در سال 93 ،150 هزار تن کنسانتره مس و 50 هزار تن کاتد صادر شده و همچنین در سال جاری با یک شرکت چینی قرادادی را منعقد کردیم.
    در سال 93 به منظور اصلاح و مدیریت استخراج معادن باطله برداری در دستور کار قرار گرفت و به دلیل قیمت بالای قراضه مدیریت مصرف قراضه نیز انجام شد و همینطور در استراتژی های توسعه شرکت نیز بازنگری و اصلاح صورت گرفت.
    برای 36 طرح توسعه برنامه ریزی شده سرمایه گذاری بالغ بر 5020 میلیون یورو در نظر گرفته شده بود که پس از بازبینی، 18 پروژه که  غیر سودآور بودند از برنامه خارج شدند و به عبارتی از سرمایه گذاری 2090میلیون یورو سرمایه گذاری غیر مولد جلوگیری شد. در حال حاضر برای 18 پروژه ی باقیمانده بالغ بر 2930 میلیون یورو سرمایه گذاری لازم است.
    بر این اساس برای پروژه های زیر تصیمیماتی اتخاذ شد:

    پروژه

    مبلغ قرارداد

    (میلیون یورو)

    پرداخت شده

    (میلیون یورو)

    تعهدات باقیمانده

    یوتیلیتی های کارخانه  ذوب و اسید مس سونگون

    178

    26

    توقف کامل (از نظر زیست محیطی و اقتصادی مقرون به صرفه نیست)

    فاز 3 مس سونگون

    74

    52

    متوقف

    کارخانه پالایشگاه مس سونگون

    77

    67

    تغییر طرح داده میشود و پروژه اصلی متوقف میشود

    کارخانه پالایشگاه مس خاتون آباد

    154

    130

    فاز 1 تکمیل شده و فاز 2 تا 2 ماه دیگر تکمیل میشود.

    معدن و کارخانه تغلیظ نوچون

    187

     

     

    53

    توقف ( عیار این معدن از باطله م کمتر است)

    فاز 3 تغلیظ مس سرچشمه

    توقف (زیرساخت لازم ازجمله آب و برق فراهم نیست)

    تغلیظ مس میدوک

    متوقف

    طرح معادن مس تفت

    163

    68

    توقف کار

     

    833

    396

    207

     

    پروژه های قابل افتتاح در سال 94:
    پالایشگاه خاتون آباد فاز 1 و 2 به طور همزمان و با با فاصله ی 2 ماه قابل بهره برداری است. اما برای شرکت ارزش افزوده ای ندارد. سایر پروژه ها از جمله کارخانه مواد ناریه و طرح جامع آب (مس سونگون)،طرح معدن چهل کوره زاهدان نیز در سال 94 به بهره برداری خواهد رسید.
    سایر پروژه ها:
    طرح توسعه ذوب سرچشمه : این پروژه عمدا به تاخیر انداخته شده چرا که ذوب فعلی سرچشمه برای نیاز حال حاضر آن کافی است و برای جلوگیری از فشار نقدینگی و این که باید برای راه اندازی آن باید کارخانه اسید به منظور جلوگیری از آلایندگی ذوب اجرا شود. با توجه به این که درصد پیشرفت فیزیکی 78٪ پیش بینی میشود بهره برداری آزمایشی آن در سال 95 انجام شود.
    طرح توسعه ذوب خاتون آباد: این پروژه درکل پیشرفت فیزیکی 29٪ داشته و انبار کنسانتره آن در سال جاری بهره برداری میشود اما بخش ذوب در سال 96بهره برداری آزمایشی میشود.
    کارخانجات اسید کرمان:  شامل 2 کارخانه یکی در سرچشمه (1 میلیون تن ظرفیت) و دیگری در خاتون آباد ( 460هزار تن ظرفیت) است.پیش بینی میشود با توجه به پیشرفت 37٪ سرچشمه این پروژه در سال 96 و پروژه ی خاتون آباد با پیشرفت فیزیکی 86٪در سال 97 به بهره برداری آزمایشی برسد.
    این نکته قابل توجه است که در حال حاضر نیاز کشور به 800هزار تن اسید است که همین مقدار هم تولید میشود به همین دلیل برای بهره برداری از این 2 پروژه نیازی دیده نمیشود.
    طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ درآلو: شروع عملیات اجرایی این پروژه در سال 94 صورت گرفته و تا کنون 33٪ پیشرفت فیزیکی داشته و در سال 96 به بهره برداری آزمایشی میرسد. برای تکمیل پروژه شرکت آماده ی مشارکت با بخش خصوصی است
    احداث کارخانه تغلیظ دره زار:این پروژه تا کنون 16٪ پیشرفت فیزیکی داشته و از سال جاری عملیات اجرایی کارخانه شروع شده و در سال 96 به بهره برداری خواهد رسید. هدف از این پروژه تولید 100 هزار تن کنسانتره مس با عیار 26٪ در سال است.
    احداث کارخانه تغلیظ چاه فیروزه:  این پروژه با هدف تولید 100 هزار تن کنسانتره مس در سال با عیار متوسط 26٪ طرح ریزی شده است .اجرای این پروژه با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد. در این مشارکت سهم فملی 35٪ است.
    احداث نیروگاه سیکل ترکیبی: ظرفیت نیروگاه 500 مگا وات است و عملیات اجرایی ٱن از سال 93 شروع شده و پیشرفت 3٪ تاکنون داشته است. پیش بینی می شود در سال 96 به بهره برداری برسد.این پروژه اگر با مزایده انجام بشود مقرون به صرفه خواهد بود .
    احداث کارخانه هیدرومتالوژی سونگون: این پروژه با ظرفیت 50 هزار تن مس کاتدی در سال احداث خواهد شد. عملیات اجرایی آن از سال 93 شروع شده است.
    کارخانه ی هیپ لیچینگ سونگون: این کارخانه به ظرفیت 3هزار تن مس کاتدی در سال در مجتمع مس سونگون به مرحله ی اجرا درآمده و در سال 95 به بهره برداری خواهد رسید.پیمانکار EPCپروژه انتخاب شده است.
    طرح معادن مس تفت: عملیاتی اجرایی این پروژه از سال 90 شروع شده و در حال حاضر پیشرفت 20٪ داشته است ولی تا تعیین تکلیف مجوز زیست محیطی،تامین آب و ... به حالت تعلیق درآمده است.

    متوسط قیمت فروش مس در سال 93 حدود 6500دلار است و این در حالی است که بهای تمام شده آن برای شرکت ملی مس بین5200تا 5300 دلار است.

    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    بند 4: شرکت بابت بیمه معوق صندوق بازنشستگی کارکنان مبلغ 900 میلیارد ریال هزینه شناسایی نموده است. به موجب استاندارد حسابداری شناسایی شناسایی آثار مالی ناشی از تعهدات تحقق یافته شرکت در خصوص مزایای بازنشستگی و افشای اطلاعات لازم از این بابت در صورتهای مالی ضروری است.
    سلطانی: رعایت استاندارد باید هر سال انجام شود پس تکلیف میشود که این موضوع ظرف یک سال رسیدگی شود.
    بند5:مانده مطالبات از شرکت EPبابت مانده مبالغ ارزی واریز نشده به مبلغ 489 میلیارد ریال است.
    جواب: پرونده ی این موضوع در دادگاه است هنوز هیچ یک از 2 طرف احضار نشده اند.
    بند7: مانده بدهی شرکت بابت حقوق و عوارض دولتی به مبلغ 1043 میلیارد ریال است.
    جواب: در ایران این عوارض براساس تن عیار محاسبه میشود.این عوارض برای دو معدن سونگون و سرچشمه 10هزار تومان بوده که با رایزنی های انجام شده به 6 هزار تومان کاهش دادیم و برای معدن میدوک به 3هزار تومان کاهش یافته علاوه بر این برای جرایم نیز 20٪ تخفیف گرفته شده است.
    بند8: فروش صادراتی شامل مبلغ 1603 میلیارد ریالاز بابت فروش کاتد به یکی از مشتریان خارجی است که به نرخ بورس فلزات لندن در تاریخ ترازنامه شناسایی شده است.
    بند 9:با توجه به شرایط تحریمی حاکم برفعالیت های شرکت نقل و انتقالات ارزی ،فروش بخشی از محصولات صادراتی از طریق عقد قرارداد با شرکتهای خارجی انجام و بخشی از وجوه حاصل از فروش های صادراتی از طریق شرکتهای مورد اشاره و صرافی ها به صورت ریالی دریافت گردیده است.
    جواب بند 8 و 9: با توجه به قراردادی که با یک شرکت ترکیه ای وجود دارد ماهیانه 2500 تن کاتد تحویل میدهیم و به دلیل تحریم یکی از شرکتهای امین بانک پارسیان برای دریافت وجه واسط  قرارداده شده است.نرخ فروش همان نرخ بورس فلزات لندن به اضافه ی پریمیوم 88 تا 130 دلار  است.
    بند 11:حسابهای دریافتنی تجاری شامل مطالبات ارزی جمعا به مبلغ 1744 میلیارد ریال از سنوات مالی قبل میباشد که تا کنون وصول نگردیده است.
    جواب: 50 میلیون دلار متعلق به یک شرکت و 6.8 میلیون دلار نیز متعلق به یک شرکت هندی است که به دلیل تحریم وصول نشده با رفع تحریم این مبالغ وصول خواهد شد.
    سوال و جواب
    سوال: چرا بهای تمام شده در سال 93  افزایش 25٪ داشته است؟
    جواب: علت آن باطله برداری بوده است. اگر بهای تمام شده را به غیر از باطله در نظر بگیریم رشد 15٪ داشته ،این درحالی است که در کل کشور همه ی هزینه ها 20٪ افزایش داشته است.
    سوال: اگر فرض کنیم که همه ی طرح ها به نتیجه برسد با توجه به بازار جهانی مس پیش بینی شرکت برای آینده به چه شکل است؟ چرا در بودجه مس را 6200 دلار دیده اید؟
    جواب: بودجه با 5500 دلار دیده شده است. پیش بینی ها مدام در حال تغییر است چون شرایط در حال تغییر است نمیتوان به طور قطعی پیش بینی داشت.
    سوال: تاثیر لغو تحریم ها بر روی EPS شرکت چیست؟
    جواب: در حال حاضر 45هزار تن کاتد به ارزش 280 میلیون دلار در انبارها وجود دارد و برای سال جاری فروش 68هزار تن کاتد بودجه شده است. مسلما لغو تحریم ها بدهی ها و تسهیلات را کاهش خواهد داد و به سودآوری شرکت کمک میکند.
    سوال: افزایش سرمایه چه زمانی ثبت میشود؟
    جواب:طی 2 الی 3 هفته ی آینده ثبت انجام خواهد شد.
    سوال:آیا امکان صادرات اسید وجود ندارد؟
    جواب: بررسی های لازم برای استفاده از اسید در اصلاح خاک و کود شیمیایی در حال انجام است.
    سوال: عیار دقیق 3 معدن شرکت چقدر است؟
    جواب: عیار آنها بین 0.62٪ و 0.64٪است.
    سوال: چرا پروژه هایی که ارزش افزوده ای ندارد را نمیفروشید؟
    جواب: پروژه هایی که در خارج از شرکت است را واگذار میکنیم ولی برخی در شرکت واقع شده و امکان فروش ندارد.
    سود نقدی
    با توجه به این که افزایش سرمایه شرکت تا تاریخ مجمع به ثبت نرسیده است از نظر قانونی امکان تقسیم سود وجود نداشت. پس از ثبت افزایش سرمایه مجمع عادی به طور فوق العاده تشکیل و در این خصوص تصمیم گیری میشود.

    سایر مصوبات:
    ·        پاداش هیات مدیره : با توجه به عدم تقسیم سود به مجمع عادی به طور فوق العاده موکول شد.

    ·        بازرس قانونی: موسسه حسابرسی هوشیار ممیز

    ·         بازرس علی البدل: موسسه حسابرسی رهبین

    ·        روزنامه: دنیای اقتصاد – گسترش صنعت معدن و تجارت

    برچسب ها