عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران:

دوران قبل از راه اندازی بورس کالا را از یاد نبرده ایم

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: شرایط بازار و صنعت قبل از تاسیس بورس کالا را از یاد نبرده‌ایم، زمانی که شرکت های تولیدی به دلیل قیمت گذاری دستوری رمقی برای توسعه نداشتند و اگر هم توسعه ای شکل می گرفت، ناشی از تزریق دلارهای نفتی بود. اما در این سال ها به واسطه سازوکار بورس کالا، شرکت های تولیدی توسعه یافته‌اند و امروز به عنوان پیشران‌های اقتصاد ایران شناخته می‌شوند.

دوران قبل از راه اندازی بورس کالا را از یاد نبرده ایم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر؛ علی رستمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره اهمیت بورس کالا در تسهیل تامین منابع مالی در اقتصاد ایران گفت: اگر موفقیتی در شرایط کنونی در توسعه اقتصاد صنعتی ایران شکل گرفته، بخش قابل توجه آن مرهون بازار سرمایه به خصوص بورس کالاست.

    وی با اشاره به شرایط دهه 70 در اقتصاد ایران تصریح کرد: اگر به عقب برگردیم و شرایط بازار و صنعت قبل از تاسیس بورس کالا در اقتصاد ایران را مرور کنیم، می‌بینیم که نظام قیمت‌گذاری دستوری در دهه 70 با ایجاد بسترهای رانت‌زا، فرصت‌های رشد و توسعه را از بنگاه‌ها گرفته بود.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: بسیاری از بنگاه‌ها قبل از راه‌اندازی و تاسیس بورس کالا، رمقی برای توسعه نداشتند و اگر هم توسعه‌ای صورت می‌گرفت ناشی از تزریق دلارهای نفتی بود. این در حالی است که توسعه امروز بنگاه‌ها ناشی از فعالیت های واقعی و سود عملکرد شفاف شرکت ها در بورس کالاست نه سودهای موهومی.

    به گفته رستمی در وضعیت کنونی تمام بنگاه‌هایی که کالا و محصول‌هایشان در بورس کالا عرضه می‌کنند و به نوعی از قیمت‌گذاری برنامه‌ریزی شده یا دستوری فاصله گرفته‌اند، همه در شرایط رقابتی توانستند توانمند شوند و اکنون به عنوان پیشران‌های اقتصاد ایران شناخته می‌شوند.

    وی در پایان تاکید کرد: به همین دلیل یکی از مولفه‌های توسعه صنعتی اقتصاد ایران مدیون بازار سرمایه، به ویژه بورس کالاست. بورس کالا با ایجاد محیط رقابتی و شفاف معاملاتی در زمینه کم رنگ‌شدن نظام قیمت‌گذاری دستوری و تسهیل تامین منابع مالی تولیدکننده، ظرفیت‌ها و امکاناتی را شکل داده که بنگاه‌ها نهایت بهره‌برداری را از آن داشته‌اند.

    برچسب ها