عصر خودرو

گزارش مجمع شرکت سرمایه گذاری رنا

عصر بازار- با توجه به زیان ده بودن شرکت سودی تقسیم نشد. در سال مالی ۹۴ اختلاف بین شرکت ورنا و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی بر سر واگذاری سهام ایران خودرو پایان یافت.

گزارش مجمع شرکت سرمایه گذاری رنا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین،  برنامه ی شرکت برای سال جاری واگذاری 9.5% از سهام سایپا و پرداخت کل بدهی اش به سرمایه گذاری سایپا است. همچنین برنامه ی تغییر سال مالی و افزایش سرمایه از برنامه های آتی شرکت است.

    محل برگزاری مجمع: ساعت 10 روز چهارشنبه مورخ 3010//94

    سال مالی: 31/06/94

    اعضای هیات رئیسه:

    رییس مجمع : آخوندی( نماینده ی سهامدارعمده)

    ناظران مجمع : ندیمی ( نماینده سرمایه گذاری سایپا) سعید جوانی ( نماینده ساختمانی دهکده پاسارگاد)

    منشی: شیدایی ( مدیر عامل)

    حاضرین در مجمع:64.43%

    گزارش هیات مدیره
    پس از تعیین اعضای هیات رئیسه نماینده ی بورس آقای محمودی در خصوص تعیین ریئس هیات مدیره متذکر شدند که ریاست این جلسه طبق قانون بر عهده ی رئیس هیات مدیره و در غیاب ایشان نایب ریئس هیات مدیره است. جناب آقای آخوندی در جواب گفتند هیچ یک از این دو نفر به دلیل ماموریت کاری و ... قادر به حضور در جلسه نبودند.

    در ادامه با رسمیت یافتن جلسه گزارش هیات مدیره قرائت شد. اهم موارد مطرح شده در این گزارش:

    ترکیب سهامداران (در تاریخ تهیه ی گزارش)

     

    شرکت

    درصد مالکیت

    سرمایه گذاری سایپا

    20%

    پیشگامان بازرگانی ستاره تابان

    12.05%

    تجارت الکترونیک خودرو تابان

    12%

    صندوق بازنشستگی کشوری

    9.9%

    سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی

    7.29%

    سایر سهامداران حقیقی و حقوقی

    38.74%

    مجموع

    100%

     

     

    بر این اساس آخرین سرمایه ی شرکت 300 میلیارد تومان است. شرکت اصلی در سال مورد گزارش 15% کاهش نیروی کار داشته است. درآمد شرکت نسبت به سال مالی قبل کاهش داشته است که دلیل آن فروش سهام ایران خودرو در سال قبل بود که برای شرکت با سودآوری همراه بوده ولی در سال مالی 94 چنین معاملاتی واقع نگردیده است. همچنین سرمایه گذاری های بلند مدت شرکت با کاهش همراه شده است که دلیل آن تغییر درطبقه بندی سرمایه گذاری های شرکت عنوان شد. با توجه به این که شرکت قصد واگذاری بخشی از سهام سایپا را دارد این سرمایه گذاری از بلند مدت به سرمایه گذاری کوتاه مدت منتقل شده است. لازم به ذکر است که مهمترین سرمایه گذاری های بورسی شرکت سهام شرکت سایپا و نیرو محرکه است.

    عمده فعالیت های شرکت در سال مالی 94 :

    پیگیری دعاوی حقوقی شرکت : حل و فصل پرونده ی مبایعه نامه با شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی مبنی بر خرید سهام ایران خودرو که در سال 89 منعقد گردیده است. بر این اساس در سال 89 مقرر گردید تا 10% از سهام ایران خودرو را از شرکت مذکور خریداری کنیم اما سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی سهام را به مالکیت ورنا در نیاورد و در مقابل ورنا نیز پولی پرداخت نکرد و سهام را با توجه به اختیاراتی که داشت به مالکیت خود منتقل نمود که نهایتا بر علیه ورنا اقامه دعوی شد. در سال مورد گزارش تصمیم بر این شد تا مبایعه نامه اقاله شود و کل سهام به وصندوق منتقل گردد در مقابل نیز پول های پرداخت شده توسط ورنا با منافع آن به شرکت بازگردد. هیات مدیره تاکید داشتند که این تصمیم از جهات زیر به نفع شرکت است:

    ü      صرفه جویی در هزینه های دادگاه و دادرسی

    ü      تزریق وجه نقد به شرکت با توجه به این که وضعیت نقدینگی شرکت مناسب نیست

    ü      پایان یافتن یک دعوای حقوقی بین دو شرکت وصندوق و ورنا

    تکمیل سرمایه گذاری در شرکت لنت پارسیان پیشرو: ورنا مالک 85% از سهام شرکت است و در حال حاضر پیگیری های لازم جهت اخذ مجوز برای تولید انبوه محصول در حال پیگیری است. محصول شرکت لنت بدون آزبست است.

    پرداخت سود سهام : تمامی سهامداران خرد که اطلاعات آنها در دست شرکت بوده به طور کامل سود خود را دریافت نموده اند.

    برنامه های آتی شرکت:

    تسویه ی بدهی ها به سرمایه گذاری سایپا:  با توجه به مذاکراتی که با شرکت سرمایه گذاری سایپا انجام شد مقرر گردید تا بدهی شرکت با واگذاری 9.5% از سهام سایپا پرداخت شود تا از این پس هزینه های مالی شرکت مهار شود و شرکت به سودآوری برسد. در سال 89 طی تفاهم نامه ای  با وساپا تامین مالی با سود 24% سالانه صورت گرفته بود . با توجه به قوانین مالیاتی اخذ وام از وساپا برای شرکت سپر مالیاتی به همراه نداشته چرا که وساپا یه موسسه مالی یا بانک و ... نیست. از همین رو این تامین مالی سالانه 27% هزینه برای شرکت به همراه داشت.ادامه ی این روند وضعیت شرکت را بدتر میکرد و قرار شد با پرداخت کل بدهی وساپا از طریق واگذاری سهام سایپا این مشکل برطرف گردد.

    افزایش سرمایه: با توجه به کمبود نقدینگی, هیات مدیره پیشنهای افزایش سرمایه تا سقف100% را دارد. لازم به ذکر است که  احتمالا این افزایش سرمایه از محل انباشته و آورده نقدی خواهد بود, اما تا کنون طرح توجیهی آن تهیه نشده است.

    گزارش حسابرس
    بند 4-1:عدم تلفیق صورتهای مالی برخی شرکتهای فرعی

    جواب: برای حل این مشکل پیشنهاد تغییر سال مالی شرکت از 31 شهریور به 29 اسفند داده میشود که برای این منظور به زودی تشکیل مجمع میدهیم و در صورت موافقت سهامداران مجمع عادی بعدی شرکت برای دوره ی 6 ماهه 29 اسفند 94 تشکیل خواد شد.

    بند 4-2: عدم نیاز به احتساب ذخیره ی کاهش ارزش دارایی ها

    جواب: این موضوع برای سهام سایپا مطرح بود که با توجه به رسیدگی کارشناسان نیازی به شناسایی ذخیره نیست. همچنین شرکت آپادانا سرام با وجود زیانده بودن نیازی به شناسایی ذخیره کاهش ارزش ندارد. چرا که با توجه سیاست سهامدار عمده ی این شرکت و تاسیس شرکتی برای بازاریابی و فروش محصولات آپادانا سرام پیش بینی میشود وضعیت شرکت بهبود یابد.

    بند 6-1: آخرین وضعیت دعاوی در جریان و خاتمه یافته

    جواب: مهمترین این پرونده ها مربوط به خرید سهام ایران خودرو بود که حل و فصل شد و مابقی پرونده ها نیز در حال پیگیری است.

    بند 6-2:مبلغ 61 میلیارد ریال در سنوات قبل توسط شرکتهای سرمایه پذیر از سود سهام پرداختی به شرکت کسر و این مبلغ به عنوان پیش پرداخت مالیات در صورتهای منعکس شده است

    جواب:این مبلغ به قبل از سال 78 بر میگردد و عمدتا به شرکت های ایران خودرو ,ایران رادیاتور, فنرسازی و ... مربوط است. در آن زمان بابت سود سهام دریافتی از شرکت مالیات اخذ شده است و با توجه به قدیمی بودن موضوع دسترسی به اطلاعات مشکل است و قدری زمانبر خواهد بود.

    بند8-2: پیگیری جهت حل و فصل جرائم ادعایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

    جواب: تا سال 1388 این سازمان مبلغ 125 میلیارد ریال بابت سود سهام از ما طلب داشت و علیه شرکت شکایت کرده و طبق رای دادگاه تا الان 157 میلیارد ریال جریمه برای شرکت در نظر گرفته شده است. که سعی داریم تخفیف بگیرم.

    سوال و جواب:
    سوال: چرا نماد همچنان بسته است و چه زمانی بازگشایی میشود؟

    نماینده ی بورس: دلیل بسته شدن نماد ابهام در خصوص واگذاری سهام سایپا و تاثیر آن بر صورتهای مالی شرکت است. زمان بازگشایی نماد بستگی دارد به زمان معامله ی سهام خساپا. اگر به زودی این معامله انجام شود تا اتمام معامله و مشخص شدن تاثیر این معامله بر صورتهای مالی نماد ورنا بسته خواهد ماند. در غیر این صورت در خصوص جزییات این توافق نامه اطلاعات بیشتری از شرکت اخذ و طی شفاف سازی بر روی کدال قرار میگرد و سپس نماد باز خواهد شد.

    سوال: در مورد اوراق مشارکت ارزی توضیح بفرمایید؟

    شیدایی: در سال1391 شرکت اقدام به خرید اوراق مشارکت ارزی از طریق بانک صادرات نمود . بهره ی این اوراق 8% و پرداخت های آن 3 ماهه بود. نظر بانک این بود که پرداخت ها با نرخ ارز مرجع باید صورت گیرد ولی نظر ما  تسعیر آن با نرخ ارز آزاد بود. در همان زمان با توجه به این بدهی های شرکت آپادانا سرام معوق شده بود و ما نیز ضامن این شرکت بودیم تصمیم بر این شد که پرداخت ها را با نرخ ارز مرجع بگیریم چرا که در غیر این صورت ممکن بود بانک این پول ها را بابت بدهی های آپادانا سرام بلوکه کند.

     

    سوال: جزییات توافقی که با وساپا برای واگذاری سهام خساپا شده را شرح دهید ؟

    جواب: طبق قوانین بورس سهام سایپا باید روی تابلو معامله شود و این توافق نامه فقط برای این است که یک کف قیمتی برای سهم در نظر گرفته شود و در صورت نبود خریدار برای سهم سرمایه گذاری سایپا سهم را در همین کف قیمتی خریداری کند و بدهی های شرکت با آن تهاتر شود. اما ممکن است قیمت های بهتری نیز پیشنهاد شود که در آن صورت از این محل سود شناسایی خواهد شد.کف قیمتی که برای سهم در نظر گرفته شده است 1675 ریال است.

    سود نقدی
    شرکت زیان ده بود و سودی تقسیم نشد.

    سایر مصوبات:
    ·        بازرس قانونی: موسسه  ایران مشهود

    ·        بازرس علی البدل: موسسه ژرف بین نیکو روش

    ·        روزنامه: اطلاعات

    ·         حق حضور:500 هزار تومان ناخالص

    ·        پاداش هیات مدیره: -

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها