عصر خودرو

ایران و سوریه درباره تشکیل کارگروه مشترک گمرکی توافق کردند

عصر بازار- رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در دیدار رئیس اتاق صنایع و بازرگانی دمشق، پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین گمرک ایران و سوریه را برای پیگیری مستمر و حل مشکلات بازرگانان ۲ کشور ارائه کرد که این امر با موافقت طرف مقابل روبرو شد.

ایران و سوریه درباره تشکیل کارگروه مشترک گمرکی توافق کردند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «مهدی میراشرفی» افزود: شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که کالاهای 2 کشور سریع‌تر مبادله شود.
    وی ادامه داد: آشنایی بازرگانان با قوانین و مقررات تجاری 2 کشور به تسهیل تجارت دوجانبه کمک می کند.
    معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد «سوریه دوست ایران است و ما خواهان توسعه روابط دوجانبه، به‌ویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با این کشور هستیم».
    وی افزود: ما تلاش می‌کنیم با رفع موانع و مشکلات، روابط تجاری بین 2 کشور تسهیل شود.

    ** پیامدهای تشکیل اتحادیه تجاری ایران، سوریه و عراق
    در این دیدار همچنین درباره تشکیل اتحادیه تجاری ایران، سوریه و عراق مطالبی بیان و تاکید شد این امر باعث افزایش سطح تجاری و دسترسی به بازارهای 2 طرف از یک‌سو و گسترش فعالیت‌های گردشگری می شود.
    همچنین در این نشست تولید مشترک کالا بین ایران و سوریه مطرح شد که با توجه به آشنایی بازرگانان 2 کشور به نیازهای کنونی، بسیاری از آنها برطرف می شود.
    رئیس اتاق صنایع و بازرگانی دمشق نیز در این دیدار تمایل کشور خود را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
    «سامر الدبس» گفت: برای تحقق این امر باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و تسهیلاتی به وجود آید تا بازرگانان 2 کشور بتوانند راحت‌تر و سریع‌تر به مراودات تجاری بپردازند.
    اعضای هیات سوری نیز در این دیدار پیشنهادهایی در زمینه تسریع روند مبادلات و آسان‌سازی تجارت 2 کشور ارائه کردند.
    به گزارش ایرنا بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت ایران، تهران- دمشق سطح مبادلات تجاری خود را از 125 میلیون دلار در سال 1392 به 185 میلیون دلار در سال 1396 رساندند.
    سال 1396 میزان صادرات ایران به سوریه 172 میلیون دلار بود و واردات از این کشور 13 میلیون دلار ثبت شد.
    دبیر ستاد توسعه روابط تجاری ایران و سوریه یازدهم اردیبهشت ماه اعلام کرد: زیرساخت های خوبی بین 2 کشور وجود دارد و توافقنامه تجارت آزاد بین تهران- دمشق که به امضا رسیده است، باید به توسعه روابط اقتصادی کمک کند.

    برچسب ها