عصر خودرو

واکنش بازارهای آمریکا به افزایش احتمالی نرخ بهره

عصر بازار: ریک سانتلی، تحلیل‌گر شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» به تحلیل رفتارهای اخیر بازارها در آمریکا و پیش‌بینی‌ زمان بالا بردن نرخ بهره توسط فدرال رزرو پرداخت.

واکنش بازارهای آمریکا به افزایش احتمالی نرخ بهره
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، سانتلی ضمن تأکید بر آنکه این روزها همه درباره زمان افزایش نرخ بهره صحبت می‌کنند، گفت: سوالی که همه اذهان را مشغول خود ساخته این است که فدرال رزرو چه وقت در راستای نرمال سازی نرخ بهره اقدام خواهد کرد.

    وی افزود: در حال حاضر نرمال سازی به منزله افزایش نرخ بهره است. بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که بانک مرکزی در ماه سپتامبر اولین نوبت افزایش نرخ بهره را اجرا خواهد کرد اما بسیاری نیز مانند خود من، معتقدند که نرخ‌ها در سال 2015 تغییری نخواهد کرد.

    سانتلی با اشاره به نمودار رفتار بازارها، اظهار کرد: به عقیده من نرمال ساز ی نرخ بهره باید خیلی زودتر اتفاق می‌افتاد اما برخی رفتار بازارها نشان می‌دهد که ممکن است پیش‌بینی‌ها بر مبنای عدم افزایش نرخ بهره در سال جاری، درست باشند.

    تحلیل‌گر «سی ان بی سی» گفت: در واقع شاهد هستیم که نمودار به خط صاف میل کرده است و به نسبت هفته گذشته اوراق جدید بالا رفته و اوراق قدیمی‌تر مانند هفته گذشته مانده یا نزول کرده‌اند.

    به گفته سانتلی آمریکایی‌ها نگران هستند که اگر نرخ بهره افزایش بیابد، در مقایسه با سال 1994 چه تفاوت‌هایی خواهد داشت؟ وی ادامه داد:‌ مشکل اصلی در حال حاضر چین است. زیرا نه تنها بازارهای این کشور به مراتب بیش از چیزی که فکر می‌کردیم کند شده است، بلکه مقدار پولی که صرف ثابت سازی و یا سرمایه‌گذاری با هدف ثابت سازی کرده‌اند تا بازار را کنترل و دست‌کاری کند، سر به فلک می‌زند.

    ریک سانتلی در رابطه با تأثیر بازار چین بر دنیا گفت: رابطه بین چین و حوزه یورو که رابطه تجاری است، یکی از طرفین یعنی چین کمی به مشکل خورده و طرف دیگر یا همان اروپا مشکلات کمتری دارد، اما مسلماً به این معنا نیست که برنامه سومین کمک مالی به یونان در بهبود رابطه اروپا و چین تأثیرگذار خواهد بود.

    وی ادامه داد: چنانچه مابه‌التفاوت اوراق قرضه ده ساله و جدید به مدت چندین هفته حدود 1.55 یا 1.56 بماند، می‌توان گفت دلیل مسطح شدن نمودارهای بازار چیز دیگری است. زیرا چه به علت تسهیل کمی باشد و چه به علت نداشتن تسهیل کمی در ماه اوت، و یا کاهش منفعت تا چهار پوینت، همه این عوامل نشان می‌دهد که خراب شدن اوضاع چین و مشکلات بازار این کشور، بر سود بازارهای سهام و اوراق تأثیرگذار بوده است.

    سانتلی با تأکید بر اینکه اگر این مسئله بر منفعت اوراق حدید تأثیر بگذارد، بر اوراق ده ساله نیز خواهد گذاشت و افزود: تمامی این‌ها ثابت می‌کند شواهد کافی وجود ندارد که فدرال رزرو لزوماً در ماه سپتامبر نرخ بهره را افزایش دهد.

    برچسب ها