عصر خودرو

تب خرید بازار سهام آمریکا را فراگرفت

چراغ‌سبز فدرال‌رزرو به وال‏‏‏‏‏‌استریت

عصر بازار- در پایان معاملات روز جمعه، بازار سهام آمریکا برای چهارمین هفته متوالی در محدوده سبز باقی‌ماند. با تداوم جو مثبت درمیان معامله‌گران، هر سه شاخص اصلی وال‌‌‌‌‌‌استریت در مسیر ثبت بهترین عملکرد ماهانه خود در بیش از یک‌سال گذشته قرارگرفته‌‌‌‌‌‌اند.

چراغ‌سبز فدرال‌رزرو به وال‏‏‏‏‏‌استریت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، نماگر سهام S&P 500 این هفته یک‌درصد رشد کرد. این شاخص معیار احتمالا این ماه بتواند عملکردی بهتر از تمام ماه‌های نوامبر از سال‌1928 به غیر‌از پنج دوره، داشته‌باشد. بازار سهام آمریکا از اواخر ماه ژوئیه تا آخر ماه اکتبر به دلیل هراس از بالاماندن نرخ بهره برای مدتی بیشتر از انتظار قبلی سرمایه‌گذاران، با عرضه سنگین روبه‌رو شده‌بود، اما براساس گزارش تحلیلی وال‌‌‌‌‌‌استریت‌ژورنال، اخیرا فعالان بازار نسبت به اینکه فدرال‌رزرو دیگر اقدام به افزایش بیشتر نرخ بهره نکند، خوشبین‌‌‌‌‌‌ شده‌اند و حتی برخی از آنها براین باورند که کاهش نرخ بهره در سال‌2024 آغاز خواهد شد.

    به گفته مدیر ارشد یک شرکت مدیریت دارایی، موضوع اصلی بازارهای مالی در سال‌جاری داستان نرخ بهره بوده‌است و از نظر سرمایه‌گذاران، مواضع اخیر فدرال‌رزرو به‌عنوان «چراغ‌سبز» به وال‌‌‌‌‌‌استریت تلقی شده‌است.

    یک استراتژیست ارشد بازار به انتظار سرمایه‌گذاران برای کاهش نرخ بهره درسال آینده اشاره کرده و ابراز امیدواری می‌کند که چنین اتفاقی رخ دهد، اما او یادآوری می‌کند که این امر مستلزم آن است که فدرال‌رزرو از کاهش پایدار تورم به نرخ هدف 2‌درصدی اطمینان حاصل کند.

    یک نظرسنجی جدید از مدیران خرید نشان می‌دهد که کسب‌وکارها در ماه نوامبر به علت ضعف تقاضا و فشارهای هزینه‌ای به تعدیل نیرو روی‌آورده‌‌‌‌‌‌اند؛ روندی که کند‌شدن رشد اقتصادی را تایید می‌کند. گزارش‌های اخیر نهادهای دولتی درباره کاهش رشد اشتغال و آرام‌شدن تورم نیز امیدها به توانایی فدرال‌رزرو برای مهار تورم بدون وقوع رکود را افزایش داده‌است.

    فاز هیجانی

    گزارش هفتگی بازار بلومبرگ حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران برای عقب‌نماندن از روند صعودی اخیر به تکاپو افتاده‌‌‌‌‌‌ و احتیاط را کنار گذاشته‌اند.

    یکی از هیجانی‌‌‌‌‌‌ترین رشدهای صد سال‌گذشته بازار درحال شکل‌گیری است و این موضوع باعث شده‌است که سرمایه‌گذاران استراتژی‌های احتیاطی را کنار بگذارند. معامله‌گران خرد و حرفه‌‌‌‌‌‌ای در تلاشند تا همپای شاخص معیار S&P 500 که تنها در این ماه حدود 9‌درصد رشد کرده‌است، حرکت کنند. پناهگاه‌‌‌‌‌‌های دفاعی همچون اوراق مصون از تورم، صندوق‌های قابل‌معامله درآمد ثابت و قراردادهای اختیار فروش دیگر مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، درعوض، تقاضا برای اوراق‌بدهی پرریسک و سهام شرکت‌های با ارزش بازار کم‌ رونق گرفته‌است. رویکرد اخیر فعالان بازار براساس این اعتقاد شکل‌گرفته‌ که فدرال‌رزرو دیگر نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و همچنین کاهش نرخ‌ها در سال‌آینده آغاز خواهد شد.

    به گفته پریا میسرا، مدیر سبدگردانی بخش مدیریت دارایی جی‌‌‌‌‌‌پی مورگان، تمایل فدرال‌رزرو برای توقف روند افزایش نرخ بهره و همچنین داده‌های مساعد اقتصادی، به ایجاد خوش‌بینی درمورد احتمال «فرود نرم» کمک کرده‌است.

    این شرایط باعث شده‌است که سریع‌ترین هجوم سرمایه‌گذاران به بازار سهام در تقریبا دو سال‌اخیر اتفاق بیفتد. براساس داده‌های EPFR Global، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بورس‌های جهانی بیشترین جذب پول در مدت دوهفته از فوریه2022 را ثبت کرده‌‌‌‌‌‌اند. صندوق‌های قابل‌معامله سهامی نیز تا اینجا در ماه نوامبر 43‌میلیارد دلار ورود پول داشته‌‌‌‌‌‌اند و احتمالا بتوانند دومین عملکرد برتر خود در سال‌جاری را ثبت کنند.

    درهمین حال، امیدواری به شرایط بازار منجر به کاهش تقاضا برای ابزارهای پوشش‌ریسک شده‌است. به‌عنوان نمونه، هزینه حمایت از سرمایه‌گذاری درمقابل ریزش احتمالی بازار به دلیل افت تقاضا برای چنین ابزارهای، حدود 10‌درصد کاهش‌یافته و به کم‌‌‌‌‌‌ترین نرخ از سال‌2013 رسیده‌است. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که روند صعودی بازار سهام تداوم پیدا کند. یکی از تحلیلگران «بنک آو آمریکا» معتقد است که با توجه به جو مثبت بازار و شرایط مساعد شرکت‌ها، شاخص S&P 500 سال‌آینده قله جدیدی را فتح خواهد کرد. خوش‌بینی او متکی به این باور است که شرکت‌ها یاد خواهند گرفت که خود را با فضای نرخ بهره بالا تطبیق دهند. این اشتیاق خرید حتی صندوق‌های پوشش‌ریسک را برآن داشته‌است که موقعیت‌های معاملاتی خود را بیشتر بر دارایی‌های مبتنی بر سهام، به‌ویژه سهام شرکت‌های بزرگ، متمرکز کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نیز حجم بیشتری از سرمایه‌های تحت‌مدیریت خود را به خرید سهام اختصاص داده‌اند.

    نگاه متفاوت

    البته همه فعالان بازارهای مالی خریدار سهام نیستند. ماریا ویتمین، استراتژیست ارشد یک شرکت مدیریت دارایی درمورد احتمال وقوع رکود اقتصادی و تداوم فشارهای تورمی، به‌خصوص دربخش خدمات، ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که شرکت آنها تصمیم به‌همراهی با روند صعودی کنونی را ندارد. از نظر این کارشناس، داده‌های اقتصادی فعلی عادی‌سازی سریع سیاست‌های پولی را توجیه نمی‌کند و بنابراین نرخ‌‌‌‌‌‌ بهره باید برای مدت طولانی‌‌‌‌‌‌تری بالا بماند و این امر احتمال بروز رکود را بیشتر کرده و بر درآمد شرکت‌ها تاثیر منفی خواهد داشت. یک کارشناس دیگر نیز هشدار می‌دهد که کاهش احتمالی نرخ بهره دلیل پایداری برای رشد هیجانی بازار نیست، زیرا اگر فدرال‌رزرو تصمیم به کاهش نرخ بگیرد، به این دلیل خواهد بود که نشانه‌‌‌‌‌‌های رکود اقتصادی را مشاهده کرده است و شرایط نامساعد اقتصادی را نمی‌توان به‌عنوان عامل حمایت از قیمت سهام محسوب کرد.

    گزارش بازار خبر‌‌گزاری رویترز نیز به نکته جالبی اشاره می‌کند. بررسی‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که روند صعودی اخیر تنها به سهام غول‌های تکنولوژی و شرکت‌های بزرگ رشد محور محدود نبوده و طیف گسترده‌‌‌‌‌‌تری از شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف را دربرمی‌گیرد. این موضوع امیدواری سرمایه‌گذاران به تداوم روند صعودی بازار تا آخر سال ‌را تقویت کرده‌است. گرچه برخی از سرمایه‌گذاران بازار نسبت به اینکه رالی کنونی چیزی فراتر از بازگشت مرسوم بازار در آخر سال ‌باشد، تردید دارند، اما نشانه‌‌‌‌‌‌های صعود در بخش‌های جامانده بازار ممکن است حاکی از پایداری روند مثبت بازار باشد. در یک رویداد امیدوارکننده، سهام حدود 55‌درصد شرکت‌های موجود در شاخص S&P 500 در روز دوشنبه بالای میانگین متحرک 200‌روزه خود معامله شدند. همچنین شاخص هموزن بورس آمریکا هفته گذشته رشد بیشتری از شاخص‌کل این بازار داشت که حرکت یکنواخت‌‌‌‌‌‌تر بازار را نسبت به هفته‌های قبل تایید می‌کند. برخی تحلیلگران معتقدند که فراگیری رشد سهام شرکت‌ها در بخش‌های مختلف بازار به سطحی رسیده که می‌توان آن را متناسب با آغاز «روند گاوی» تفسیر کرد.

    برچسب ها