عصر خودرو

عضو کمیسیون انرژی مجلس:

قیمت پایین گندم تهدیدی برای خودکفایی

سهمیه سوخت کشاورزان پاسخگوی نیاز آنها نیست

عصر بازار- یک مقام مسئول گفت:با افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه های تولید، قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید، خودکفایی را تهدید می کند.

قیمت پایین گندم تهدیدی برای خودکفایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت، احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در انتقاد به قیمت خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان در سال زراعی 97-98، اظهار کرد: هم اکنون قیمت نهاده‌های کشاورزی از قبیل بذر، کود و آفت کش‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی و تورم سالانه حدود 300درصد افزایش داشته است.

    وی با اشاره به اینکه  میزان سوخت گازوئیلی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گرد طی 3 روز ابتدایی ماه به پایان می‌رسد و برا ی تامین نیاز خود مجبور به خرید سوخت آزاد به قیمت هر لیتر 600تومان هستند، گفت: علی رغم میزان تورم سالانه و افزایش قیمت چند برابری نهاده‌ها قیمت خرید تضمینی گندم 1 هزار 470 تومان تعیین شده است.

    قیمت کارشناسی خرید تضمینی گندم 2 هزار تومان است
    عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید بر اساس قانون تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، نرخ محصولات کشاورزی مانند گندم باید متناسب با رشد تورم سالانه افزایش پیدا کند، ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسان حوزه کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید باید هر کیلوگرم 2 هزار تومان تعیین می‌شد.

    این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز تعداد 180 نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با امضاء نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تجدید نظر در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم تولیدی کشاورزان شدند، تصریح کرد: گندم به عنوان یک محصول کشاورزی استراتژیک جایگاه خاصی از سبد غذایی خانواده‌ها را در اختیار دارد عدم حمایت از کشاورزان گندم کار موجب کاهش سطح زیر کشت و میزان برداشت این محصول می‌شود.

    صفری در پایان با تاکید بر اینکه کاهش برداشت گندم خودکفایی کشور در تولید این محصول را تهدید می‌کند و موجب نیاز کشور به واردات گندم می‌شود، خاطرنشان کرد: باتوجه به بالا بودن قیمت گندم در بازارهای جهانی در مقایسه با قیمت این محصول در کشور دولت برای تامین نیاز کشور به گندم از طریق واردات باید هزینه بالایی را پرداخت کند.

    برچسب ها