عصر خودرو

دلایل کاهش سودآوری صنایع بورسی چیست؟

عصر بازار- یک کارشناس بازارسرمایه معتقد است: کاهش قیمت جهانی نفت که تاثیر‌پذیر از عرضه ناشی از عوامل سیاسی و عرضه ناشی از عوامل بنیادی مانند شیل اویل، شرکت‌های صادرکننده بوده است، تقویت نرخ دلار نسبت به سایر ارزها و پیرو بودن (Peg) ارز کشور به دلار و تقویت غیرمستقیم نرخ ارز نسبت به سایر ارزها ،کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش نرخ کالاها به تبع آن و کاهش نرخ تورم در کنار بالا ماندن نرخ بهره بانکی همگی از جمله دلایل کاهش سودآوری در صنایع و شرکت‌های بورسی بوده است.

دلایل کاهش سودآوری صنایع بورسی چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فرهنگ قراگوزلو اظهار کرد: کاهش قیمت جهانی نفت که تاثیر‌پذیر از عرضه ناشی از عوامل سیاسی و عرضه ناشی از عوامل بنیادی مانند شیل اویل، شرکت‌های صادرکننده بوده است، تقویت نرخ دلار نسبت به سایر ارزها و پیرو بودن (Peg) ارز کشور به دلار و تقویت غیرمستقیم نرخ ارز نسبت به سایر ارزها ،کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش نرخ کالاها به تبع آن و کاهش نرخ تورم در کنار بالا ماندن نرخ بهره بانکی همگی از جمله دلایل کاهش سودآوری در صنایع و شرکت‌های بورسی بوده است.

    مدیر سرمایه‌گذاری بانک کارآفرین ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده از لحاظ سودآوری شرکت‌ها در وضعیت مناسبی نیستند وگزارش‌های 6 ماهه و 9 ماهه شرکت‌ها نیز گواه این مطلب است. بنابراین روند نزولی و رکود حاکم بر بازار بر بخش‌هایی از آن ادامه‌دار خواهد بود اما تاثیر منفی و مثبت آن برشرکت‌ها بنا به ساختار مالی، ترکیب نوع فروش، رشد شرکت‌ها طی زمان با همدیگر دارای تفاوت است و صنعت‌به‌صنعت و در یک صنعت شرکت در مقابل شرکت دیگر تاثیرات متفاوتی را از وضعیت فعلی می‌پذیرند که بر این اساس وضعیت آنها در شرایط پس از رفع تحری‌ها نیز متفاون خواهد بود.

    قراگوزلو در ادامه به بررسی وضعیت صنعت پتروشیمی پرداخت و گفت: با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت سود‌آوری شرکت‌ها در این گروه تاثیر منفی زیادی را پذیرفته‌اند(حدود 55درصد کاهش از اوج نرخ‌های آبان سال گذشته)‌؛ با توجه به تصویب نرخ 13 سنتی برای نرخ خوراک گاز ( 240 دلاری برای اتان) در اواخر سال 92 و عدم تغییر آن تا به امروز شرکت‌های پتروشیمی گازی صدمات زیادی را از این محل دیده‌اند و متاسفانه دولت به دلیل مشکلات بودجه با اینکه نرخ محصولات این شرکت‌ها تاثیر منفی زیادی داشته‌اند حاضر به تغییر تا به امروز نبوده است.

    او ادامه داد: نکته دیگر قابل تامل در مورد این شرکت‌ها تفاوت بین نرخ ارز محاسباتی در مورد مواد اولیه و نرخ فروش محصولات است که در صورت اجرایی شدن برجام‌، احتمال از بین رفتن این تفاوت نرخ بالا خواهد رفت و سودآوری این شرکت‌ها از این محل کاهش خواهد یافت.

    بنا به گفته قراگوزلو، شرکت‌هایی مثل پتروشیمی مارون و جم (بخشی از محصولات که خوراکش گاز اتان است) دارای محصولاتی هستند که تاثیر کمتری از کاهش نرخ جهانی نفت پذیرفته‌اند اما نرخ خوراک‌شان ثابت بوده است حدوداً 240 دلار .(این دوشرکت با توجه به اینکه دارای حاشیه سود بالایی بوده‌اند (اهرم عملیاتی و کل کمتری دارند) تاثیر این تغییرات به گونه‌ای نبوده است که سودآوری آنها از محل تغییرات قیمت جهانی محصولات بیشتر از تغییرات نرخ فروش محصول‌شان باشد،از طرف دیگر شرکتی مثل پتروشیمی جم به دلیل راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی و افزایش میزان خوراک در منطقه قابلیت این را دارد که قسمتی از کاهش سودآوری خود را از این محل جبران کنند. مارون نیز تا حدودی همین ویژگی را دارد و قسمتی از کاهش سودآوری خود را بوسیله افزایش میزان تولید و فروش جبران کرده است.

    او ادامه داد: با توجه به نرخ خوراک گاز تصویبی 13 سنتی و عدم تغییر آن تا به امروز سود این شرکت‌ها متاثر از کاهش نرخ جهانی بوده است. از طرف دیگر مقداری از محصول خود را به نرخ مصوب 6250 به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی می‌دادند که به نظر می‌آید این نرخ در سال آینده به نرخی نزدیک به نرخ جهانی این محصول محاسبه شود که از این محل افزایش سودآوری خواهند داشت. شرکت‌هایی مثل پردیس وشیراز با توجه به راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌شان قادر خواهند بود از این محل نیز افزایش سودآوری داشته باشند.

    او در ادامه به بررسی صنعت پالایشگاهی پرداخت و گفت: در طی چند سال گذشته به دلایل نرخ بالای نفت‌، افزایش نرخ دلار‌، داشتن موجودی انبار ارزان (از محل محاسبه نرخ خوراک با نرخ دولتی) و فروش آن در دوره‌ای که دارای نرخ مبادله‌ای بوده است، گرفتن نفت به نرخ ارز مبادله‌ای و فروش بعضی از فرآورده‌ها به نرخ آزاد، تاثیر مثبتی در سودآوری این صنعت داشته است.

    او ادامه داد: اما طی چند وقت اخیر با کاهش شدید قیمت نفت به‌رغم افزایش کرک اسپرد در این صنعت تاثیر منفی را بر روی سودآوری این شرکت‌ها داشته است. از طرف دیگر بحث کیفی‌سازی در این صنعت و مخارجی که این شرکت‌ها در این مورد انجام می‌دهند باعث شده است هزینه‌هایی را به این شرکت‌ها تحمیل می‌کند که به کاهش سود‌آوری آنها در دوره اخیر منجر شده است.

    به عقیده قراگوزلو، به‌رغم داشتن ارزش جایگزینی‌های بالا اما به دلیل باثبات بودن نرخ جهانی نفت در مقادیر فعلی، هزینه‌های کیفی‌سازی، کاهش رشد اقتصاد جهانی و کاهش دوباره کرک اسپرد، جریانات نقدی و سودآوری کمی برای این شرکت‌ها پیش‌بینی می‌شود.

    او در ادامه با اشاره به صنعت فولاد‌، کانی‌های فلزی و معدنی، گفت: حدود 50 درصد تولید و مصرف فولاد، سنگ آهن و مس دنیا در کشور چین بوده است و با توجه به کاهش رشد اقتصادی چین این کشور علی‌الخصوص در این نوع مواد از مصرف‌کننده به یک عرضه‌‌کننده پرقدرت با قدرت چانه‌زنی فراوان در قیمت تبدیل شده است. چون کاهش رشد اقتصادی چین علاوه بر اینکه از مقدار حدود 12 درصد به حدود 6,7 درصد اعلامی (3 درصد طبق برآورد تحلیل‌گران ) کاهش یافته است ترکیب این رشد نیز تغییر داشته است به گونه‌ای که در حوزه خدمات و کالاهای نهایی مصرف‌کننده دارای رشد بیشتر و در صنایعی مثل فولاد دارای رشد منفی گشته است.

    او ادامه داد: به گونه‌ای که طبق گفته رییس موسسه سنگ‌آهن و فولاد چین میزان تولید چین ظرف 15 سال آینده از 700 میلیون تن به 567 میلیون تن کاهش خواهد یافت. بنابراین شرکت‌های فولادساز کشور ما در طی چند سال آتی با مشکل فراوانی در مورد نرخ فروش مواجه هستند و ازطرف دیگر چون از لحاظ بهای تمام شده هر واحد تن بهینه نیست شاهد زیان این گروه و انباشته شدن آن در طی چند سال آتی خواهیم بود.

    قراگوزلو در مورد شرکت‌های سنگ‌آهن نیز خاطرنشان کرد: به دلیل رقابت شدید تولید‌کنندگان سنگ‌آهن در دنیا این شرکت‌ها حاشیه سودشان به شدت افت کرده و با سودهای کم مجبور به ادامه فعالیت هستند. لازم به ذکر است نرخ‌گذاری سنگ‌آهن در کشور نسبتی از نرخ شمش فولاد خوزستان است که این نرخ محاسباتی در حال حاضر بالاتر از نرخ دلاری این محصول در دنیا است.

    به عقیده مدیر سرمایه‌گذاری بانک کارآفرین‌، شرکت ملی مس نیز همانند فولاد با توجه به کاهش رشد اقتصادی چین کاهش نرخ ادامه‌داری را به نظر می‌آید شاهد باشیم و از طرف دیگر با توجه به نقطه سربه‌سری فعلی 5200 دلاری برای این شرکت به نظر می‌آید سودآوری این شرکت با انحراف معیاری بر روی نقطه سربه سر باشد.

    قراگوزلو در خصوص صنعت بانکداری و واسطه‌گری مالی نیز اظهار کرد: بعد افزایش نرخ بهره توسط دولت در ابتدای سال 93 به منظور اجرای سیاست انقباضی، سیستم پولی و بانکداری کشور در تله‌ای گیر کرد که در آن به دلیل کاهش سرعت گردش پول و قفل شدن منابع بانک‌ها در دارایی‌ها و یک‌سری مشتریان بد، نرخ بهره بین بانکی بالا مانده و به‌رغم اینکه در طی این مدت نرخ تورم به شدت کاهش یافت اما نرخ بهره همگام با آن کاهش نیافت.

    او ادامه داد: نتیجه این امر چیزی نبود جز افزایش مطالبات معوق بانک‌ها . با توجه به اینکه صنعت بانکداری واسط بین منابع سپرده سرمایه‌گذاران و بخش تولید کشور بود و چون در طی این مدت به خاطر رکود‌، کاهش قیمت نفت و‌… بازده ایجاد شده در شرکت‌های تولیدی متناسب با نرخ بهره پرداختی نبوده است معمولا شرکت‌ها از اصل دارایی خود مجبور به پرداخت بهره شده‌اند و موجبات فشار بیشتر بر صنایع و نتیجتا افزایش مطالبات معوق، افزایش ریسک و کاهش سودآوری صنعت بانکداری را موجب شده است.

      مدیر سرمایه‌گذاری بانک کارآفرین خاطر نشان کرد: دراین صنعت به دلیل کاهش سپرده بین سپرده‌گذاران، تسهیلات‌گیرندگان و از طرف دیگر کاهش احتمال در‌یافت این نرخ ( و در بعضی از بانک‌ها منفی شدن اسپرد بین این دو نرخ) سود‌آوری بانک‌ها کاهش یافته است. با اجرایی شدن برجام به نظر می‌آید که تبادلات مالی افزایش و فشارهای موجود کمی به صنعت بانکداری و سایر صنایع کاهش یابد اما مشکلات فعلی این صنعت از لحاظ مطالبات معوق آنقدر زیاد است که به نظر می‌آید جبران‌کننده این مشکلات نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها