عصر خودرو

مدیر امور ناشران بورس تهران اعلام کرد:

برگزاری کارگاه آموزشی «استانداردهای بین­ المللی افشای پایداری»

عصر بازار- طوبی دهقانی، مدیر امور ناشران بورس تهران گفت: با هدف افزایش سطح آگاهی ناشران با یکی از مهم ترین بخش های حاکمیت شرکتی مطلوب، کارگاه آموزشی جهت آشنایی ناشران پذیرفته شده با «استانداردهای بین­ المللی افشای پایداری»، با میزبانی بورس تهران برگزار می شود.

برگزاری کارگاه آموزشی «استانداردهای بین­ المللی افشای پایداری»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، طوبی دهقانی، با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به اهمیت موضوع پایداری و اثرات آن بر کسب و کارها و جامعه و همچنین تأکید دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بر این موضوع، بورس تهران با همکاری ابتکار بورس‌های پایدار سازمان ملل (Sustainable Stock Exchanges Initiative) کارگاه آموزشی را جهت آشنایی ناشران پذیرفته شده با «استانداردهای بین المللی افشای پایداری» در قالب مباحث مهم در این زمینه برگزار می‌کند.

    دهقانی به اهداف این کارگاره آموزشی اشاره کرد و افزود: برگزاری این کارگاه گامی در جهت آشنایی بیشتر شرکت‌ها با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری است. هدف این کارگاه افزایش سطح آگاهی ناشران از استانداردهای بین‌المللی افشای حاکمیت شرکتی است تا با وسعت دید به مقوله پایداری پرداخته شود و برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی لازم در این حوزه را فراهم شود. این کارگاه امکان درک فرصت‌ها و ریسک‌های پایداری را برای مدیران شرکت‌ها فراهم می‌کند.

    مدیر امور ناشران بورس تهران گفت: مباحث این کارگاه در 4 بخش آماده‌سازی، مطابقت و کاربرد، پیاده‌سازی و تبادل و انتقال تنظیم شده است:

    آماده سازی

    در این بخش مفهومی که استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری بر مبنای آن توسعه یافته است، ذکر می‌شود و هدف و تقاضا برای افشای پایداری، تغییرات و تکامل تدریجی در دورنما و چشم انداز افشای پایداری بیان می‌شود.

    فرصت‌ها و ریسک ‌های پایداری که انتظار می‌رود بر جریان وجه نقد، دسترسی به منابع مالی یا هزینه سرمایه شرکت در کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت تاثیر داشته باشد و بر ثروت و آینده شرکت تاثیر گذار خواهد بود، موضوع دیگر این بخش است. همچنین، دربخش آماده‌سازی به این موضوع که استانداردهای پایداری بر چه چارچوب مفهومی استوار است و چه اطلاعات و چه ویژگی‌هایی دارد و در کجا و چگونه باید افشا شود، نیز اشاره می‌شود.

    مطابقت و کاربرد

    در این بخش تلاش بر این است که شرکت‌ها بتوانند راهبرد های افشای خود را مطابق با استانداردهای بین المللی افشای پایداری قرار دهند. در ضمن شرکت ها باید الزامات جغرافیایی یا مرتبط با صنعت خود را نیز مد نظر داشته باشند.

    پیاده‌سازی

    در این بخش راهنمایی‌هایی در مورد شناسایی فرصت‌ها و ریسک‌های پایداری، ارزیابی اهمیت اطلاعات مربوطه، ارزیابی راهبرد و میزان توانایی شرکت در مواجهه با ریسک های اقلیمی مطرح می‌شود. در عین حال شناسایی و ارزیابی این که فرصت‌ها و ریسک‌های مرتبط با پایداری با توسعه فرآیندهای جدید یا ترکیب فرآیندهای جدید با فرآیندهای قدیمی امکان‌پذیر است، بررسی می شود.

    تبادل و انتقال

    هدف این بخش انتقال موثر و کارای موضوعات مرتبط با پایداری و همچنین توانایی شرکت در مواجهه با موضوعات آب و هوایی به استفاده کنندگان گزارش‌های پایداری است.

    دهقانی در ادامه گفت: مدت این کارگاه 3.5 ساعت است و از ساعت 10:30 صبح روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 به صورت مجازی شروع می‌شود. کارگاه به زبان انگلیسی برگزار می شود و اساتید کارگاه نمایندگان نهادهای «بورس های پایدار سازمان ملل، بنیاد IFRS و شرکت مالی بین‌المللی (IFC )» هستند. همچنین کارگاه به صورت تعاملی برگزار می‌شود و پرسش و پاسخ در طی برگزاری کارگاه امکان‌پذیر است.

    مدیر امور ناشران بورس تهران، مخاطبان کارگاه را مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌ها، مدیریت‌ها و کارشناسان اداره‌های حسابرسی، مالی، حاکمیت شرکتی، پایداری، برنامه‌ریزی و راهبرد، تحقیق و توسعه ذکر کرد.

    اهمیت مفهوم پایداری

    دهقانی تصریح کرد: امروزه پایداری یک جریان فکری اصلی و رایج شده است. چون سرمایه ‌گذاران این دیدگاه را اتخاذ کرده‌اند که شرکت‌هایی که اقدامات پایداری اثر بخشی را اجرا می‌کنند از نظر مالی در مقایسه با هم پیشگان خود عملکرد بهتری خواهند داشت. این شرکت‌ها بهتر مدیریت می‌شوند و مشارکت‌کنندگان بازار سرمایه می‌دانند که عوامل پایداری مهم، ارزش شرکت را در بلند مدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. سرمایه‌گذاران بین‌المللی بزرگ، سرمایه خود را در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌دهند که به سمت افشای پایداری حرکت می‌کنند.

    وی افزود: گزارش پایداری، اطلاعات در باره عملکرد زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی را در اختیار سرمایه گذاران و سایر ذینفعان قرار می ‌دهد. افشای اطلاعات پایداری شرکت‌ها منجر به افزایش شفافیت، ارتقای برند، حسن شهرت و افزایش توان رقابتی شرکت‌ها می‌شود.

    استانداردهای افشا

    دهقانی، دلیل طراحی استانداردهای افشای پایداری را برآوردن نیازهای اطلاعاتی سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان دانست و گفت: همه کشورها باید با در نظر گرفتن اهمیت روز افزون مقوله توسعه پایدار، اقداماتی را در این مسیر به عمل آورند. در این راستا با توجه به این که شرکت‌ها نقش بسیار مهمی در زمینه توسعه پایدار دارند لذا بایستی در خصوص تهیه گزارشات پایداری تجهیز شوند. برخی شرکت‌ها با توجه به تعاملات بین‌المللی که دارند اقدام به تهیه گزارشات پایداری مفصل و جداگانه می‌کنند و برخی دیگر مباحث افشای پایداری را در گزارش تفسیری مدیریت درج می‌کنند.

    وی در پایان تاکید کرد: علی رغم این که تدوین استانداردها و رهنمودهای مرتبط با پایداری در ایران در مراحل اولیه است ولی در بازار سرمایه طبق دستورالعمل حاکمیت شرکتی (مواد 39 و 40 )، شرکت‌ها موظفند اقدامات خود را در زمینه پایداری افشا کنند.

    برچسب ها