عصر خودرو

حوادث و نقص تجهیزات نفتی در ایران ۲ برابر میانگین جهانی است

عصر بازار- مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های‎ فیزیکی وزارت نفت اعلام کرد: با وجود ۲ برابر بودن حوادث نفتی در ایران نسبت به میانگین جهانی، فعالیت های پیشگیرانه ما نصف استانداردهای بین المللی است.

حوادث و نقص تجهیزات نفتی در ایران ۲ برابر میانگین جهانی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «علیرضا اصل عربی» عصر امروز- سه شنبه- در نشست خبری برگزاری همایش «بین المللی مدیریت یکپارچه دارایی در نفت و گاز در بخش ساحل و فراساحل» اضافه کرد: به حدود 80 استاندارد یکپارچه بین المللی در صنعت نفت نیاز داریم.
    وی افزود: اکنون با حضور 300 کارشناس داخلی و بین المللی در حال بررسی استانداردهای تعمیر و نگهداری در دنیا و تهیه یک سند یکپارچه در صنعت نفت هستیم.
    اصل عربی به تهیه نظامنامه مدیریت یکپارچه دارایی های فیزیکی صنعت نفت در سال 1393 اشاره کرد که به نگهداری طولانی مدت از تاسیسات بر اساس اصول نگهداری و بازرسی کمک می کند.

    ** بومی سازی دانش تعمیر و نگاهداری
    مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های‎ فیزیکی وزارت نفت گفت: در گذشته علاوه بر ساخت و نصب سکوها در تعمیر و نگهداری نیز به خارجی ها متکی بودیم اما اکنون کارشناسان ما به تجربیاتی در این عرصه دست یافته اند که در منطقه بی نظیر است.
    وی عملکرد تعمیر و نگاهداری در بخش خشکی را مطلوب تر توصیف کرد و ادامه داد: در بخش خشکی از تجربه شرکت های خارجی استفاده می شد که دانش آن بومی شده است اما در عرصه فراساحل، اقدامی نشده بود اما اکنون درحال بومی سازی این دانش هستیم.
    اصل عربی یادآوری کرد شرکت های داخلی را از مرحله ساخت به مرحله نگهداری سوق دادیم که هدف نهایی، افزایش عمر تجهیزات و نگهداشت تولید حداکثری است.
    «همچنین در نظر داریم تصدی دولت در این بخش کاهش و ظرفیت بخش خصوصی افزایش یابد».

    **خودکفایی در همه مراحل طراحی، ساخت و نصب سکوهای نفتی
    مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران نیز در این نشست گفت: حدود 15 سال پیش، شرکت های ایرانی دانش ساخت سکو و خطوط لوله را نداشتند اما اکنون همه مراحل طراحی، ساخت و نصب توسط ایرانی ها انجام می شود.
    «ابوالقاسم رحمانی» ادامه داد: امکان دارد برخی تجهیزات سکوها از خارج تامین شود اما طراحی و ساخت آن به طور کامل در داخل کشور انجام می شود.
    رحمانی گفت: نگهداری از تجهیزات و تاسیسات دریایی ضرورتی است که تحقق آن، مزایای گسترده ای را برای صنعت نفت دارد؛ زیرا سن برخی سکوها و خطوط لوله به 40 تا 50 سال می رسد که باید بهینه سازی شود.
    مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران تاکید کرد در «همایش بین المللی مدیریت یکپارچه دارایی در نفت و گاز در بخش ساحل و فراساحل» تجربه سایر کشورها بویژه شرکت هایی از فرانسه، کانادا، انگلیس، مالزی و آفریقای جنوبی به اشتراک گذاشته می شود.
    به گزارش ایرنا، نخستین «همایش بین المللی مدیریت یکپارچه دارایی در نفت و گاز در بخش ساحل و فراساحل» چهارم و پنجم تیرماه در تهران برگزار می شود.
    بسترسازی برای تهیه نقشه راه اجرای سیستم مدیریت یکپارچه دارایی در صنعت نفت و گاز کشور، همسوسازی توانمندی های داخلی و خارجی برای صیانت از تاسیسات نفت و ارایه روش های سازماندهی و مدیریت تعمیر پیشگیرانه از اهداف برگزاری این همایش است.

    برچسب ها