عصر خودرو

بررسی تغییر مالکیت هفتگی نشان داد

رکوردشکنی حقوقی‌ها در سال ۹۷

عصر بازار- اهالی تالار شیشه‌ای در هفته گذشته شاهد حمایت همه‌جانبه و خریدهای سنگین معامله‌گران حقوقی به‌خصوص در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته مزبور بودند.

رکوردشکنی حقوقی‌ها در سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد  ، این معاملات رکوردی جدید در کارنامه بازیگران بازار برجا گذاشت. بازار سهام هفته گذشته را تحت تاثیر اخبار سیاسی و تصمیم‌گیری درخصوص برجام با نوسانات زیادی پشت‌سرگذاشت و در نهایت بازدهی 1/ 0 درصدی در کارنامه هفتگی شاخص بورس به ثبت رسید. سهامداران حقوقی از ابتدای سال جاری خریدهای مناسب و گسترده‌ای داشتند. از یک‌سو جذابیت قیمتی و از سوی دیگر حمایت از بازار به‌عنوان دو عامل اصلی این خریدها بود. این روند در جریان معاملات روز چهارشنبه به اوج خود رسید. به این ترتیب شاهد ثبت رکوردی جدید در تغییر مالکیت‌های سال 97 بودیم. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در معاملات آخرین روز کاری هفته به 111 میلیارد تومان رسید (پیش از این در دهم دی‌ماه سال گذشته، خالص خرید بیش از 175 میلیارد تومانی توسط حقوقی‌ها به ثبت رسیده بود). این خرید سنگین سبب شد تا مجموع تغییر مالکیت در مقیاس هفتگی به بیش از 146 میلیارد تومان برسد.
    نگاهی به جزئیات خرید و‌ فروش‌ها

    بازار سهام هفته گذشته را تحت تاثیر اخبار و فشار سیاسی ناشی از نگرانی‌های برجام و همچنین سیاست‌های داخلی درخصوص ابهامات ارزی سپری کرد؛ در روزهای ابتدایی هفته فضای منفی بر بازار سهام حاکم شد و در این میان نااطمینانی درخصوص برجام و نیز ابهامات ارز 4200 تومانی، مهم‌ترین‌ عوامل تشکیل چنین شرایطی بودند به‌طوری‌که در مجموع دو روز ابتدایی هفته زیانی در حدود 8/ 0 درصد در کارنامه شاخص کل بورس به ثبت رسید. اما در دو روز بعدی به دنبال اخباری نسبتا مطلوب از جمله رکوردشکنی بهای نفت در بازارهای جهانی، طرح دو‌فوریتی کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص ساماندهی بازار ارز و همچنین شکل‌گیری کف حمایتی در برخی سهام بنیادی،‌ شاهد تشکیل فضایی به نسبت مثبت در بازار بودیم. البته روند مزبور در روز چهارشنبه و پس از اعلام اخبار مربوط به برجام، با حمایتی کم‌سابقه از سوی سهامداران عمده روبه‌رو‌ شد. به این ترتیب افت روزهای ابتدایی هفته جبران شد. در نهایت با تشکیل دو نیمه متفاوت بورس در هفته گذشته، بازدهی 1/ 0‌درصدی را در این بازار شاهد بودیم.

    به این ترتیب معامله‌گران حقوقی در پانزدهمین هفته متوالی توانستند تغییر مالکیت را به‌سمت خود حفظ کنند. تنها در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاهد تغییر مالکیت در مسیر پرتقوی حقوقی به حقیقی بودیم و در دیگر روزهای هفته خالص خرید به نفع سهامداران عمده قرار گرفت.
    رصد تغییر مالکیت روزانه

    در حالی معاملات روز شنبه با افت 512 واحدی شاخص کل آغاز شد که حقوقی‌ها در سمت خرید تحرک جدی داشتند. به‌طوری‌که خالص خریدی حدود 24میلیارد تومان در کارنامه روز شنبه این گروه به ثبت رسید. این روند در جریان معاملات روز یکشنبه با کاهش شاخص و واگذاری کانال 93 هزار واحدی ادامه یافت. در این روز نیز حقوقی‌های بازار خالص خریدی در حدود 7 تومان را تجربه کردند. اما در جریان معاملات روز دوشنبه شاهد بهبود نسبی شرایط بودیم که این امر رشد 316 واحدی شاخص کل و بازپس گرفتن کانال 93 هزار واحدی را به دنبال داشت. در این میان کمترین میزان تغییر مالکیت در کارنامه هفتگی حقوقی‌ها به ثبت رسید (جابه‌جایی 6 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی). این روند در جریان معاملات روز سه‌شنبه همزمان با اخبار رسیده مبنی بر اعلام نظر رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای با ایران در شامگاه همان روز، با رشد 440 واحدی شاخص کل همراه شد. تعیین تکلیف برای این موضوع سبب شد تا سهامداران خرد بازار فعالیت بیشتری نشان داده و تغییر مالکیت را به سمت خود چرخش دهند. به این ترتیب جابه‌جایی‌ یک میلیارد و 700 میلیون تومانی نقدینگی را از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها شاهد بودیم. این روند در آخرین روز کاری هفته و پس از اعلام خروج آمریکا از برجام با خریدهای سنگین و حمایت‌های قابل‌توجه حقوقی‌ها همراه شد. به‌طوری‌که در آن روز حدود 111 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام اشخاص حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها جابه‌جا شد.
    چه صنایعی مورد توجه معامله‌گران بودند؟

    بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در هفته گذشته نشان از آن دارد که حقوقی‌های بازار بیشترین فعالیت را در سمت خرید سهام گروه فلزات اساسی داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید در این گروه فلزات اساسی به بیش از 31 میلیارد تومان رسید. در صدر این گروه نیز تمایل به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. رسیدن قیمت عمده سهام بورسی به کف‌های حمایتی سبب افزایش تمایل معامله‌گران در سمت خرید شد. در این میان عرضه‌های مناسب محصولات فولادی از جمله محصولات تولیدی شرکت «فولاد» در بورس کالا، تقاضا در این نماد را تقویت کرد. به این ترتیب پس از انجام معاملات بلوکی روی نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در روز شنبه و عرضه‌های روز دوشنبه محصولات این شرکت در بورس کالا، زمینه رشد قیمت سهام «فولاد» را فراهم کرد. به‌طوری‌که بازدهی 2 درصدی در مقیاس هفتگی این نماد به ثبت رسید. از سوی دیگر فولاد مبارکه در بیشتر روزهای معاملاتی هفته گذشته با خریدهای پرحجمی روبه‌رو شد. هر‌چند این خریدها در روزهای ابتدایی هفته از سوی سهامداران خرد بازار دنبال می‌شد اما در دو روز پایانی هفته، حقیقی‌ها بیشتر اقدام به فروش سهام این شرکت کردند. در نهایت روز چهارشنبه خرید حقوقی‌های فولاد‌مبارکه به اوج خود رسید. در حالی خالص خرید «فولاد» توسط حقوقی‌ها در مجموع هفته گذشته به بیش از 17 میلیارد تومان رسید که 5/ 14 میلیارد تومان از این رقم مربوط به خالص خرید حقوقی‌های «فولاد» در روز چهارشنبه بود. بررسی جزئیات داد‌وستد این نماد نشان می‌دهد، روز سه‌شنبه شرکت توسعه سرمایه رفاه به‌عنوان سهامدار 14/ 3 درصدی فولاد‌مبارکه اقدام به جمع‌آوری 17 میلیون سهم این شرکت کرد.

    کالسیمین نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در گروه فلزات اساسی بود که با خرید قابل‌توجهی از سوی حقوقی‌ها طی هفته گذشته روبه‌رو‌ شد. به این ترتیب جابه‌جا‌یی بیش از 7 میلیارد و 600 میلیون تومانی را در این نماد و در مسیر سبد سهامداران حقیقی- حقوقی شاهد بودیم. البته 70 درصد از این تغییرمالکیت‌ها مربوط به معاملات روز چهارشنبه بود به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌های «فاسمین» در این روز به 5 میلیارد تومان رسید.
    خریدهای پرحجم در پالایشی‌ها

    گروه پالایشی نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقوقی‌ها در هفته مورد گزارش بود. قیمت نفت آمریکا روز دوشنبه با بازگشایی بازارهای جهانی، به بالای 70 دلار در هر بشکه صعود کرد و به سقف 78 دلاری در بازه زمانی 5/ 3 ساله نزدیک شد. این موضوع زمینه‌ساز رشد قیمتی نمادهای پالایشی و توجه به آنها شد. بورس تهران با سوخت حاصل از رکوردشکنی بهای نفت در بازارهای جهانی، با رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب شاخص گروه پالایشی‌ معاملات هفتگی خود را با رشد 5/ 0 درصدی به پایان رساند. 

    در این میان شاهد خریدهای قابل‌توجه معامله‌گران حقوقی در گروه مزبور بودیم. بر این اساس حدود 30 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی این صنعت به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد. در این راستا پالایش نفت اصفهان در صدر توجه سهامداران حقوقی قرار گرفت به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به حدود 8 میلیارد و 400میلیون تومان رسید. البته بخش عمده‌ای از خریدهای به ثبت رسیده در «شپنا» مربوط به معاملات روز چهارشنبه بود. این در حالی است در دیگر روزهای هفته بیشتر سهامداران حقیقی به جمع‌آوری سهام مزبور تمایل داشتند.

    در این گروه پالایش نفت تهران و تبریز نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه سهامداران عمده بودند به‌طوری‌که «شتران» با خالص خرید 4/ 7 میلیارد تومانی و «شبریز» با خالص خرید حدود 7 میلیارد تومانی روبه‌رو‌ شدند. خالص خرید حقوقی‌ها در نماد پالایش نفت بندرعباس نیز به 4 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید. در این نماد بیشترین خریدهای صورت گرفته از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر بود. این حقوقی که تقریبا در تمامی روزها اقدام به خرید سهام «شبندر» کرد، در مجموع هفته گذشته نیز بیش از 10 میلیون سهم این پالایشی را به پرتفوی خود افزود. به این ترتیب در حال‌حاضر سهامدار 13/ 3 درصدی «شبندر» است.
    بازگشت اقبال به خودرویی‌ها

    گروه خودرویی نیز در میان صنایع مورد‌توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته قرار گرفت. به این ترتیب در حالی 20 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی این صنعت جابه‌جا‌ شد که عمده این رقم به خریدهای صورت‌گرفته در نماد ایران‌خودرو تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «خودرو» به حدود 9 میلیارد تومان رسید. البته 6 میلیارد تومان از تغییر مالکیت مزبور تنها در جریان معاملات روز چهارشنبه‌صورت گرفت.

    زامیاد و سایپا نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه در این گروه بودند؛ بر این اساس تغییر مالکیت 4/ 2 میلیارد تومانی در نماد «خزامیا» و در مسیر پرتفوی حقیقی- حقوقی به ثبت رسید. این نماد در مجموع هفته گذشته نوسان مثبت حدود 3 درصدی قیمت را تجربه کرد. همچنین سایپا نیز با خالص خرید بیش از 2 میلیارد تومانی توسط حقوقی‌ها در این هفته روبه‌رو‌ شد.

     

    برچسب ها