عصر خودرو

نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصد شد

عصر بازار- بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نیز نشان می‌دهد که این شاخص در زمستان ۹۶، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ۹۵) به میزان ۰.۴ درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته (پاییز ۹۶) به میزان ۰.۲ درصد افزایش داشته است.

نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار زمستان 96 که توسط مرکز آمار منتشر شده نشان می دهد در بررسی نرخ بیکاری افراد 10 ساله و بیش‌تر، 12.1 درصد از جمعیت فعال کشور بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نیز نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان 95) به میزان 0.4 درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته (پاییز 96) به میزان 0.2 درصد افزایش داشته است.

    طبق این گزارش، در زمستان سال گذشته، 39.7 درصد جمعیت 10 ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان 95) به میزان 0.8 درصد افزایش و نسبت به فصل گذشته (پاییز 96) به میزان 0.4 درصد کاهش داشت.

    زمستان گذشته، 11.5 درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این آمار اشتغال ناقص در حالی است که 36.4  درصد از شاغلین 15 ساله و بیش‌تر، 49 ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

    نرخ بیکاری جوانان 15-29 ساله نیز حاکی از آن است که 25.2 درصد از جمعیت فعال 15-29 ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. بررسی روند تغییـرات نرخ بیکاری جوانان 15-29 ساله نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 0.3 درصد کاهش و نسبت به فصل قبل 0.2 درصد افزایش پیدا کرده است.

    بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با 52.1 درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش­ صنعت با 32.6 درصد و بخش کشاورزی با 15.3 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

    برچسب ها