عصر خودرو

شرکت کانادایی به ایران هواپیما می فروشد

عصر بازار- پایگاه خبری المانیتور نوشت: طبق گزارش ها شرکت کانادایی «بمباردیه» مجوز فروش ۱۰ فروند هواپیمای مسافربری CRJ به ایران را دریافت کرده است.

شرکت کانادایی به ایران هواپیما می فروشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، المانیتور نوشت: سوال هایی در مورد اینکه آیا دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا مجوزی به بمباردیه داده یا نه؟ ایجاد شده است.
    درصورتی که این مساله واقعیت داشته باشد، این نخستین بار از زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکاست که چنین مجوزی صادر می شود.
    مرتضی شیخ زاده سخنگوی سازمان منطقه آزاد قشم به المانیتور گفت که طبق گزارش ها بمباردیه مجوز تامین ده فروند هواپیمای CRJ برای شرکت هواپیمایی این سازمان را دریافت کرده است. شرکت هواپیمایی قشم به نام Fly Qeshm قرار است به زودی فعالیتش را شروع کند.
    وی اظهار داشت: ما و شرکت کانادایی درحال بررسی پیش نویس قرارداد هستیم اما هنوز اسناد آن را مبادله نکرده ایم. مجوزهای دفتر کنترل دارایی هایی وزارت خزانه داری آمریکا برای فروش این هواپیماها اخیرا صادر شده است.
    بمباردیه به درخواست المانیتور برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداد. سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا هم درباره این مجوز اظهارنظر نکرد و علت آن را «حفظ اسرار تجاری و سایر ملاحظات» عنوان کرد.
    طی دو سال گذشته درخواست هایی درباره مجوز فروش هواپیما به ایران به وزارت خزانه داری آمریکا ارائه شده است. علاوه بر بمباردیه، شرکت هایی مانند بوئینگ آمریکا، ایرباس در فرانسه، شرکت فرانسوی-ایتالیایی ATR و شرکت روسی سوخو مذاکراتی با شرکت های ایرانی در مورد فروش هواپیما داشته اند.
    وقتی بیش از ده درصد از قطعات یک هواپیما توسط شرکت های آمریکایی تامین شده باشد، برای فروش آن به چراغ سبز واشنگتن نیاز است. اولین بار چنین مجوزهایی در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا صادر شد اما از آن پس دفتر کنترل دارایی ها به درخواست های مجوز فروش هواپیما پاسخ نداده است.
    شرکت ایران ایر پس از امضای برجام یکصد فروند هواپیمای ایرباس و هشتاد فروند هواپیمای بوئینگ سفارش داده است. شرکت ATR قراردادی برای تحویل 20 فروند هواپیما به ایران ایر امضا کرده است.
    اقدام دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا می تواند به طور بالقوه تحولی مثبت در مورد قراردادهای در دست انجام باشد.
    «علی عابدزاده» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال المانیتور که آیا قرارداد با شرکت های آمریکایی در مخاطره است؟ این احتمال را رد کرده و به تمایل شرکت بوئینگ برای اجرای قراردادهایش با ایران اشاره کرد.
    وی گفت: نشانه ای که حاکی از چنین چیزی در رابطه با قراردادهایشان باشد، دریافت نکرده ایم. به نظر می رسد که آنها مصمم به اجرای قرارداد هستند.
    به نوشته المانیتور، همزمان با گفت وگوهای هسته ای، در مورد قراردادهای خرید هواپیما نیز مذاکره شد. اتحادیه اروپا سعی می کند واشنگتن را ترغیب کند تا در توافق هسته ای بماند و ایران به نوبه خود نشان داده است که می خواهد این توافق را زنده نگه دارد.

    برچسب ها