عصر خودرو

ارزش طرح های یونان در بخش انرژی تجدیدپذیر ایران ۱۰میلیارد دلار است

عصر بازار- مدیرعامل یک شرکت یونانی فعال در انرژی های تجدیدپذیر گفت: با پروژه‌هایی در دست بررسی که مذاکرات آن با طرف‌های ایرانی انجام شده است، تا پنج سال آینده بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری وارد بازار انرژی‌ خورشیدی ایران می شود.

ارزش طرح های یونان در بخش انرژی تجدیدپذیر ایران ۱۰میلیارد دلار است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، "یانیس واسالوس"  امروز (شنبه) در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران افزود: ایران در مراحل ابتدایی توسعه انرژی های تجدیدپذیر است و برای توسعه سریع، نیاز جدی به حمایت دولت از طریق وضع قوانین حمایتی و حمایت مالی احساس می‌شود.
    وی ادامه داد: امروز دولت ایران قدم‌های نخست خود را محکم برداشته و به خرید تضمینی برق تولیدی این نیروگاه‌ها تصمیم گرفته است؛ با این‌حال، زمان برای ایران محدودیت بسیاری دارد؛ زیرا ایران پیمان‌های پاریس، کیوتو و ژوهانسبورگ (معاهدات زیست محیطی با هدف کاهش گازهای گلخانه ای) را امضا کرده است و باید تا سال 2030 بیش از 30 درصد انرژی مصرفی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند.
    وی با تاکید بر اینکه باید به مقوله 'کاهش مصرف' به اندازه 'افزایش تولید' توجه شود، گفت: ایران باید برای حل مشکل تامین انرژی، در هر 2 جبهه تولید و مصرف فعالیت کند.
    واسالوس اضافه کرد: تا زمانی که گاز ارزان قیمت در ایران وجود دارد، هیچ کس مشتاق حرکت به سوی استفاده از گرمایش خورشیدی نخواهد بود؛ اینجا باید قوانین الزام‌ آوری وجود داشته باشد که به طور مثال مجوز ساخت هیچ ساختمانی بدون استفاده از سیستم‌های گرمایش خورشیدی ارایه نشود. چنین قوانینی می‌تواند ضمن حل مشکل مصرف بی‌رویه انرژی، به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند.
    وی در پاسخ به این پرسش که سرمایه‌گذاری در بازار انرژی‌های تجدیدپذیر جذابیت بیشتری دارد یا فروش صِرف محصول؟ گفت: باید به موضوع دیگری اشاره کنم. کیفیت محصولات تولیدی در اروپا از کشورهای آسیایی و چین بیشتر است اما مشکل بسیاری از کشورهای دنیا این است که در مراحل اولیه توسعه هر صنعت ازجمله انرژی‌های تجدیدپذیر، هرمحصولی با هرکیفیتی وارد کشور می‌شود و هر بازرگانی می‌تواند ورود کرده و کالای خود را بفروشد.
    وی این روند را خطرناک توصیف کرد و گفت: محصولات بد، تجربه ناخوشایندی را ایجاد می کنند و مردم متوجه نمی‌شوند که این تجربه بد به سبب ورود محصولات بی کیفیت است؛ آن‌ها تصور می‌کنند انرژی‌های خورشیدی کارایی ندارند اما وقتی مراحل توسعه تکمیل و بازار بالغ می‌شود، این بازار به طور خودکار نسبت به تنظیم خود اقدام می‌کند و شروع به یافتن کیفیت‌های بهتر می‌کند و حداقل استانداردهای موجود در بازار ارتقا می‌یابد.
    به گفته این فعال اقتصادی یونانی، در این مرحله بازار شروع به پاکسازی خود می‌کند؛ عمده شرکت‌های بی‌کیفیت از بازار خارج می‌شوند و حدود 10 درصد شرکت‌ها باقی می‌مانند. اینجاست که تفاوت‌ها خود را نشان می‌دهد و شرکت‌های قدرتمند باقی می‌مانند.
    وی ادامه داد: ما بر این اعتقادیم که تنها کیفیت محصولات مهم نیست، فلسفه ما این نیست که به بازار وارد شویم، محصول بفروشیم و از بازار خارج شویم. فلسفه ما این است که دائما حضور داشته باشیم و حتما دفتر خود را مستقر کنیم؛ چون به حضور مستمر در بازارهای هدف فکر می کنیم، پس وارد کشورها می‌شویم، سرمایه‌گذاری می‌کنیم و باهم رشد می‌کنیم.
    نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، صرفه‌جویی انرژی و محیط زیست از چهارشنبه گذشته با حضور معاونان وزیر نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرد.
    در نمایشگاه امسال که تا پنجم اسفندماه ادامه دارد، 37 شرکت خارجی از کشورهای کره جنوبی، اتریش، ترکیه، سوییس، آلمان، نروژ، چین، یونان، تایوان، ایتالیا، امارات و کانادا همراه با بیش از 200 شرکت داخلی حضور دارند.

    برچسب ها