عصر خودرو

وعده وزارت نیرو برای ایجاد یک تحول در حوزه تجدیدپذیرها

عصر بازار- در حال حاضر ظرفیت منصوبه انرژی تجدیدپذیر اعم از بادی و خورشیدی برابر با ۱۱۰۰ مگاوات است و آنطور که معاون وزیر نیرو وعده داده، سال ۱۴۰۳ سال تحول تجدیدپذیرها در صنعت برق کشور خواهد بود.

وعده وزارت نیرو برای ایجاد یک تحول در حوزه تجدیدپذیرها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به 1100 مگاوات افزایش یافته است که سالیانه با تولید برق بالغ بر 2154 میلیون کیلووات ساعت، ناتزاری برق را خصوصا در زمان ‌های پیک کاهش می‌دهد، همچنین سالانه از مصرف بالغ بر 685 میلیون متر مکعب معادل گاز طبیعی و انتشار 1 میلیون و 664هزار و 578 هزار تن آلاینده‌های زیست محیطی جلوگیری کرده و باعث صرفه‌جویی 530.735 هزار مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می‌شود.

    امروزه به دلیل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، استفاده از انرژی تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مناسب برای حامل‌های انرژی فسیلی توصیه می‌شود، چرا که کاهش ذخایر سوخت فسیلی از یک سو و غیرواقعی بودن قیمت این حامل‌ها از سویی دیگر موجب هدر رفت منابع مالی کشور در حوزه‌های مختلف و به خصوص در بخش صنعت برق شده است.

    همچنین باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، احداث نیروگاه‌های حرارتی جدید به دلیل زمانبر بودن فرایند احداث و ناترازی سوخت در کشور، به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز فعلی و رشد بار سالیانه شبکه باشد، به همین منظور احداث نیروگاه تجدیدپذیر می‌تواند گزینه مناسبی برای مقابله با این مشکلات بوده و امکان دسترسی به برق پایدار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم سازد.

    در این راستا، وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه‌هایی را برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ارائه کرده است که یکی آن‌ها برنامه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است. برنامه‌ای که در آن تولید 4000 مگاوات برق از طریق نیروگاه بادی خورشیدی و 3000 مگاوات نیروگاه بادی و 3000 مگاوات احداث نیروگاه خود تامین صنایع در آن پیش‌بینی شده است. اخیرا نیز احداث 30 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی پنج سال در جلسه شورای عالی انرژی به تصویب رسید که خبر از آینده‌ای روشن در زمینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور می‌دهد.

    ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در 10 سال آینده حداقل 30 هزار مگاوات خواهد بود

    همایون حائری - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به تازگی در این رابطه اظهار کرد: ریل گذاری خوبی با حمایت وزیر نیرو و فعالیت‌های ساتبا طی دو سال گذشته در حوزه تجدیدپذیرها صورت گرفته است، این مهم فضای خوبی را در موضوع تجدیدپذیرها در کشور ایجاد کرده به طوری که پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی به دست متخصصان داخلی در کشور ساخته می‌شود.

    وی با اشاره به شدت گیری احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ویژه خورشیدی در کشور گفت: بی‌تردید سال 1403 سال تحول تجدیدپذیرها در صنعت برق کشور خواهد بود. بر اساس مجوز شورای اقتصاد هم اکنون 3 تا 4 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در حال احداث است و به واسطه فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب و لازم و نیز برنامه‌ریزی انجام شده این تحول در صنعت برق کشور رخ خواهد داد.

    معاون برق و انرژی وزیر نیرو خبر داد: طی 10 سال آینده حداقل ظرفیت 30 هزار مگاوات در صنعت برق از انرژی تجدیدپذیر خواهیم داشت و برنامه‌های آینده متکی بر انرژی تجدیدپذیر خواهد بود. پرونده تجدیدپذیرها به صورت جدی در صنعت برق باز شده و سال آینده تجدیدپذیرها سهم قابل توجهی از سبد سوختی نیروگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

    وی ضمن ارزیابی سرمایه‌گذاری در این باره اظهار کرد: صندوق توسعه ملی و شرکت‌های بزرگ داخلی در این باره سرمایه‌گذاری‌های خوبی را صورت داده است، سال به سال  سرمایه‌گذاری تجدیدپذیرها با در نظر گرفتن رشد تکنولوژی افزایش می‌یابد و حتی می‌تواند با توجه به مزایای زیست محیطی اقتصادی‌تر نیز باشد.

    عزم دولت سیزدهم درحالی است که کل ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر از سال 1372 تا سال 1400 معادل 858.5 مگاوات بوده و از آغاز دولت سیزدهم تاکنون 225 مگاوات به این ظرفیت اضافه شده است.

    79 درصد کل ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر مربوط به قبل از دولت سیزدهم بوده و 21 درصد بعد از این دولت افزوده شده است. استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع تولید، ماده 16 قانون جهش دانش‌بنیان و مصوبه‌های شورای اقتصاد و روش خرید تضمینی برق از عوامل اثربخش در توسعه تجدیدپذیرهاست.

    افزایش امنیت انرژی، رفع ناترازی تولید و مصرف در فاصله زمانی کمتر، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست با کاهش سوخت‌هایی مانند مازوت، افزایش راندمان انرژی ازجمله موضوعات مهمی است  که صنعت برف را به سمت استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر سوق می‌دهد.

    برچسب ها