عصر خودرو

محدودیت‌های ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بورس

عصر بازار: یک فعال بازار سرمایه گفت: برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید محدودیت‌های موجود در قوانین و همچنین بازار سرمایه برطرف شده و ساختارها بهبود پیدا کند در غیر این صورت به بازار شوک وارد می‌شود.

محدودیت‌های ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی سنگینیان- در خصوص محدودیت‌های ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه گفت: اصطلاحی است که می‌گوید سرمایه جایی می‌رود که به آن خوشامد بگویند و جایی می‌ماند که با آن خوب رفتار کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم در حوزه سرمایه‌گذاری خوب باشیم باید این دو اصل را رعایت کنیم.

    وی با بیان این‌ که در سال‌های قبل از تحریم تجربه موفقی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی نداشتیم و پول‌های زیادی در این حوزه جذب نکردیم، افزود: در حال حاضر در بحث خوشامدگویی به سرمایه‌گذاران خارجی علی‌رغم پتانسیل‌هایی که به آن اشاره می‌شود و ویژگی‌هایی همچون معادن و دسترسی به انرژی که می تواند مزیتی برای آنها ها باشد، محدودیت‌های زیادی وجود دارد.

    وی اضافه کرد: این محدودیت‌ها شامل قدیمی‌بودن برخی قوانین و مقررات، ساختار ناکارآمد برخی حوزه‌ها مانند مباحث مالیاتی و حقوق تجارت است علاوه بر این‌که محدودیت‌هایی که روی سرمایه‌گذاری داخلی اثرگذار است و باعث می‌شود که تمایل به سرمایه‌گذاری داخلی محدود شود با همان شدت برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز وجود دارد. بنابراین اگر در داخل کشور شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری نداریم طبیعتا نباید انتظار داشته باشیم که خارجی‌ها وارد شوند.

    رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تاکید کرد: بنابراین اگر می‌خواهیم به سرمایه‌گذار خارجی خوشامد خوبی بگوییم باید علاوه بر پتانسیل‌ها و جذابیت‌هایی که به آنها نشان می‌دهیم، محدودیت‌های موجود در نرخ ارز، صدور روادید و مشوق‌های قانونی که در قانون سرمایه‌گذاری خارجی دیده شده و همچنین محدودیت‌های موجود در بازار سرمایه همچون عمر کافی نداشتن بازار و پیشرفته نبودن ساز و کار معاملات را تا حد ممکن برطرف کنیم تا وقتی این سرمایه‌گذاران خارجی وارد می شوند و می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، درگیر محدودیت‌ها مشکلات و پیچیدگی‌های آن نشوند.

    سنگینیان تصریح کرد: علاوه بر این‌ باید در حوزه نگهداری سرمایه‌گذاران خارجی توجه لازم صورت گیرد زیرا ما می‌خواهیم سرمایه‌گذاران خارجی را به صورت بلندمدت در کشور نگهداری کنیم پس باید سعی کنیم با ایجاد مشارکت و تعریف شریک‌های داخلی و ایجاد مشوق‌های لازم اقداماتی انجام دهیم تا آنها داخل کشور بمانند.

    مدیر عامل تامین سرمایه امین اضافه کرد: زیرا قرار نیست که سرمایه‌گذاری به سمتی برود که فقط محصول بخریم و وارد ‌کننده باشیم بلکه قرار است دعوت کنیم تا سرمایه‌گذاران بلند‌مدت با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی بتوانند از توان داخل، نیروی کار و دانش متخصصان داخلی استفاده کنند و ما نیز از مدیریت تکنولوژی و بازار خارجی آنها استفاده کنیم و این باعث می‌شود هر دو طرف از این موضوع کسب سود کنند.

    وی تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور شود بازار سرمایه بخش کوچکی از آن خواهد بود. بنابراین باید بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران خارجی را در بازار اولیه و پروژه‌ها جذب کنیم و و بخش دیگر آن وارد بازار سرمایه شود زیرا بازار سرمایه بازار بزرگ و توسعه ‌یافته‌ای نیست و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که حجم بزرگی از این منابع وارد بازار سرمایه شود.

    عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ادامه داد: بازار سرمایه در سال‌های گذشته سعی کرده از نظر قواعد معاملاتی، ابزارهای در اختیار و مقررات نظارتی ساختارهای خود را بهبود بخشد و اصلاح کند، اما همچنان با استاندارد‌های جهانی فاصله دارد و نیاز است که در صورت آغاز پروسه جذب سرمایه‌گذاران خارجی همزمان با آن ساختارها را بهبود ببخشد تا بتواند از آنها استفاده بلندمدت کنند در غیر این صورت به بازار شوک وارد می‌شود و بازار را دچار نوسان کرده و کمکی به آن نمی کند.

    وی تاکید کرد: زمانی که فضای سرمایه‌گذاری مناسب نباشد طبیعتا سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر از ما به این فضا توجه می‌کنند، لذا زمانی که محدودیت‌ها وجود دارد بیشتر مورد توجه خارجی‌ها قرار می‌گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها