عصر خودرو

مدیر سرمایه گذاری و امور سهام ذوب آهن اصفهان به عصر بازار خبر داد:

افزایش سرمایه ۳ هزار میلیارد تومانی / رونمایی دو محصول جدید در دهه فجر

عصر بازار: در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۵ با مجتبی فریدونی مدیر سرمایه گذاری و امور سهام شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در خصوص این نمایشگاه همچنین علت افت قیمت سهام این شرکت صحبت کردیم . در این مصاحبه فریدونی از رونمایی دو محصول جدید شرکت ذوب آهن در دهه فجر امسال خبر داد و پیش بینی کرد ریل و تیر آهن بال پهن بتواند ذوب آهن را در سال آتی از رکود خارج کند ، همچنین به گفته فریدونی شرکت ذوب آهن قصد افزایش سرمایه ۳ هزار و ۲۸ میلیارد تومانی را دارد و در حال انجام مراحل اداری این مهم است . شرح کامل مصاحبه مدیر سرمایه گذاری و امور سهام ذوب آهن اصفهان را در زیر می خوانید.

افزایش سرمایه ۳ هزار میلیارد تومانی / رونمایی دو محصول جدید در دهه فجر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴:۰۰

    آقای فریدونی نمایشگاه امسال را چطور دیدید و در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته این نمایشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

    نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته بسیار بهتر و مناسب تر بود و از استقبال و شور و شوق مناسب تری برخوردار بود، همچنین با توجه به اینکه پیش بینی می شود تحریم ها تا پایان سال 2015 میلادی برداشته شود شرکت های داخلی با امیدواری بیشتری در این نمایشگاه شرکت کرده اند. همچنین سرمایه گذاران خارجی نیز امیدوار هستند که بتوانند در ایران سرمایه گذاری مناسبی داشته باشند.


    هدف شرکت ذوب آهن اصفهان از شرکت در نمایشگاه چه بوده است ؟

    شرکت ذوب آهن اصفهان هر ساله در نمایشگاه ها شرکت می کند و امسال نیز با توجه به این که نمایشگاه بورس تهران برگزار نشد فرصتی پدید آمد که در این نمایشگاه شرکت کنیم و رو در رو با سرمایه گذاران، سهامداران و ذینفعان گفت و گو انجام دهیم و تبادل اطلاعات داشته باشیم. همچنین با حضور در این نمایشگاه، شفاف سازی در مورد مسائل شرکت انجام می شود و مهمتر از همه اینها جذب سرمایه گذار خارجی است .


    به نظر شما در خصوص جذب سرمایه گذاران خارجی چه فعالیت های می توان انجام داد و باید چه کرد تا این سرمایه گذاران در حضور موثر داشته باشند؟

    جذب سرمایه گذار خارجی در ابتدا دارای یک سری مقدمات است . یکی از مهمترین عوامل این موضوع صورت های مالی شرکت ها است که باید برای خارجی ها قابل فهم باشد . بصورتی که استاندارد های بین المللی در آن رعایت شده باشد ، البته سازمان بورس اوراق بهادار این مهم را برای شرکت های بزرگ از سال 95 اجباری کرده است .
    مساله دوم این است که صورت های مالی که با استاندارد های بین المللی تهیه شده باید به تایید یکی از سازمان های حسابرسی بین المللی برسد . بعد از این مسایل بحث رتبه بندی اجباری توسط موسسات معتبر بین المللی مطرح می شود. این موسسات در درجه اول به کشور و بعد از آن به شرکت ها رتبه می دهند .
    با رفع تحریم ها باید مقدمات ورود خارجی ها را به کشور آماده و شرایط حضور سرمایه گذاران خارجی را مهیا کنیم . در همین راستا برای سرمایه گذاران خارجی دو مساله مهم وجود دارد . اول اینکه سرمایه این شرکت ها در ایران حفظ بشود.موضوع دوم هم مربوط به این است که سرمایه گذاران خارجی بتوانند در هر زمان که خواستند سرمایه خود را از کشور خارج و منتقل کنند ، البته غیر از این دو مورد آیین نامه جذب سرمایه تصویب شده که باید اطمینان لازم را به سرمایه گذاران خارجی بدهد.

     

    شرکت ذوب آهن برای جذب سرمایه گذار خارجی و فعالیت های مشترک چه فعالیت های انجام داده ؟

    ظرف چند ماه اخیر این شرکت دست کم با 12 گروه از سرمایه گذاران کشورهای مختلف مانند انگلستان، فرانسه، سویس و سنگاپور مذاکراتی را آغاز کرده است و اکنون این سرمایه گذاران در حال بررسی هستند. البته این گروه ها دارای علاقه مختلف در نحوه سرمایه گذاری هستند که از آن جمله می توان به همکاری های مشترک ، وام دهی و خرید سهام اشاره کرد.
    البته تمام این مذاکرات وابسته به برداشته شدن کامل تحریم ها است چون تا زمانی که تحریم ها وجود دارند اجرایی شدن هیچ یک از انواع این سرمایه گذاری ها امکان پذیر نیست .


    در مورد علت افت قیمت سهام شرکت ذوب آهن چه نظری دارید و آیا قیمت کنونی سهام ذوب آهن به کف قیمت آن رسیده است ؟

    تجربه چند وقت گذشته نشان می دهد که در محدوده 160 تومان مقاومت جدی وجود دارد به هر حال سهام ذوب آهن اصفهان هم تابعی از بازار است و هر اتفاقی که در بازار سرمایه رخ می دهد برای سهام ذوب آهن هم کم و بیش روی خواهد داد ، به این ترتیب سهام شرکت سهام ذوب آهن هیچ ناسازگاری با شاخص های بورس ندارد و دلیل خاصی برای افت قیمت سهام این شرکت نمی توان ارایه کرد به جز دلایل کلانی که در کشور رخ داده و از آن جمله می توان به رکود حاکم بر اقتصاد اشاره کرد.

     

    آیا شرکت ذوب آهن قصد افزایش سرمایه را دارد و در صورت این کار مبلغ افزایش سرمایه به چه میزان خواهد بود؟

    بله افزایش سرمایه در دست اقدام است و گزارش آن نزد حسابرس قرار دارد . میزان این افزایش سرمایه 3 هزار و 28 میلیارد تومان است که این مهم بعد از اظهار نظر حسابرس برای سازمان بورس فرستاده خواهد شد و پس از بررسی سازمان و اخذ مجوز، مجمع عمومی فوق العاده برای افزایش سرمایه برگزار می شود .
    همچنین اولین تاثیر این افزایش سرمایه در صورت های مالی است به این ترتیب که صورت های مالی اصلاح می شود و نسبت های بدهی پایین می آیند ، به این نحو نسبت مالکانه نیز اصلاح شده و توان شرکت برای جذب تسهیلات بالا تر می رود اما از سوی دیگر این افزایش سرمایه موجب افزایش استهلاک می شود که سود چند ساله آتی شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد .


    شما چشم انداز اقتصادی شرکت ذوب آهن و اقتصاد کشور را در سال 95 چگونه پیش بینی می کنید؟
    به نظر من چشم انداز روشنی برای خروج از اقتصاد ایران و جهان در سال 95 وجود ندارد و دست کم پیش بینی می کنم که تا پایان 2015حفظ خواهد شد اما برای شرکت ذوب آهن شرایط بسیار متفاوت است به این ترتیب که این شرکت دو محصول جدید به بازار ارایه خواهد کرد که تابع شرایط رکود نیستند.


    لطفا کمی بیشتر در مورد محصولات جدید که قرار است به بازار معرفی کنید صحبت کنید.
    ریل و تیر آهن بال پهن دو محصول ارایه شده به بازار هستند . با توجه به این که قیمت تمام شده ریل با تیر آهن معمولی تقریبا به یک میزان است قیمت فروش ریل تقریبا دو برابر تیر آهن است ، این شرایط برای تیر آهن بال پهن نیز به همین صورت است . در حال حاظر رکود در بخش ساختمانی شدید است و با وجود محصولات جدید ریل و تیر آهن بال پهن ، شرکت ذوب آهن اصفهان می تواند امیدوار باشد که از رکود فعلی خارج شود. ریل در صنعت راه آهن و آسانسور سازی کاربرد دارد همچنین تیر آهن برای بلند مرتبه سازی استفاده می شود این در حالی است که اکنون در ایران این دو محصول تولید نمی شوند و با توجه به این مهم این دو محصول می تواند کاربرد بسیار عالی داشته باشد.


    این محصولات جدید شرکت ذوب آهن اصفهان قرار است چه زمانی به بازار بیاید؟
    در حال حاضر خط تولیدی که دو محصول ریل و تیر آهن بال پهن را تولید می کند، حدود 85 درصد فیزیکی داشته و امیدواریم که بتوانیم در صورت تامین منابع مالی در دهه مبارک فجر از آن بهره برداری کنیم.

    برچسب ها