عصر خودرو

دبیر انجمن سنگ خبر داد؛

از ضایعات سنگ "کاغذ" تولید می‌شود

عصر بازار- دبیر انجمن سنگ ایران ضمن اشاره به وضعیت تولید معادن سنگ در سال ۲۰۱۷ از احداث یک پروژه اقتصادی برای تولید کاغذ از ضایعات سنگ خبر داد.

از ضایعات سنگ "کاغذ" تولید می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، احمد شریفی با اشاره به این‌که سال گذشته میلادی وضعیت صنعت سنگ نیز همچون دیگر واحدهای تولیدی نابه‌سامان بود، اظهار کرد: همه واحدهای کشور در این مدت همان مشکلات تکراری گذشته را داشتند که شامل عدم تامین مالی مناسب، رکود، تولید و مشکل نقل و انتقال پول برای صادرات می‌شود.

    وی افزود: دولت از صنایع و تولید کنندگان داخلی حمایت لازم را نکرده است و واحدهای تولیدی تغییر محسوسی را در این مدت تجربه نکردند.

    دبیر انجمن سنگ ایران همچنین با بیان این که سهم چندانی از 1.5 میلیارد دلار صندوق ذخیره ارزی برای معدن دیده نشده است و عملا این پول در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد که این وزارتخانه نیز دستورالعمل‌های خود را برای آن نوشته است.

    پیش از این انجمن سنگ ایران طرحی را ارائه کرده بود که طبق آن پیشنهاد شده بود در کنار واحدهای سنگبری که ضایعاتی را پس از تولید محصولات اصلی خود دارند، واحدهایی احداث شود که این ضایعات به محصول قابل استفاده در مبلمان و کفپوش شهری تبدیل کند.

    شریفی درباره این طرح اظهار کرد: موضوع احداث کارخانه‌های تبدیل ضایعات به محصولات شهری یک طرح خیلی مهم و ملی می‌تواند باشد که با سرمایه‌ای حدود 600 میلیون تومان در کنار کارخانه‌های سنگ واحدی را با اشتغالزایی 20 تا 30 نفر را به وجود می‌آورد که دورریز سنگ را به محصول قابل استفاده تبدیل می‌کند.

    دبیر انجمن سنگ ایران افزود: این طرح بخش‌های مختلفی دارد که باید مورد پیگیری قرار گیرد که از جمله آن همکاری وزارت کشور با مجریان این طرح است که به شهرداری‌ها نزدیک به کارخانه‌های سنگ ابلاغ کند تا محصولات تولید شده در این واحدها را برای مصارف شهری خریداری کنند، چرا که این محصولات در همه جای دنیا استفاده می‌شوند و عمر متوسط آنها به طور قابل توجهی بالاست.

    وی با بیان این‌که با فرآوری ضایعات سنگ از آلودگی‌های زیست محیطی و دپوهای بدشکل ضایعات جلوگیری خواهد شد، گفت: دیگر طرح مهمی که در دست پیگیری و اجرا داریم، طرح تولید کاغذ از ضایعات سنگ است.

    شریفی ادامه داد: انجمن سنگ با کمک یک سرمایه‌گذار یا مجموعه ایمیدرو به دنبال احداث کارخانه 50 تا 100 هزار تنی تولید کاغذ از ضایعات کارخانه‌های سنگ است. در صورتی که این طرح اجرایی شود می‌توان بخشی از کاغذ مورد نیاز کشور را با کیفیت بیشتر و قیمتی تا 25 درصد پایین‌تر تامین کرد.

    دبیر انجمن سنگ ایران با اشاره به میزان سرمایه‌ گذاری برای احداث این واحدها گفت: برای ایجاد هر 5000 تن کاغذ نیاز به سه تا چهار میلیون دلار سرمایه‌ گذاری است که این رقم برای یک کارخانه 50 هزار تنی به حدود 30 میلیون دلار می‌رسد.

    وی با اشاره به توجیح اقتصادی طرح تولید کاغذ از ضایعات سنگ، اظهار کرد: با توجه به این‌که هزینه تمام شده کاغذ تولیدی از سنگ نسبت به کاغذ تولیدی از چوب پایین‌تر است و کیفیت بهتری را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد می‌توان با اطمینان گفت که این پروژه نسبت به سرمایه‌ای که می‌پذیرد کاملا صرفه اقتصادی دارد.

    شریفی در خصوص جانمایی این طرح نیز گفت: شاید بهترین جا برای احداث چنین پروژه‌ای همان محل دپوی ضایعات سنگ در شمس آباد باشد که هم از فضای کافی برخوردار بوده و هم مواد اولیه مورد نیاز واحد تولیدی در دسترس است.

    برچسب ها