عصر خودرو

معاون سازمان خصوصی سازی

تعدادی از شرکت ها در روزهای آتی وارد بازار سرمایه می شوند

عصر بازار: معاون سازمان خصوصی سازی گفت: تعدادی از شرکت ها که در شرایط بازگشایی مجدد یا عرضه های اولیه قرار دارند طی روزهای آتی و از طریق انتشار آگهی بار دیگر وارد بازار سرمایه می شوند .

تعدادی از شرکت ها در روزهای آتی وارد بازار سرمایه می شوند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش عصر بازار حسن  محمد تبار معاون سازمان خصوصی سازی در پنل تخصصی «دوران پساتحریم و ظرفیت جذب سرمایه در برنامه خصوصی سازی ایران»  به لیست شرکت های مشمول خصوصی سازی اشاره و بیان کرد: تعدادی از شرکت ها که در شرایط بازگشایی مجدد یا عرضه های اولیه قرار دارند طی روزهای آتی و از طریق انتشار آگهی بار دیگر وارد بازار سرمایه می شوند .
    وی همچنین درخصوص عرضه های اولیه سازمان خصوصی سازی با توجه به شرایط رکود در کشور به سهم کم این سازمان در بازار سرمایه  تاکید کرد که از نکات قابل توجه این پنل تخصصی بود.
    محمد تبار در ابتدا  به ارائه فهرست شرکت های بزرگ و متوسط مشمول واگذاری در سال 1394 اشاره کرد  و گفت : شرکت های قابل واگذاری در چندگروه پتروشیمی ، پالایش نفت ،کشاورزی ،فلزات اساسی، ماشین سازی، حمل و نقل و سایر صنایع تقسیم میشوند.
    وی در ادامه افزود : در صنعت پتروشیمی 3 طرح ارائه شده که شامل پتروشیمی تهران(دماوند) ،کازرون  و دهدشت (عسلویه) است .که از این بین پتروشیمی دماوند تا ماه آینده در فرابورس ارائه می شود .همچنین پالایش نفت بندرعباس با داشتن 17 درصد (1007میلیارد تومان) از سهم شرکت خصوصی سازی ،آگهی عرضه آن در روز 9 آذر منتشر می شود .
    محمد تبار افزود : بسیاری از شرکت ها دراین لیست بصورت 100 درصد واگذار شده اند که عمده آن ها در صنایع کشاورزی  و فلزات اساسی است .
    وی همچنین در خصوص جایگاه های سوخت بیان کرد : در اواخر سال گذشته بررسی  سوخت بنزین و cng  را اغاز کرده ایم .در حال حاضر 2500جایگاه بنزین و 2200 جایگاه cng  در کشور موجود است .216 عدد از این جایگاه ها متعلق به دولت است که حدود 10 درصد از جایگاه های کشور است .در حال حاضر 40 جایگاه را اماده واگذاری داریم که بعد از آن بار دیگر این بنگاه ها  در لیست مزایده قرار میگیرند.
    در ادامه  این پنل محمد تبار بیان کرد : پس از جنگ تحمیلی، دولت هدف اصلی خود در اقتصاد را خصوصی سازی اغلب صنایع و آزادسازی و تمرکز زدایی از اقتصاد تعیین کرد. لذا دولت در چارچوب برنامه های اول و دوم توسعه، اقداماتی را برای انجام اصلاحات اقتصادی آغاز کرد که هدف آنها افزایش بهره‌وری شرکتهای دولتی و حضور فعال‌تر بخش خصوصی در اقتصاد بود.
    در برنامه سوم توسعه نیز ساماندهی شرکتهای دولتی و واگذاری سهام و مدیریت شرکتهای دولتی، با ایجاد شرکتهای مادر تخصصی به منظور انتقال سهام شرکتهای دولتی به بخش خصوصی ادامه پیدا کرد و به دولت اجازه داده شد نسبت به واگذاری، انحلال، ادغام و تجدید ساختار شرکتهای دولتی اقدام کند.
    وی در ادامه افزود : از زمان شروع واگذاری در سال 1380 تاکنون، تعداد 555 شرکت، با ارزشی بالغ بر 138 هزار میلیارد تومان در صنایع مختلف شامل پالایش نفت، تولید مواد پتروشیمی، معدنی، بانکداری، بیمه، تولید برق، شبکه‌های آبیاری، پست، خدمات ارتباطات، کشتیرانی و مشابه آن به بخش غیر دولتی واگذار شده است. همچنین حدود 122 بنگاه با ارزش برآوردی 50 هزار میلیارد تومان، در فهرست بنگاه‌های قابل واگذاری در سال‌جاری قرار دارند.
    محمد تبار در ادامه بیان کرد : میزان 61درصد  از واگذاری‌ها از طریق بورس های اوراق بهادار، 38/7 درصد  از طریق مزایده و 0.3درصد از طریق مذاکره صورت پذیرفته است. همچنین میزان 7.95درصد  از واگذاری‌ها بصورت بلوکی، و مابقی بصورت سهام خرد و سهام ترجیحی به کارکنان بنگاه‌های واگذار شده است.همچنین، حدود 32درصد از واگذاری های انجام شده مربوط به شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی، 13درصد در صنایع فلزات اساسی، 13درصد در صنعت نیروگاهی، 9درصد در صنعت ارتباطات، 9درصد در صنعت پالایش نفت، 8درصد در صنعت استخراج معدن، 4درصد در صنعت بانکداری و 4 درصد در سایر صنایع بوده است.
    وی همچنین در خصوص ورود سرمایه گذار خارجی بیان کرد : قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی در سال 1381 به تصویب رسید و جایگزین قانون پیشین یعنی ”قانون جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی“ مصوب 1334“ شد
    محمد تبار همچنین در خصوص موارد مندرج در این قانون بیان کرد : این قوانین به 3 بخش کلی تقسیم می شود.
    سهم ارزش کالا و خدمات تولیدی حاصل از سرمایه گذاری خارجی موضوع این قانون؛ نسبت به ارزش کالا و خدمات عرضه شده در بازار داخلی در زمان صدور مجوز، در هر بخش اقتصادی از 25 درصد و در هر رشته از 35 درصد بیشتر نخواهد بود. 
    تملک هر نوع زمین به هر میزان به نام سرمایه گذار خارجی در چارچوب این قانون مجاز نیست.
    سرمایه گذاری های خارجی که بر اساس مفاد این قانون پذیرفته می شوند از تسهیلات و حمایت های این قانون برخوردارند.

    در قسمت دیگر محمد تبار در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص عرضه های اولیه و شرایط رکود بورس بیان کرد : در دی ماه سال 92 شاخص به حداکثر خود رسید .مقایسه ارزش بازار در آن زمان که 440 هزار میلیارد تومان بود(فقط در بورس) ؛  نسبت به حال حاضر که در بورس و فرابورس جمعا حدود  250هزارمیلیارد تومان  روند فوق العاده کاهشی را نشان می دهد.در آن مقطع بیان شد که سازمان خصوصی سازی باید عرضه داشته باشد و انتقاد های بسیاری در خصوص عدم عرضه بیان می شد . اما در آن دوران که روزانه 700 میلیارد تومان معامله بین 318 نماد و 37 صنعت صورت می گرفت ما فقط حدود 250 میلیون تومان عرضه داشته ایم که بازار کم تر ضربه ببیند . متاسفانه بازار سهام به دلیل ابهامات در زمینه های دیگر نتوانست رفتار خود را تغییر دهد و این ریزش ادامه داشت.
    وی در ادامه افزود : اینکه سازمان خصوصی سازی اقدام به عرضه خرد کند خیلی قابل توجه نیست . مجموعا 2 تا 4 هزار میلیارد تومان نقدینگی در نظر گرفته می شود که در این شرایط رقم قابل توجهی برای بورس تهران نیست.در این شرایط ما به هیچ عنوان نمی توانیم در بازار ورود داشته باشیم ؛ در زمانی که دولت تماما از بازار سهام حمایت می کند ؛ اگر ما عرضه کننده باشیم و شاخص را به سمت پایین حرکت دهیم  این مسیر به نظر قابل توجیه نیست .
    در قسمت دوم سوالی که مطرح می شود درخصوص عرضه های بلوکی سازمان خصوصی سازی است : عرضه های بلوکی سازمان بیشتر به صورت مزایده هستند تا در  بورس ارائه شوند.  تعدادی از شرکت ها مانند پتروشیمی خلیج فارس در این شرایط قرار دارند که به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسند. به طور کلی دیده می شود که فعالیت خصوصی سازی دراین زمینه چشمگیر نمی تواند باشد و ما نمی توانیم خصوصی سازی را در بورس بسیار قابل توجه در نظر بگیریم .

    برچسب ها