عصر خودرو

چالش جدید چین با کمبود گاز طبیعی در صدها روستای سردسیر

عصر بازار- صدها روستا در مناطق شمالی و شمال شرقی چین به دلیل سرمای شدید و نبود سوخت گاز طبیعی برای تامین گرمای منازل با مشکلات بسیاری روبرو شده اند و این مسئله نارضایتی را در میان ساکنان برانگیخته است.

چالش جدید چین با کمبود گاز طبیعی در صدها روستای سردسیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, در حالی که سرمای بسیار شدیدی مناطق مختلف چین را فرا گرفته است و دمای هوا در خیلی از مناطق به زیر صفر رسیده است صدها روستا در شهرها و استان های مختلف کشور با کمبود گاز طبیعی روبرو شده و مردم قادر به گرم کردن منازل خود نیستند.
    بسیاری از روستاهایی که دارای چنین مشکلی هستند در اطراف پکن و شهر 'تیان جین' در شمال این کشور و همچنین استان 'خه بی' قرار دارند که از مناطق بسیار سرد در شمال کشور است.
    گزارش رسانه چینی نشان می دهد نزدیک به 430 هزار خانوار در بیش از یکهزار و 280 روستا در مناطق شمال و شمال شرقی کشور و در اطراف پایتخت چین قادر به تامین گاز طبیعی برای گرما رسانی نیستند.
    وزارت حفاظت از محیط زیست چین هم می گوید مردم برای گرم کردن منازل در این روستاها با مشکل روبرو شده اند و بعضا به آنها اجازه داده شده است از سوخت ذغال سنگ استفاده کنند.
    این در شرایطی است که دولت امسال توانست به دلیل جلوگیری گسترده از سوخت ذغال سنگ و تعطیل کردن بسیاری از کارخانه های آلوده کننده، هوای شهرهای شمالی از جمله پکن را در فصل زمستان تا اندازه زیادی بهبود بخشد.
    در بیش از 21 هزار و 500 روستا در شمال و شمال شرق کشور، کار تبدیل سوخت ذغال سنگ به گاز طبیعی و نصب تجهیزات برای بیش از چهار میلیون و 700 هزار خانوار از سال قبل شروع شد و تاکنون بیش از سه میلیون و 940 هزار خانوار توانسته اند برای گرما از سوخت گاز طبیعی استفاده کنند.
    دولت چین تاکید کرده است مبارزه با آلودگی در سه سال آینده ادامه خواهد یافت و همزمان واردات گاز چین از خطوط لوله از ترکمنستان افزایش یافته است و انتقال گاز طبیعی از مناطق جنوبی به شمالی با سرعت در جریان است تا مردم در فصل زمستان مشکل کمبود گاز طبیعی را برطرف کنند.
    آمارهای رسمی در چین نشان می دهد که در حال حاضر حدود 6 درصد از کل روستاها در شمال چین با کمبود گاز طبیعی روبرو هستند.
    با این حال، چین در حال اجرای یک برنامه گسترده پنج ساله برای کاهش مصرف انرژی در کشور است که از سال 2016 میلادی تا 2020 میلادی اجرا می شود.
    این کشور قصد دارد با این ابتکار راه را برای کاستن از مصرف سوخت های فسیلی و ذغال سنگ هموار کند بویژه آنکه استفاده نزدیک به 66 درصدی از منابع ذغالی باعث آلوده گسترده هوا در بسیاری از شهرها و استان های چین شده است.
    مساله گرما و استفاده از دستگاه های حرارتی هم در چین برای دولت مورد توجه است و برای کاستن از مصرف انرژی اصولا ساختمان به صورت کلی تحت مدیریت واحد قرار دارند و کمتر امکان دارد که مردم به دلخواه بتوانند وسایل حرارتی را مورد استفاده قرار دهند مگر اینکه از وسایل برقی خریداری شده استفاده کنند که هزینه سنگینی برای آنها خواهد داشت.
    دولت چین در کل به دنبال یک انقلاب صنعتی است که شامل تحول در ساختارهای بناسازی می شود و به دولت امکان می دهد تا از فن آوری های پیشرفته تری استفاده کند که نهایتا موجب می شود مصرف انرژی در کشور کاهش یابد.
    دولت چین افزوده است در جریان رشد سریع اقتصادی نباید اجازه داد که مسیر سالم و پایدار به دلیل مصرف بی رویه انرژی به خطر بیفتد و در همین راستا دولت به دنبال رشد پایدار و سالم و در عین حال پاک است که بخشی از آن منوط به پایین بردن مصرف منابع انرژی در کشور است.
    چین امیدوار است سرانه مصرف انرژی کشور را تا سال 2020 میلادی بر اساس هر واحد رشد تولید ناخالص داخلی تا 15 درصد پایین بیاورد و برای این منظور اکنون تمرکز بر استفاده بیشتر از منابع انرژی باد، خورشید و نیروگاه های هسته ای است تا به تسلط ذغال سنگ بر کل ساختار انرژی مصرفی کشور خاتمه داده شود.
    چین توانسته است تولید انرژی باد را نیز افزایش دهد و اکنون این کشور ظرفیت تولید برق بادی را به بالاتر از 113 گیگاوات رسانده است که 60 درصد بیشتر از سال 2014 میلادی است.
    در زمان حاضر 11 درصد از کل انرژی چین از منابع تجدید پذیر تامین می شود که برنامه کشور رساندن آن به 30 درصد تا سال 2030 میلادی است.
    آمارها نشان می دهد چین قصد دارد تا 10 سال دیگر در زمینه تولید منابع انرژی تجدید پذیر 364 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

    برچسب ها